TESTES: Toyota er i gang med å teste en håndfull prototyper av Hilux med brenselceller.

Ett skritt nærmere Hilux på hydrogen

Toyota forventer at Europa vil være et av de største markedene for hydrogenbrenselceller innen 2030. Hydrogenfyrt Hilux er et av produktene de jobber med.

Første gange vi hørte om Hilux med brenselceller var i desember 2022. Den gang var det snakk om å få klar en prototype i 2023, og med antydninger om å forberede en serieproduksjon i mindre skala etter at prototypene har vært gjennom tester og levert tilfredsstillende ytelser.

I september i fjor ble prototypen avduket, sammen med informasjon blant annet om 600 kilometer rekkevidde. 

Nå skal prosjektet ha gått inn i «neste og siste fase». 

PROTOTYPER: Ti prototypbiler med brenselcelleteknologi har blitt bygget av Toyota Motor Manufacturing UK i Derby, England.

Fem av bilene gjennomgår nå grundige felttester for å vurdere sikkerhet, ytelse, funksjonalitet og holdbarhet. Toyota ønsker å samle data fra testkjøring i normalt bruk. 

Ytterligere fem biler er engasjert i kunde- og mediedemonstrasjoner, blant annet ved de kommende olympiske og paralympiske leker i Paris 2024.

«Sammen med Toyotas 30 år med forskning og utvikling innen hydrogenbrenselceller vil kunnskapen fra Hilux-prosjektet bidra til neste generasjon brenselcelleteknologi, som vil gi lengre levetid, økt rekkevidde for kjøretøyene og betydelig reduserte kostnader», opplyser produsenten.

- Stor interesse i Norge

At Toyota mener flere teknologier, enn bare batterielektrisk, må tas i bruk for å kutte verdens klimagassutslipp er ingen hemmelighet. 

Den japanske produsenten forventer at Europa vil være et av de største markedene for hydrogenbrenselceller innen 2030, med jevn vekst innen mobilitet og kraftproduksjon. 

Som et resultat av dette kunngjorde Toyota Motor Europe (TME) i desember 2023 Hydrogen Factory Europe, som representerer Toyotas tilnærming til kommersialiseringen av denne teknologien, fra utvikling og produksjon til salg.

Prototypeprosjektet med Hilux brenselcelle er ifølge produsenten et viktig springbrett for å videreutvikle hydrogenteknologien, og de håper prosjektet vil stimulere til en bredere utrulling av hydrogenøkosystemer og infrastruktur over hele Europa.

– Hilux-prosjektet har allerede fått stor oppmerksomhet i Norge og vi er spent på fortsettelsen, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

FLERE TEKNOLOGIER: – Vi tror det er riktig å satse på flere ulike teknologier for å redusere utslipp, og hydrogen brenselceller er spesielt interessant for tyngre kjøretøyer som er vanskeligere å elektrifisere, Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Nyttelast og hengervekt

Tar vi en titt på selve kjøretøyet beholder brenselcelle-Hiluxen de samme dimensjonene og det samme utseendet som dagens Hilux. 

Det betyr 5325 mm lang, 1855 mm bred og 1810 mm høy.

Den store forskjellen finnes under panseret, der vi finner Toyotas brenselcelleteknologi.

Toyota introduserte det de omtaler som «verdens første masseproduserte brenselcellesedan med hydrogen» i 2015, med modellen Mirai. 

Hilux med brenselceller benytter - ikke overraskende - komponenter og teknologi fra Mirai.

Brenselcelle Hilux har en forventet rekkevidde på opptil 600 km. Samtidig kan man ifølge Toyota, takket være hydrogenets lave vekt, oppnå høyere nyttelast og hengervekt sammenlignet med andre nullutslippsalternativer.

Hydrogen lagres på sin side i tre høytrykkstanker som hver inneholder 2,6 kg, slik at den totale systemkapasiteten blir 7,8 kg. Tankene er montert inne i chassiset med stigeramme.

