Dette terrenget er enkelt for Raptor. (Foto: Øivind Skar)
På tre hjul? Intet problem. (Foto: Øivind Skar)
Store steiner i veien? Heller ikke det er noe problem. (Foto: Øivind Skar)
Å balansere på tømmerstokker? Veldig enkelt. (Foto: Øivind Skar)
Dette er nærmest som hovedvei å regne for Raptor. (Foto: Øivind Skar)
Denne bilen er også bygd for fart, høy fart. (Foto: Øivind Skar)
Raptor – den ultimate pickupen i ny innpakking. (Foto: Øivind Skar)
Et miljø Raptor virkelig trives i. (Foto: Øivind Skar)
Ny Raptor er i ferd med å lanseres i Norge. (Foto: Øivind Skar)
LED-lys. (Foto: Øivind Skar)
Komplett redesignet cockpit. (Foto: Øivind Skar)
Spesialdesignede Raptor-seter. (Foto: Øivind Skar)
Tydelig Raptor-logo på seteryggene. (Foto: Øivind Skar)
Endelig stor skjerm på dashbordet. (Foto: Øivind Skar)
Raptor starter med V6 bensinmotor. (Foto: Øivind Skar)
10-trinns girkasse kjent fra blant annet Mustang. (Foto: Øivind Skar)
Grillelementer går igjen lufteventilene. (Foto: Øivind Skar)
Kopp/flaskeholder på hver side. (Foto: Øivind Skar)
Helt ny instrumentskjerm. (Foto: Øivind Skar)
Girvelger på rattet som i en sportsbil. (Foto: Øivind Skar)
Fire ulike eksoslydinnstillinger. (Foto: Øivind Skar)
Programvelger på midtkonsollen. (Foto: Øivind Skar)
Kameraet foran spyles rent. (Foto: Øivind Skar)
Strømuttak i lasterommet er standard. (Foto: Øivind Skar)
Wildtrak kommer først i 2023. (Foto: Øivind Skar)
Wildtrak kommer også med V6 dieselmotor. (Foto: Øivind Skar)
Litt enklere seter i Wildtrak. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: FORD RANGER RAPTOR

Terrengets nye konge

Først trodde jeg det var en Ford Mustang som kom buldrende, den med V8, men så var det terrengets nye konge, Ford Ranger i Raptor-utgave med bensin V6, ytelser, kjøreopplevelse og sportseksos like heftig som sportsbilen i Ford-familien.

Publisert

Raptor, utviklet av Ford Performance, har lenge vært pickupkongen for dem som gjerne kombinerer det nyttige med det morsomme, som den ene dagen tar bilen til et sølehøl av en byggeplass, neste dag trekker hjem en svett gamp for om kvelden å kjøre til et høvelig kulturarrangement i et nasjonalt signalbygg.

Ford har nå startet slippet av en helt ny Ranger-serie, brakt den nærmere personbilen i kjøreopplevelse og komfort samtidig som den fortsatt skal være minst like nyttig som bilen den erstatter.

På toppen av Ranger-familien troner fortsatt Raptor med komfort, ytelser og terrengegenskaper knapt noen annen volumprodusert pickup i verden kan vise til

Raptor først

På toppen av Ranger-familien troner fortsatt Raptor med komfort, ytelser og terrengegenskaper knapt noen annen volumprodusert pickup i verden kan vise til.

For å markere distanse fra konkurrentene slippes Raptor først, og de første bilene er allerede i Norge. Resten av Ranger-familien som består av variantene Limited, Wildtrak og XLT flytter inn i Norge utpå sommeren. Basismodellen XL droppes, likeledes den mer påkostede Platinum.

Samutvikling med VW

Til forskjell fra forrige generasjon Ranger er den nye utviklet sammen med Volkswagen og med unntak av designelementer blir bilene ganske like. Det vil si at Ford har utviklet bilen og skal produsere den. Så nyter begge godt av høyere volum og deling av utviklingskostnadene. Men én variant vil Ford være helt alene om: Raptor hvis navn først ble tatt i bruk på amerikanske F-150 SVT.

Så vil det fortsatt være slik at Ranger-serien tas til Norge fra Sør-Afrika mens Raptor settes sammen i Thailand. Single Cab eksisterer ikke i det norske modellprogrammet, kun Double Cab (fire dører og i utgangspunktet bygd som fullverdig femseter) og Rap Cap med smal bakdør som slår bakover.

– Målet vårt er naturligvis å bringe Ranger tilbake som landets mestselgende pickup, kommer det kontant fra Truls Thorgeirsson, produktsjef for blant annet Ranger i Ford Motor Norge. Så legger han til: fra 2024.

