VW er tilbake med ny Amarok, nå sambygd med Ford Ranger i Sør-Afrika. (Foto: Øivind Skar)
Prøvekjørt: Volkswagen Amarok
Prøvekjørt: Ny Amarok
VWs sørafrikanske Ford
Etter et par års fravær er VW Amarok tilbake og klar for norske veier og byggeplasser, men nå som Volkswagens sørafrikanske Ford.
Den klatrer som ei geit i terrenget, vader gjennom 80 centimeter dype
elveleier, klarer unnamanøvre og bremser som en personbil, laster rundt 900 kg med
en europall på tvers mellom hjulkassene og trekker inntil 3,5 tonn last.
Volkswagens nye Amarok er nå på plass i Norge, men både i karosseriprofil
og under skallet skjuler den Ford Ranger i et samarbeidsprosjekt med Ford og sambygd
med Ranger i Sør-Afrika.
Suksess fra første dag
Men først litt historie: Amarok har fra første dag vært en suksess i
Norge og var helt til den stille forsvant ut av markedet for et par år siden
blant de fire mest kjøpte pickupene hvert år.
Amaroks
suksess lå først og fremst i komforten og annerledesheten. Der konkurrentene ved
inngangen til forrige tiår i hovedsak var grovbygde arbeidshester fra leverandører
med japansk opprinnelse, valgte Volkswagen tungt å vektlegge komfort og
veiegenskaper.
Nettopp
dette grepet tvang konkurrentene til å tenke nytt uten at det nødvendigvis skulle
gå ut over brukeregenskapene. Først kom Nissans nye Navarra, deretter tok
Toyota komfortgrep og så Ford.
Med
egen identitet
Volkswagens nye Amarok er nå på plass i Norge, men både i karosseriprofil og under skallet skjuler den Ford Ranger i et samarbeidsprosjekt med Ford og sambygd med Ranger i Sør-Afrika
Men
alt har en ende og volumene i VWs hovedmarkeder var for små til at det ville
være regningssvarende å ta fram en ny, firehjulsdrevet pickup med 3,5 tonn
trekkevne på egen plattform. Nå åpnet samarbeidsavtalen med pickupeksperten Ford
for å sambygge en VW-variant av Ford Ranger basert på siste generasjon Ranger
med Ford drivlinje, men med VW-designet front, egendesignet interiør, egne
seter og litt endret fjæringskarakteristikk for å gjøre de to variantene med
mest utstyr mer komfortable.
Produktsjef
Kjetil Olafsen hos importør Harald A. Møller legger ikke skjul på at VWs
ambisjoner etter å ha levert 9300 av forrige Amarok igjen er å bli blant landets
største tilbydere av pickuper som ikke har en varebilkonstruksjon i bunnen
(Crafter/Transporter). I dag, som de ti siste årene, domineres dette 2500 – 4000
bilers markedet av Toyota Hilux, Isuzu D-Max og Ford Ranger/Raptor. Så spisset
er denne bilklassen i Norge at VWs lanseringsbiler allerede har løftet Amarok
inn på fjerdeplass.
Bare
firedørs
Mens
Ford leverer Ranger både med kort (rab cap) førerhus og som klassisk firedørs,
kommer Amarok til landet kun med fire dører. Og fordi engangsavgifter og moms
utgjør 900.000 kroner på toppmodellen Aventura, skal nytteverdien av baksetet
være ekstremt høy for å forsvare hvite skilt på bilen. Unntaket er Svalbard der
alle biler fritas for engangsavgifter og moms. Derfor har alle pickuper på
Svalbard baksetet intakt.
Ford
Ranger Raptor, terreng/asfalt-bilen som skiller seg fra resten av Ranger-serien
med spiralfjærer bak, mindre laste- og trekkevne, men med et snev av sportsegenskaper,
tilbys ikke til Volkswagen. Asfaltvarianten av Amarok blir derfor Aventura. Den
har fortsatt bladfjærer bak, men er mykere satt opp og derfor ikke mer enn 750
kg lasteevne. Trekk-kapasiteten, derimot vil fortsatt være 3,5 tonn.
