PÅ HJEMMEBANE: Pickuper er de tøffeste av de tøffe yrkesbilene, og føler seg hjemme i et grustak eller på anleggsplassen. Biltypen brukes av alt fra barske svartkledde gruvearbeidere på Svalbard til hvitskjortekledde arkitekter i Asker.

Arbeidshester på prøve

Volkswagen Amarok og Ford Ranger er tilbake for fullt. Bør fjorårets bestselger, Toyota Hilux, føle seg truet? Og hva med mer ukjente KGM Musso Grand? Vi tok med alle fire på tur.

Pickupen er bilverdenens svar på den sveitsiske lommekniven, den skal løse «alle» oppgaver. 

Dermed må den ha god plass og komfort, plenty med krefter til å trekke tunge tilhengere og et anvendelig lasteplan til alt mulig «rusk og rask».

For hver ny generasjon har pickupene nærmet seg personbilenes egenskaper, og dermed utvidet bruksområdene.

Men norske avgifter gjør bakseter i pickup nærmest utenkelig (det vil kanskje endres med flere elektriske pickuper). 

ARBEIDSJERN: Proffmarkedet er fremdeles pickupenes viktigste målgruppe.

Hilux-dominans

Segmentet er ikke veldig stort i Norge. 

Vi har sett over 20 år bakover i tid, og i hele perioden har pickupene utgjort mellom 10 og 15 prosent av markedet for lette nyttekjøretøy, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). 

I 2023 ble det registrert 3.661 pickuper på grønne skilter i Norge. Per 4. desember i år er det registrert 3.008. 

Toyota Hilux dominerte segmentet totalt i fjor, med 38,6 prosent markedsandel. 

Med tre uker igjen av 2024 har Hilux en andel på 25,7 prosent og leder segmentet. Eller?

I OFV-statistikken skilles det mellom Ford Ranger og Ford Ranger Raptor, som ligger på henholdsvis andre og sjette plass med 23,2 og 5,3 prosent markedsandel. Legger man disse sammen, troner Ranger på topp med 28,5 prosent andel. 

Isuzu D-Max, som lå på på andreplass i fjor, er skjøvet ned til fjerdeplass per 4. desember, med 17,2 prosent markedsandel. Volkswagen Amarok som lå på fjerdeplass i fjor, ligger nå på tredje med 18,4 prosent andel.

Det relativt ukjent merket KGM med pickupen Musso Grand – ble kun registrert i ett eksemplar i 2023. Volumet per 4. desember er 49 registrerte eksemplarer og en segmentandel på 1,6 prosent.

DJEVELEN I DETALJENE: Pickupene ser ganske like ut ved første øyekast, men forskjellene er betydelige.

Kamp om førsteplassen

Både Ford Ranger og Volkswagen Amarok har vært på salgstoppen i det norske pickupsegmentet i senere år, men begge var ute av markedet i en periode i forbindelse med modellskifte. 

For Amarok var det snakk om et par års fravær.

Nå er begge tilbake – bygget over samme lest på Fords fabrikk i Sør-Afrika – og begge med ambisjoner om å innta topplasseringen i pickupsegmentet.

Dagens Toyota Hilux ble på sin side lansert i 2016, og begynner å dra på årene – selv om den har fått noen midtlivsoppdateringer.

Vi ønsket å finne ut hvordan fjorårsvinneren kan måle seg mot de to «nykommerne». Som en ren joker tok vi med KGM Musso Grand. 

Her ble det konkurranse så gjørma sprutet.

Les mer om hver av bilmodellene under her, og en oppsummeringen til slutt - inkludert en sammenliging av de totale eierskapskostnadene (TCO):

Ford Ranger Wildtrak

For(d)billedlig

Smarte detaljer som stigtrinn til planet, fester til tvinger i lastelemmen og strømuttak på lasteplanet, vitner om Fords pickupherkomst. Ranger Wildtrak er lett å like.

Ford kan pickup. Derom hersker ingen tvil. F-150 har toppet bestselgerlistene i USA i en mannsalder.

Erfaringene og kunnskapen de har i dette segmentet drypper selvsagt også ned på «lille» Ranger, som er på plass i ny utførelse.

