-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Amarok – litt mindre Volkswagen
Amarok er tolv år gammel. Den første ble registrert i Norge i 2010 – de tre siste (foreløpig) i juni i år (enda den har være ute av katalogen i lang tid nå). I Norge åpner salget av den nye mot slutten av året, uten noen konkret beskjed om når de første skal leveres eller hvor mye de skal koste. El? Glem det.
Amarok har vel egentlig virket som en ganske halvhjertet Volkswagen. De har aldri interessert seg særlig for pickup-markedet. Det vi har sett i den retning har vært varebiler eller Transportere med plan.
Ikke før Amarok fikk vi et seriøst forsøk på en rammebygd bil med terrengegenskaper bra nok til at til og med Forsvaret tok konstruksjonen på alvor.
Riktignok er det solgt såpass mange som litt over 9000 Amaroker i Norge siden debuten, men i samme periode har Isuzu solgt ti prosent flere – og det er vel ikke umiddelbart gitt at RSA har et ti prosent bedre forhandlernett enn Møller?
(Hilux, forresten, 13.500 på disse årene).
Samtidig har altså VW gjort et ganske stort opphold i Amarok-engasjementet, ikke noe top-of-mind, verken for forhandlere eller kunder de siste årene.
Egentlig ikke i nærheten av noens mind i det hele tatt, før det plutselig ble kjent at nå skulle det komme en sør-afrikansk Amarok, utviklet i samarbeid med Ford, basert på Ranger (som vi vet de virkelig kan) og bygget på en lokal Ford-fabrikk.
Den nye bilen har en 175 mm større akselavstand enn den gamle, noe som i hvert fall burde gi bedre plass til passasjerene. (Ikke flere enn 151 av den gamle ble forresten registrert som personbil).
Samtidig er hjulene flyttet enda lenger ut i hvert hjørne. Det gir den sikkert bedre offroad-kvaliteter, men bør også sikre kjøreegenskapene på landeveien.
Her skal det leveres både firedørs dobbelt kabin og todørs enkel kabin, men det utvalget er overhodet ikke nevnt i den norske pressemeldingen.
Den er også ganske vag på motorer. Firer eller sekser mellom to og tre liter, er det vi får vite. Og transmisjonstilbudet er «velg mellom firehjulsdrift ved behov, eller permanent firehjulsdrift».
Men direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak, kan i hvert fall fortelle i pressemeldingen at «her sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper. Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høyt standardutstyrsnivå, en rekke nye førerassistentsystemer, og den er lengre og bredere (Hallo! Er du sikker på det?) enn forgjengeren.»
Det vi i realiteten har er 2-liters TDI firer eller en 3-liters V6, begge diesel, og for de hardbarka nostalgikerne en 2,3 liters bensin. I virkeligheten tre motorer med 7 forskjellige nivåer på utbyttet. Noen, men ikke alle, felles med Forden.
En titrinns Ford automat vil være topp-utstyret, mens en sekstrinns automat, eller manuell mulighet, vil kunne kobles til den minste motoren.
I katalogen kan du lese om to forskjellige 4Motion systemer, motoren avgjør valgfriheten din. Den ene jobber deltids og velger egenskapene etter kjøreforholdene. Den andre er permanent firehjulsdriver og har en to-trinns elektromekanisk transferkasse som nok gir enda litt bedre grep og litt mer overbevisende offroad-mulighet.
Med hjulene nærmere ytterkantene er offroad-egenskapene også bedret. Angrepsvinkel foran er 29 grader, og bak 21. Ramp-vinkelen er også 21 grader, mens vadehøyden er inntil 80 cm når du har montert på en snorkel.
Det ser ut som de første utgavene vil komme med 18-tommers hjul, men det vil dukke opp litt mer representative 21-tommere på listen etter hvert.
Konkret har vi en lengde på 535 cm i dobbel-kabin versjonen, nesten 10 cm lenger enn den du bygde garasje til for ti år siden. Til gjengjeld er den nye 34 mm smalere – og ender på 191 cm. Høyden har også økt, men forsiktig, til 1888 mm.
Det er i avdelingen for akselavstand den største endringen har skjedd, pluss 175 mm. Gir 327 cm – 20 cm mer enn Hilux.
Planet måler 2305 x 1224 millimeter med Single cab. Med firedører måler det 1544 x 1224 mm. Dybden er i begge tilfeller 529 mm.
På planet kan man ha inntil 1160 kg. Det kan forresten utstyres med elektrisk deksel, helt i Ranger-ånd. Fjernbetjent eller fra førerplassen. På sikt kommer det nok også en hardtop.
Det er liberalt utvalg av festekroker der bak – de skal tåle minst 500 kg. Det loves også plass til en Europall mellom hjulene på planet – den avstanden er 1206 mm.
Det loves også muligheter til å ta inntil 350 kg på taket – 150 kg mer enn før. Og en hengerkapasitet på 3500 kg.
80 liters dieseltank og en Adblue beholder som rommer nesten 20 liter.
Nye chassismål ga også muligheter for enda tøffere utseende. Forholdsvis moderne med en høy bulldog-front, slimline grill, firkantede lykter (kan utstyres med VWs IQ lys & matrix) og mye ny grafikk.
Kompromiss selvfølgelig, for mange biter er felles med Ranger: frontrute, tak, side- og bakrute, dørhåndtak og speilhus. Sikkert mye mer når bildemontørene begynner å katalogisere disse også.
Innvendig blir også mye delt med Forden. 10 (eller 12) tommers skjermen, for eksempel, og en rekke kontrollorganer. Men rattet er unikt, grafikken på instrumentene også og girspaken. Dessuten har de åpenbart jobbet litt med innvendige materialer for å spre VW-vibber.
Men infotainment-funksjonene styres av Fords Sync4 system. Så selv med Volkswagens egen grafikk er det jo et visst håp om at dette fungerer fra dag én.
Mer enn 30 førerassistent-systemer, hvorav 20 er helt nye for Amarok blir fremhevet. Samtidig som vi får navnet på de fire utstyrsnivåene: Life, Style, PanAmericana og Aventura.
Men det er den type informasjoner jeg tror vi skal vente med til bilen er blitt en katalogmodell og vi kan lese oss litt mer opp på priser, ytelser og utstyr.
Ranger er en av de mest populære bilene på Tik Tok for tiden. Jeg har på følelsen at Amarok aldri kommer til å få den samme posisjonen.
Men på det norske pickup-markedet – tradisjonelt 10-15 % av det samlede varebilsalget – burde den kunne komme tilbake. I hvert fall dit den var.