På tre hjul? Intet problem. Foto: Øivind Skar

Der veien slutter

Jeg er på vei opp en bakke som mest minner om et uttørket rasområde og i utgangspunktet er helt uegnet for bilkjøring. Men når alternativ vei ikke eksisteter gjelder det å koble inn alle tilgjengelige hjelpemidler i bilen og håpe på det beste. Med sperre på bakakselen og passende terrengprogramvare burde det gå bra. Det gjorde det ikke. Midt i bakken var det stopp, bilen skled med spinnende hjul bakover og ned i et dypt hull med det ene bakhjulet.

Da er det greit med sperre på forakselen også. Et lett trykk på skjermikonet, og Raptor krabber pent oppover igjen.

Neste utfordring består av noe som mest minner om uttørket fossefall passende for å trene terrengkjøring med stridsvogn. 17 tommer store hjul påmontert BF Goodrich All-Terrain T/A KO2 garanterer ikke for å klatre over halvmeter høye steiner. Men takket være 32 graders angrepsvinkel på landskapsutfordringene og 24 grader under bilen klarer Raptor også det.

Ford Ranger Raptor

Pris 2-seter:Kr. 912 025*
Engangsavgift:Kr. 201 194
Motor:2998 ccm, V6, twin turbo bensin
Effekt/moment:292 hk/491 Nm
Drivlinje:10A, 4x4, 2-trinns fordelingskasse
0-100 km/t:7,9 sekunder
Toppfart:180 km/t
Forbruk, oppgitt1,34 l/mil
CO2/NOx:315 g/km - 5,2 mg/km
Energiforbruk:116,3 kWt/100 km
Mål LxBxH:537/203/193 cm
Akselavstand:327 cm
Bakkeklaring:23,0 cm
Vadedybde:85 cm
Lastelengde:156 cm
Egenvekt:2 500 kg
Nyttelast626 kg
Tilhengervekt:2 500 kg
Euro NCAP:Ikke testet
Garanti:5 år/100 000 km
Miljøklasse:G
Kilde: Produsent/OFV *Ex frakt/levering

Den tredje øvelsen handler om å presse grepet mot underlaget til slippgrensen mens landskapet etterlates i en støvsky James Bond verdig før bilen tar av med alle fire hjulene på en kul i veien.

Disse øvelsene viser først og fremst hvilke ekstreme miljøer Raptor tar seg fram i, og vil samtidig være ganske langt unna bilens hverdag. Men å kjøre Raptor handler i hovedsak ikke om jevnlig å ta bilen til yttergrensen for det mulige, men å vite hvor grensene går.

7,9 sek til 100 km/t

For akkurat det ligger i bunnen når Ford løfter Raptor fra å ha vært tilgjengelig med to-liters dieselmotor (213 hk) til å utstyre den med Fords 3,0 liter twin-turbo EcoBoost bensinmotor ytende 292 hk/491 Nm i moment. Motoren formidler kraften via en ti-trinns girkasse. Ja, du kjenner pakken igjen fra Fords amerikanske modellprogram inkludert verdenssuksessen F-150. Girkassen er den samme som Ford benytter i Mustang.

7,9 sekunder til 100 km/t står det respekt av med en bil hvis egenvekt bikker 2,5 tonn, som ikke går av veien for å vasse gjennom 85 centimeter vanndybde før snorkel kreves og som trekker 2,5 tonn etter seg hvis nødvendig.

Programvelger på midtkonsollen. Foto: Øivind Skar

Sju kjøreprogrammer

Sju programmer gjør vei- og terrengkjøringen enklere: normal, sport og glatt for bruk på vanlig vei mens steinete, sand, gjørme/hjulspor og Baja (hinter til ørkenrallyet Baja 1000 hvor Ford deltar med Raptor) som forbeholdes høyhastighets terrengkjøring.

En 2,3 millimeter tykk plate i høyfast stål beskytter nøkkelkomponenter i front av bilen.

Utseendet på Raptor er egentlig ikke vesentlig endret med ganske lik profil fra siden og med aggressiv grill for å skille den fra resten av Ranger-familien. Navnet Ford fyller det meste av bilens bredde og slutter først ved LED Matrix-lysene.

Tøffere

Komplett nytt interiør drar likevel med seg gjenkjennelige designelementer fra forgjengeren, dog forsterket med den rød/oransje Raptor-fargen (Code Orange) i alt fra rattets toppmerking via rattsømmene, Raptor-navnet preget i bunnen av rattet til innrammingen av de fire grilldesignlike luftventilene til oppgraderte seter med bedre sidestøtte enn i forgjengeren. Fargen går også igjen i seteelementer.

Endelig har Ford erstattet de tradisjonelle instrumentene og den lille skjermen mellom dem med en 12 tommer stor instrumentskjerm med alle de mulighetene som ligger i å presentere relevant informasjon på den. Også midtskjermen med egen offroad-visning måler 12 tommer og speiler 360 graders kameradekning. Utrolig kjekt med kamera som ser forover når egne øyers siktlinje ikke fanger terrenget foran bilen.