Ford kan pickup. Derom hersker ingen tvil. F-150 har toppet bestselgerlistene i USA i en mannsalder

Motor og drivlinje

Som «far» til Amarok har Ford valgt en litt annen Ranger-profil i Norge.

For ikke å tråkke i hjulsporene til samarbeidspartner og samtidig konkurrent, har Ford lagt mer vekt på 2-literen med 205 hk framfor å løfte fram 3,0 liter/V6/240 hk. 

Det betyr igjen at innpå to tredeler av Ranger-volumet så langt inneholder to-literen. Så har Ford råtassen Ranger Raptor i tillegg, men det er en annen skål.

Girkassen er naturligvis den samme som i Amarok. Girer behagelig, men kan tidvis oppleves litt «masete» med sine 10 trinn.

NYTT LYS: Matrix LED-frontlykter sørger for god sikt også i mørket.

På og utenfor veien

Både Ranger og Amarok oppleves som de mest sofistikerte understellene blant testbilene.

Testbilen inneholdt det meste av tilgjengelige hjelpemidler for å ferdes komfortabelt på vei og trygt der veien slutter.

Interiør og komfort

Toppmodellen Ranger Wildtrak passer godt for utstyrshungrige nordmenn. Oppvarmet frontrute og varmeratt, for eksempel, settes pris på i arbeidshverdagen.

Infotainmentsystemet var blant testbilenes enkleste å finne frem i, men skjermbetjening kan være ekstra vrient i en pickup i ulendt terreng, så vi savner noen flere funksjoner på fysiske brytere.

Utfordringen er at mye av utstyret på testbilen koster ekstra, som det elektrisk styrte rulledekselet.

Smart, men koster 25.000 kroner ekstra. Førerassistentpakken med 360 graders kamera og vendbart tilhengerfeste inkludert koster derimot ikke mer enn 12.000 kroner ekstra.

KOMFORTABELT KONTOR: Førerplass som egner seg til både arbeidshverdag og fest.

Praktiske egenskaper

En liten, men smart detalj er det lille stigtrinnet bygd inn på hver side i bakre støtfanger som gjør det enkelt å komme opp på planet, og spesielt med lastelemmen åpen. 

Avgjort en ide å kopiere. Wildtrak har også to 230 volt strømuttak på planet, der det også var seks surrekroker.

PRAKTISK: Stigtrinn på begge sider av bilen.
TIL VERKØYET: To 230 volt strømuttak på planet.

Lemmen kan for øvrig brukes som arbeidsbenk, med to fester for tvinger. 

Åpenbart inspirert av amerikanske pickuper, men vi savnet den integrerte målestokken med tommer og centimeter som finnes på F-150 Lightning.

Det er lett å føle seg vel i Ranger Wildtrak, som er egnet til å trekke det meste. Så er det lov å drømme om Raptor.

Volkswagen Amarok Life

Den andre tilnærmingen

Nye Volkswagen Amarok fremstår moderne og solid, men prisen tatt i betraktning kunne vi ønske oss litt flere smarte og praktiske løsninger.

Det er ingen hemmelighet at nye Amarok er basert på Ranger, og at begge bygges ved Fords fabrikk i Sør-Afrika.

SAME, SAME - BUT DIFFERENT: Selv om bilene under skallet er tilnærmet identiske, har produsentene litt ulik tilnærming til markedet.

Drivlinje

Volkswagen skiller seg fra Ford ved å fokusere mer på V6-motoren, 3,0 liter og 240 hk, og i mindre grad på den firesylindrede to-literen (205 hk) testbilen vår i rimeligste Life-utgave var utstyrt med. Seks av ti Amarok registrert hittil i år har V6.

Testbilen opplevdes imidlertid ikke undermotorisert, og 500 Nm er faktisk samme dreiemoment som en av V6-motorene i forrige generasjon Amarok lansert i 2017 hadde.

«Strålende å kjøre», utbrøt en i testpanelet

På (og utenfor) veien

«Strålende å kjøre», utbrøt en i testpanelet. Her er det tydelig lagt ressurser i oppsettet for å gjøre en bil som faktisk både laster 931 kg på planet i tillegg til å trekke 3,5 tonn, nærmest til en personbil å kjøre. Lavt støynivå i kupeen bidrar også til dette.