Mest
V6-motor
De
siste årene med første generasjon Amarok handlet i stor grad om biler med V6-motor,
så V6 prioriteres også nå. Det betyr at kun den rimeligste av de fire utstyrsvariantene
Life, Style, Pan Americana og Aventura, tilbys med firesylindret diesel to-liter
ytende 205 hk/500 Nm i moment. Resten av modellprogrammet drives med diesel V6/240
hk/600 Nm, men alle variantene kommer til landet med titrinns automatgirkasse, du
finner en variant av denne blant annet i Mustang.
–
Brukeropplevelsen vil være forskjellig fra Fords varianter, presiserer Olafsen.
Fordi
pickuper i det alt vesentlige handler om næringskjøp, teller støtteapparatet
rundt tungt. Derfor tas bilene hjem med utstyr Møller mener er tilpasset norske
brukerbehov, som varme i rattet og varme i frontruta (ikke Life), 360 graders
kamera, ni kollisjonsputer som standard, LED Matrix lys og adaptiv
cruisekontroll. Alle biler understellsbehandles etter ankomst til Norge.
Mange
valg
De siste årene med første generasjon Amarok handlet i stor grad om biler med V6-motor, så V6 prioriteres også nå.»
En
omfattende katalog med kjøreprogrammer, lavseriekasse, mekanisk sperre på
bakakselen, låst senterdifferensial i tillegg til ABS-styrt utforbakkekontroll, sikrer ekstrem framkommelighet.
Arctic
Trucks samarbeider med Toyota, Ford og Isuzu, og Olafsen vedgår at de også er
interessert i å se nærmere på hva som kan gjøres med Amarok for å gjøre den
enda tøffere.
Økte
avgifter har de siste årene gjort pickupene svindyre. I 2019 kostet rimeligste
Amarok med 3,0 liters V6-motor og 204 hk 503.300 kroner. Nå er prisen på rimeligste
variant 708.500 kroner, i begge tilfeller ex frakt/levering.
Caddy
og Taro
Det
er ikke sånn at VW er uten lang pickuperfaring. Snarere tvert om. Nevnt er
allerede varebilvariantene av Transporter og Crafter, men mange husker den
praktiske pickup-varianten av Golf (Caddy) og noen savner fortsatt en liten og
enkel bil med plan.
For
å ha noe å tilby i det tradisjonelle pickup-markedet inngikk VW en avtale med
Toyota i 1980-årene som et supplement til Caddy. Taro het bilen og lansert
tidlig i 1989 som en rebrandet Hilux med produksjon lagt til Hannover. Taro med
firehjulsdrift fra 1994 kom fra Japaan.
OPPSUMMERT
Et
viktig tilskudd til det norske pickupmarkedet som skiller seg ut fra Ford Ranger
selv om de to i basis er identiske og bygges av Ford i Sør-Afrika.
Pickuper jan - aug 2023
1. | Toyota Hilux | 587 |
2. | Isuzu D-Max | 495 |
3. | Ford Ranger/Raptor | 352 |
4. | Volkswagen Amarok | 103 |
5. | Maxus T90 EV | 82 |
6. | Ram 1500 | 31 |
7. | Jeep Gladiator | 12 |
8. | Chevrolet Silverado | 2 |
9. | Maxus e-Deliver 3 | 1 |
| Totalt | 1 665 |
| Kilde: OFV | |
Volkswagen Amarok
Modell | Pan Americana |
Pris fra (life) | Kr. 720 900 |
Pris testbil | Kr. 896 000 |
Motor | 2 993 ccm, V6 turbo diesel |
Effekt/moment | 240 hk/600 Nm |
Drivlinje | 10A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 8,8 sekunder |
Toppfart | 180 km/t |
Forbruk | 10,3 l/100 km |
CO2/NOx | 271 g/km - 24,9 mg/km |
Mål LxBxH | 535/191/188 cm |
Akselavstand | 327 cm |
Snudiameter | 12,9 meter |
Bakkeklaring | 23,7 cm |
Vadedybde | 80 cm |
Plan LxB* | 162/123 cm |
Egenvekt | 2 365 kg |
Nyttelast | 919 kg |
Tilhengervekt | 3 500 kg |
Drivstofftank | 80 liter |
Euro NCAP | 5 stjerner (2022) |
Garanti | 5 år/200 000 km |
Miljøklasse | G |
Kilde: Produsent/OFV. *Mellom hjulkassene | |