Jeg merket meg også at Ford ved å legge inn klikkelementer i funksjonshjulene som regulerer klimaanleggs temperatur på en diskret måte ønsker å si noe om bilens kvalitetsnivå.

7,9 sekunder til 100 km/t står det respekt av med en bil hvis egenvekt bikker 2,5 tonn, som ikke går av veien for å vasse gjennom 85 centimeter vanndybde før snorkel kreves og som trekker 2,5 tonn etter seg hvis nødvendig

Mer som en personbil

I hverdagen merkes først og fremst hvor mye mer komfortabel Raptor er blitt, nærmest som en litt fast og sportslig oppsatt personbil, ikke minst takket være FOX 2,5 tommer Live Valve dempere. De er slett ikke gratis, men gjør underverker.

Jeg nevnte innledningsvis den orkestrale lyden fra eksosanlegget som i Raptor kan tunes til fire nivåer, enten ved å bruke en knapp på rattet eller velge kjøreprogram tilpasset lyden: stille, normal, sport eller Baja som kun er ment for bruk i terrenget.

Så burde det være unødvendig å nevne at Raptor kommer til Norge med 10 B&O-høyttalere for tilnærmet å bringe konsertsalen inn i bilen før man ankommer den virkelige konsertarenaen, at skinnrattet har varme, at aktiv parkeringsassistent, blindsonevarsling, adaptiv cruisekontroll, trafikkskiltgjenkjenning, oppvarmet frontrute og 400 watt strømuttak på lasteplanet, fire tauekroker og tilhengerfeste hører med til standardpakken. Sportsbøyle og elektrisk rulledeksel er blant de få elementene i tilvalgpakken.

Endelig stor skjerm på dashbordet. Foto: Øivind Skar

Prisen øker 230.000 kroner

Alle medaljer har en bakside, og på Raptors står prisen skrevet: 912.000 kroner pluss frakt/levering. For selv ikke Ford gir ved dørene og har plusset 230.000 kroner på forgjengerens pris. Som personbil har ikke Ford oppgitt pris på bilen.

Det foreligger alternativer, men de kommer først i mars. For der de andre Ranger-variantene sendes på veien med den kjente, dieseldrikkende 2-literen (nå effektoppsatt med 205 hk), finner denne også veien inn i Raptor, og med litt enklere utstyrspakke faller prisen fort mange titusen kroner. Hvor mange kan Ford i skrivende stund ikke si noe om.

Derimot er det klart at V6 dieselmotoren på 3,0 liter/240 hk ikke blir å finne i Raptor. I Norge forbeholdes denne oljebrenneren til dem som legger 35.000 kroner ekstra i å oppgradere Wildtrak med mer power.

Ikke helt uten konkurranse

VI SYNES

Morsommere å kjøre enn nyttig som trekkdyr, men herlig at Ford drar bruksbilkonseptet så langt til glede for entusiastene.

Er Raptor så unik at den er helt uten konkurranse? Ikke helt, for i konkurransen om entusiastene melder Jeep at terrengklatreren Gladiator leveres til 835.000 kroner med, 77.000 kroner under Raptor. De to har omtrent lik laste- og tilhengervekt.

Ford gjør stor suksess med F-150 Lightning. Den elektriske varianten av Amerikas mest kjøpte pickup gjennom trekvart århundre er det nå to års ventetid på. Følger så Ford opp med en el-versjon av Ranger? Ryktene sier det, og Ford bekrefter at det jobbes med en elektrisk plattform for Ranger, men på spørsmål om når den kan bli tilgjengelig foreligger det intet svar.

Målet er å bli størst

Ford håper å bli størst på pickuper i Norge fra 2024.

Tekst: Øivind Skar

Ford har de siste sju årene vært mest kjøpte pickupmerke i Europa, men ikke i Norge. Med unntak av at Ford nådde toppen i 2020, er Toyota Hilux vinner. Dette mener Ford å være kapable til å endre med fullt Ranger-program på plass fra 2024. Men enkelt blir det ikke. Samtidig vil VWs Amarok-program være på plass.

Det norske pickupmarkedet er ikke stort, utgjør nå ti prosent av varebilmarkedet og varierer fra under 3000 biler i år til opp mot 5000 biler i gode år med mange nyheter.

Dette er årets bestselgere:

1. Toyota Hilux 841

2. Ford Ranger/Raptor 649

3. Isuzu D-Max 568

4. Mitsubishi L200 166

5. Nissan Navarra 28

6. Ram 1500 25

7. Jeep Gladiator 13

Totalt per 13.11: 2 301 (-39,5 %)

Powered by Labrador CMS