Permanent firehjulsdrift med høy- og lav-serie er på plass, noe som spesielt vinterstid er en attraktiv løsning.

ARBEIDSHEST: Life-versjonen av Amarok er nøkternt utstyrt. Flertallet av de som kjøper Volkswagens pickup velger større motor og mer utstyr, til enda høyere pris.

Interiør og komfort

Volkswagen har puttet mye nyttig og lett tilgjengelig informasjon inn i den vertikalt monterte dashbordskjermen. I likhet med Ranger kanskje for mange skjermbaserte funksjoner. I biler som dette er brytere bra.

Hele interiøret fremstår moderne, solid og trivelig. Setene er gode, men stofftrekk i en arbeidsbil er antakelig ikke noe sjakktrekk. Skinn er enklere å holde reint.

Parkeringsvarmer (men ikke ratt- eller frontrutevarme), adaptiv cruisekontroll, LED-lys, understellsbehandling og digital cockpit som en del av standardpakken, er bra.

BLANDING: Interiøret er en god blanding av Volkswagen og Ford, uten at det er noe negativt.

Praktiske egenskaper

Ved gjennomgangen av Amarok hørte vi ingen i testpanelet utbryte, «oi, se her, dette var jammen smart», slik Rangers fiffige detaljer utløste.

Utstyrsversjonen Life er den rimeligste Amarok-varianten, men er likevel ingen billig bil sammenlignet med Hilux og Musso Grand. 

Testens Ranger Wildtrak koster 29.000 kroner mer enn Amarok, men sistnevnte fremstår nærmest spartansk i forhold. 

Prisen tatt i betraktning ville vi forvente slikt som stigtrinn på sidene av planet (se til Ranger) og strømuttak på planet (se til Ranger). Takrails var det heller ikke. Seks surrekroker er som man må kunne forvente.

SMART: Amarok har i det minste et robust tilhengerfeste...
...som lett snus så man ikke blir hengende fast på det i krevende terreng.

Toyota Hilux Invincible

Trofast sliter

Toyota Hilux begynner å dra på årene. Fordelen med det, er at du vet hva du får og at jobben blir gjort.

Få bilmodeller har oppnådd samme legendestatus som Toyota Hilux – med røtter tilbake til 1968.

Ikke minst etter at det originale Top Gear-teamet gjorde alt i sin makt for å ta livet av et eksemplar, uten å lykkes. 

Udødeligheten er antakelig også grunnen til at Hilux er å finne på alt fra norske anleggsplasser til katastrofeområder verden over.

Få bilmodeller har oppnådd samme legendestatus som Toyota Hilux – med røtter tilbake til 1968

Drivlinje

Rekkefireren på 204 hestekrefter har med sine 2,8 liter testens høyeste slagvolum, og med 400 Newtonmeter det laveste dreiemomentet. 

Likevel oppleves ytelsene konkurransedyktige. Motoren støyer nok hårfint mer enn konkurrentene på tomgang og gasspådrag, men ikke sjenerende mye.

Automatkassen er enkel å betjene, girer mykt – når den skal. «Bare» seks trinn gjør at den fremstår mindre «masete» enn Ranger og Amaroks ti trinn. Kan også gires manuelt.

FORUTSIGBAR: Utseendemessig henger Hilux godt med. Pickupen byr på få overraskelser, på godt og vondt, og det er kanskje suksessoppskriften?

På (og utenfor) veien

Landeveiskjøring er ikke Hilux’ favorittøvelse. Den er komfortabel nok, krenger lite og gjør jobben helt greit – bevares – men den er litt stumpete, og har opplagt sitt naturlige habitat på utsiden av asfalten.

Gjerne tungt lastet og med henger. I krevende terreng briljerer det stive chassiset, og i de fleste tilfeller vil begrensningen ligge hos sjåføren og ikke bilen.

Interiør og komfort

Dagens generasjon ble lansert i 2016, men modellen har fått noen midtlivsoppdateringer underveis. Førermiljøet er nøkternt, funksjonelt, oversiktlig og fritt for jålete fiksfakseri. Mange i brukergruppen ser nok dette som et pluss.

