-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prisbomber fra KGM
KGM lanseres nå med aggressive priser. Målet er å bli markedsleder alt i det første året.
Bilene fra KGM Motors i Korea er kanskje bedre kjent som SsangYong.
Men det nye storkonsernet KG Group i Korea har overtatt, og har startet på en total forvandling av bilene og det foreligger planer om mange nye modeller.
Men de skal fortsatt være en produsent med hovedfokus på SUVer, varebiler og pickuper med firehjulsdrift og som tåler en støyt.
RSA er importør av bilene for Norge, Sverige og Danmark – og blir en av de største for KGM i Europa.
I vanlig stil satser RSA stort på det nye merket. Det er etablert et helt nytt forhandlernett og det bygges hele tiden ut.
Mange forhandlere har vist stor interesse for bilene. Men kanskje viktigere enn det: RSA har alt av viktig backup alt på plass ved hovedkontoret i Drammen.
Det betyr komplett delelager til alle modeller de skal selge, de behandler selv alt av reklamasjoner og garantier. Det gjennomføres kurs for bilene – og intet er overlatt til tilfeldighetene.
Og det overrasker vel ingen at det blir synlige markedskampanjer i vanlig RSA-stil.
– Vi er ingen døgnflue, sier Steinar Dokken til YrkesBil. Han er salgssjef og leder KGM i Norge.
– Vår styrke er forhandlere som virkelig vil satse på de bilene vi distribuerer. Og som har klokkertro på produktenes suksess.
Vil bli markedsleder
Målet er å selge 1.500 KGM det første året, og det er før KGMs nye elbil er på plass. Og bilene er priset med dette som mål.
– Ja, vi innrømmer det, sier Dokken.
Han sammenligner bilene som de lanserer med aktuelle konkurrenter (det er ikke veldig mange), og mener at prisene på KGM er «svært konkurransedyktige».
Forhandlere som har sammenlignet prisene skal være svært begeistret.
– Noen koster 200.000 kroner mindre enn de største konkurrentene. Det er nesten rått parti, sier en forhandler som ivrer etter å komme i gang med salget i januar.
Prisene på Rexton registrert som toseters varebil er satt til 719.000 kroner inkludert moms.
Da er bilen komplett med alt utstyr, ifølge Dokken. Og man får med baksetene løse – om man skulle trenge dem i garasjen eller i stua. Rexton kommer også som fem- og syvseters SUV.
Pickupen Musso Grand er priset til kr 619.000 inkludert moms som toseter, med fire dører.
– Jeg innrømmer at prisene er bejublet av våre forhandlere, sier Dokken.
Det er derfor ikke uventet at RSA alt nå bestiller enda flere biler fra Korea.
– Vårt mål er å selge samlet 1.500 enheter det første året av bilene fra KGM. Og i første kvartal 2024 kommer den neste modellen – elektrisk SUV på størrelse med Toyota Rav4. Den modellen ser vi virkelig frem til, sier Dokken.
Tøff og eksklusiv
Mye er endret når de to modellene som nå lanseres i Norge ble forvandlet fra SsangYong til KGM. Den tidligere Mercedes-utviklede motoren man hadde i SsangYong er erstattet av en koreansk 2,2 liter dieselmotor på 202 HK.
Motoren brukes i flere kjøretøy fra Korea – inkludert i enkelte modeller fra Hyundai og KIA. Alle bilene fra KGM har automatgir.
Det som ikke er endret på bilene, er kjøreegenskapene og ikke minst egenskaper til fremdrift i krevende terreng. Det er også godkjent hengervekt fra 3.000 – 3.500 kg og det er høy bakkeklaring. Men den røffe stilen skal ikke gå ut over komforten ved kjøring på landevei, loves det.
Det skal også være lavt støynivå, og en fordel er at bilenes dekkdimensjon gjør at man kan bruke standard vinterdekk i Norge med nordiske gummiblanding.
Rexton SUV og varebil blir bygget om hos Lafinto i Østfold. Der forvandles bilen til toseters varebil uten å endre på takhøyde eller annet for å få plass til «statskassa». Skilleveggen betyr ingen redusert plass i forsetene.
Musso Grand pickup blir utstyrt og forfinet ved Drammen bilhavn.
Innredningen i begge bilene er totalt forandret fra bilene het SsangYong, og har det meste fra oppvarmet ratt til stor computer og skinninteriør.
– KGM setter en ny standard for komfort og utstyr, mener Dokken.
Fabrikkene produserer også enklere varianter av bilene med tanke på andre markeder enn Norden. I dag er KGM etablert i alle land i Europa – men er kanskje enda større i Afrika og Asia der man virkelig har brukt for slike biltyper.
Kan bli Arctic
Det er allerede samtaler og planer om en mulig variant ombygget hos Arctic Truck i Drammen.
– Vi har brukt veldig mye tid på å finne de rette forhandlerne, sier Dokken.
– De fleste er nye for oss – det vil si at de ikke selger de andre merkene fra RSA. Det har vært spennende å treffe så mange engasjerte entreprenører i bilbransjen. Vi ser gang på gang at det ikke er de største som har de beste folkene. Vi har snakket med mange som virkelig brenner for bil og har trua på fremtiden. Vårt forhandlernett er enda ikke fullt utbygget.
– Vi bestilte 500 biler ekstra i dag – så vi skal ha bra levering – for husk at vi dekker også det svenske og danske markedet – og der er det stor interesse for slike biltyper.