Skal du kjøre på ujevnt underlag så bilen rister, og skru på setevarmen med en oljemarinert anleggsarbeiderneve, er det befriende å trykke på en bryter og slippe å sveipe seg gjennom flere menyvalg på en skjerm.

Setene er gode og det noteres et stort plusstegn i margen for tiltfunksjon i sitteputen, slik at langbeinte sjåfører kan få støtte oppunder lårene – dette manglet konkurrentene. Korsryggregulering og mulighet til å trekke rattet enda litt lenger ut, er derimot savnet.

FUNKSJONELT: Hilux har gode seter og kjører overraskende godt, alderen tatt i betraktning.

Praktiske egenskaper

På en arbeidsbil som Hilux er praktiske egenskaper viktig. 

Derfor var det en skuffelse å oppdage at lasteplanet på testbilen var utstyrt med kun to festekroker til å stroppe fast gods med. Fire kroker burde være et minimum. 

INGEN FEST(E): To festekroker på lasteplanet er i minste laget.

Testbilen var heller ikke utstyrt med takrails. Stigtrinnet opp til lasteplanet forsvinner når lemmen er nede.

Hilux er den eneste av testbilene uten gitter i bakruten. Her har Toyota siden 2016 valgt å laminere vinduet i stedet, noe som skal gi samme sikkerhet – men bedre utsyn bakover. Hvorfor gjør ikke flere dette?

KGM Musso Grand Black Line

Koreansk utfordrer

KGM Musso Grand ble testens største overraskelse.

Ikke hørt om KGM? Kanskje ikke så rart, men navnet SsangYong sier kanskje mer? Trøblete økonomi sendte SsangYong i fanget på KG Group i 2022 og opp steg KG Mobility (KGM) som videreførte navnet Musso som pickupnavn med lange tradisjoner.

2024-utgaven er en tvers gjennom moderne bil, og eneste i testen med spiralfjærer bak (kan også leveres med bladfjærer).

Som forholdvis ukjent blant testteamets medlemmer overrasket den stort, og et snev av aggressiv introduksjonsprising gjør bilen spesielt interessant.

2024-utgaven er en tvers gjennom moderne bil, og eneste i testen med spiralfjærer bak (kan også leveres med bladfjærer)

SKAL BLI BEDRE: Testbilen har «kun» 3.000 kilo hengervekt, men importøren sier dette nå økes til 3.500 kilo.

Motor og drivlinje

2,2-liters rekkefirer turbodiesel gjør jobben så det suser og står ikke særlig tilbake i dette selskapet, selv om den kommer til kort mot de kraftige V6-motorene som tilbys i Ranger og Amarok.

Sekstrinns automatkassen fra velrenommerte, japanske, Aisin fremstår adekvat i dette oppsettet, med harmoniske skifter og lite drama.

NYTT MERKE: Musso Grand ble først lansert som SsangYong. Nå heter den KGM.

På (og utenfor) veien

Før vi tok Musso Grand med til gruppetesten, ble den med på langtur så vi skulle bli kjent med nyheten.

De ble på alle måter en positiv opplevelse, ikke minst på grunn av det lave støynivået inne i bilen. Ulike kjøreprogram, normal, sport og vinter gir bilen ulik karakter.

Interiør og komfort

Musso Grand har et moderne indre, er god å sitte i og det er ganske lett å finne fram i menystrukturen på infotainmentskjermen.

Varme i rattet er på plass og stort pluss i boka for fartsvisning på navikartet, ikke bare skiltet som viser lovlig fart, men også eksakt fart i feltet ved siden av uten noen form for feilmargin.

Når så du sist en sigarettenner i en ny bil? For 15 år siden? Overraskelsen var derfor stor da vi oppdaget tenneren ved siden av siste generasjon USB-kontakt i midtkonsollen. Snakk om kontrast!

BEHAGELIG: Svært lite innvendig støy i denne koreaneren.

Praktiske egenskaper

Ikke helt på nivå med Ranger Wildtrak når det gjelder smarte løsninger, men det eneste punktet Musso Grand underpresterer nevneverdig på i forhold til konkurrentene er trekkevne på 3.000 kilo der de andre trekker 3.500 kilo.

For de aller fleste vil gunstig pris være langt viktigere enn de ekstra 500 kiloene, men nå opplyser importøren til YrkesBil at også Musso Grand skal bli godkjent med 3,5 tonn hengervekt.

Musso Grand stiller ikke med lavest innstegspris, men kommer godt ut av prissammenlikningen når den innholdsrike utstyrspakken «Black Line» til drøyt 20.000 kroner inkluderes.

MYE FELLES: De fire bilene vi denne gang har satt under lupen har i utgangspunktet de fleste trekk felles.

Oppsummert

Alle er firedørs, men registrert på grønne skilt og derfor tosetere med stort vare/laste/verktøyrom inne i bilen. 

Kun tre hk skiller den svakeste fra den sterkeste, og med rett over 200 diesel-hk er alle kraftige nok til de fleste oppdrag.

Firehjulsdrift, lavserie og god bakkeklaring gjelder for alle. Tre av dem trekker 3500 kg, den fjerde 3000 kg. 

KAN VÆRE KRITISK: Kun detaljer skiller plan- og varekassestørrelsen. Men for noen vil avviket være kritisk.

Bare Ford Ranger og VW Amarok, som i basis er samme bilen, får plass til en europall (120 x 80 cm) på tvers mellom hjulkassene, men ingen av dem har plass til to paller på planet. 

Rulledekselet vil være et betydelig hinder for en pall lastet i full bredde og til høyde over kanten på dekselet.

KOMFORT: Vi har slått fast at pickupene ved hvert generasjonsskifte blir mer komfortable og derfor også mer egnet til privat bruk.

Disse er alle svært egnet til å trekke tunge gjenstander som kompressorer eller minigravere.

I mange av målepunktene ender testbilene likt, men de nyeste er mest komfortable og likner mest på personbiler å kjøre. 

Vi har slått fast at pickupene ved hvert generasjonsskifte blir mer komfortable og derfor også mer egnet til privat bruk

Poengfordeling

Ford Ranger KGM Musso Grand Toyota Hilux VW Amarok
Motor7777
Drivverk7777
På veien8778
Interiør8667
Komfort8768
Varerom8866
Nyttelast7687
Praktiske egenskaper8777
Teknologi/gadget8657
Økonomi5785
Sum (100)74686769

Særlig Ford Ranger skiller seg ut, den er riktig nok dyrest – men også godt utstyrt, med mange smarte løsninger, og lett å trives i både til hverdags og til mer festlige anledninger. 

På bakgrunn av ovennevnte utropes Ford Ranger Wildtrak herved til testvinner.

Testen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 5 i juni 2024, og er oppdatert i desember 2024. Priser og data var gyldige på tidspunktet da bladet ble publisert.

Tekniske data og priser:

Volkswagen Amarok KGM Musso Grand Toyota Hilux Ford Ranger
LifeBlack LineInvincible XWildtrak
Pris fra:Kr. 737 400Kr. 619 900Kr. 584 200Kr. 715 400
Pris testbil:SammeKr. 639 900Kr. 678 900Kr. 765 900
Motor:1 996 ccm/R4, turbo2 157 ccm/R4, turbo2 755 ccm/R4, turbo1 996 ccm/R4, turbo
Effekt/moment:205 hk/500 Nm202 hk/441 Nm204 hk/400 Nm205 hk/500 Nm
Drivlinje:10A, firehjulsdrift6A, firehjulsdrift6A, firehjulsdrift10A, firehjulsdrift
0-100 km/t:10,5 sekIkke oppgitt13,2 sek10,5 sek
Toppfart:180 km/t172 km/t175 km/t180 km/t
Forbruk:0,88 liter/mil0,92 liter/mil0,95 liter/mil0,88 l/mil
CO2/NOx:230 g/km - 38,9 mg/km241 g/km - 178,8 mg/km248 g/km - 31,4 mg/km231 g/km - 38,9 mg/km
Mål LxBxH:536/192/188 cm541/195/186 cm533/190/182 cm537/192/188 cm
Akselavstand:327 cm321 cm309 cm327 cm
Bakkeklaring:23,7 cm22,0 cm22,5 cm23,0 cm
Vadedybde:80 cmIkke oppgittIkke oppgittIkke oppgitt
Lasteplan LxBxH:*155/ikke/150/121/53 cm153/127/157/116/57 cm147/117/152/107/48 cm152/116/150/121/51 cm
Tankvolum:80 liter75 liter80 liter80 liter
Egenvekt:2 224 kg2 196 kg2 170 kg2 332 kg
Nyttelst:931 kg795 kg965 kg873 kg
Tilhengervekt:3 500 kg3 000 kg3 500 kg3 500 kg
Euro NCAP:5 stjerner (2022)Ikke testet5 stjerner (2016)5 stjerner (2022)
Garanti:5 år/250 000 km5 år/100 000 km5 år/200 000 km5 år/100 000 km
Miljøklasse:GGGG
Alle priser er inkl. mva.

Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen *Målt planlengde/planlengde fra rulledeksel/planbredde/planbredde mellom hjulkassene/planhøyde.

 

PS. Billigst er ikke alltid billigst

Det er betydelig forskjell på de månedlige kostnadene for de testede pickup-modellene.

Det viser priser for totale eiekostnader (TCO) som et av Norges største biladministrasjonsselskaper, Ayvens (tidligere LeasePlan), har beregnet på forespørsel fra YrkesBil.

For hver av modellene er det beregnet to TCO-priser. Den ene med utgangspunkt i billigste variant av modellen. Den andre tar utgangspunkt i en bil med den motorvarianten og det utstyrsnivået som deltok i YrkesBil-testen.

TCO-kalkylene er basert på 60 mnd. leieperiode og 20 000 km./år, og inkluderer avskrivning og renter, drivstoff, service/vedlikehold, dekkslitasje og -omlegging/-lagring og en vask per mnd.

Her har Ayvens antakelig rabatterte priser, slik at TCO-prisene du ser i tabellen her er ikke nødvendigvis eksakt samme kronebeløp det vil koste deg å eie en slik bil per måned.

Grunnen til at vi likevel presenterer disse tallene, er at de gir et godt bilde på for eksempel at lav innkjøpspris ikke nødvendigvis betyr lave eiekostnader når alt skal summeres opp. Og som kjent er det ofte sluttsummen som teller.

Toyota Hilux ha nest lavest innkjøpspris av de fire testbilene, og oppnår laveste TCO. Mens KGM Musso Grand Black Edition er billigst å kjøpe av de fire testede, men får likevel høyest månedlig TCO.

Forklaringen er ifølge Ayvens at KGM, som et foreløpig ukjent merke i Norge, sannsynligvis vil ha lavere annenhåndsverdi enn de øvrige etter 60-måneders perioden.

NB. TCO-prisene var ikke en del av vurderings-grunnlaget i YrkesBil-testen.

Merke/modell Variant som deltok i YrkesBil-testen Pris testet variant (Ayvens-priser) TCO pr. mnd** Billigste alternativ for modellen Veil pris for billigste variant * (Ayvens-priser) TCO pr. mnd**
Toyota Hilux2,8 D-4d X-CabSr+ Invincible 4wd 204hk679 50010 3502,4 D-4d X-CabSr 4wd 150hk584 2009 940
Volkswagen Amarok2,0 Tdi 205 Life Auto 4motion737 40011 5202,0 Tdi 205 Life Auto 4motion737 40011 520
Ford Ranger2,0 Ecoblue 205hk 4wd A D/Cab Wildtrak686 70011 8702,0 Ecoblue 170 hk 4wd A D Cab XLT686 70011 080
KGM Musso GrandMusso 202 hk Black Edition639 90011 910Musso 202 hk619 90011 750
* Bilpriser inkludert. mva.
** TCO-prisene er eks. mva.

TCO-kalkylene utført av Ayvens (tidligere LeasePlan) er basert på 60 mnd. leieperiode og 20 000 km./år og inkluderer: Avskrivning og renter, drivstoff, service/vedlikehold, dekkslitasje og -omlegging/-lagring og en vask pr mnd.

Powered by Labrador CMS