UNDER SKALLET: Brenselcellestakken med polymerelektrolytt inneholder 330 celler og er montert over forakselen.

Ikke firehjulsdrift

Så dukker det opp en litt overraskende informasjon, som antakelig vil kunne vekke en del skepsis, et stykke ned i pressemeldingen:

I motsetning til standard Hilux, som har firehjulsdrift, er den hydrogenfyrte versjonen pickupen bakhjulsdrevet via en e-motor på bakakselen som leverer en maksimal effekt på 134 kW (182 DIN-hk) og et maksimalt dreiemoment på 300 Nm. 

Så skal det understrekes at dette foreløpig gjelder en håndfull prototyper. Om det blir produksjon av bilen, vil det antakelig bli sett på muligheten for firehjulsdrift. 

Et litium-ion hybridbatteri, som lagrer elektrisiteten som produseres av brenselcellen, er plassert på lasteplanet bak, over hydrogentankene. På denne måten unngår man tap av plass i kupeen.

KJENT: Førermiljøet i prototypene er annerledes, men likevel kjent Toyota-stil.

Samarbeidsprosjekt

Selv om Toyota i UK og Europa fronter prosjektet, med utviklingen av hydrogen-Hiluxen, er de slett ikke alene om det. 

Faktisk står et helt konsortie av partnere bak (se faktaramme nederst). Ricardo, ETL, D2H Advanced Technologies og Thatcham Research, og med ytterligere støtte fra globale Toyota Motor Corporation.

Prosjektet mottar også finansiering fra den britiske regjeringen gjennom Advanced Propulsion Centre, en ideell organisasjon som støtter utviklingen av renere teknologi og nye mobilitetskonsepter.

Toyota startet utviklingen av hydrogenbrenselceller i 1992, og har for tiden over 20 aktive hydrogenpartnerskap i Europa.

Disse inkluderer et femårig forsøk med hydrogendrevne VDL-lastebiler for å avkarbonisere Toyotas logistikkvirksomhet og stimulere til videre utvikling av bærekraftig hydrogeninfrastruktur over hele Europa.

Siden juli 2021 har Toyota samarbeidet om brenselcellebusser med Caetano Bus-partneren, mens det franske selskapet for ren mobilitet GCK bruker Toyotas brenselcellemoduler til å konvertere ti dieselbusser til nullutslippskjøretøy og sørge for transport av over 5000 besøkende under de olympiske og paralympiske leker i Paris denne sommeren.

Et samarbeid med Corvus i Norge har resultert i et marint brenselcellesystemene som finnes. I tillegg har Toyota samarbeidet tett med Energy Observer for å skape den første hydrogendrevne nullutslippsbåten som er selvforsynt med energi.

VANN: Under kjøring produserer brenselcellen ingen utslipp, bare rent vann.

Tredje generasjon på gang

Et sentralt element i Toyotas plan for økt bruk av hydrogen er den nye tredjegenerasjons brenselcelleteknologien som for tiden er under utvikling, med planlagt salg i 2026-27. 

Produsenten hevder disse enhetene vil gi høyere effekttetthet og en forventet økning i rekkevidden på 20 prosent. Samtidig hevder de at tekniske fremskritt og økt produksjonsvolum kan bidra til å redusere kostnadene med mer enn en tredjedel.

Konsortiet bak H2-Hilux

Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK). Startet produksjonen i 1992 som Toyotas første heleide produksjonsbedrift i Europa, og ble etter hvert selskapets første produksjonssted for hybridelektriske biler utenfor Japan. 

Ricardo er et globalt, strategisk ingeniør- og miljøkonsulentfirma som spesialiserer seg på transport, energi og knappe ressurser. Ricardo har støttet den tekniske integreringen av brenselcellekomponentene i Hilux-chassiset.

ETL (European Thermodynamics) leverer termiske løsninger.

D2H Advanced Technologies tilbyr høyteknologiske ingeniørtjenester innen simulering, modellering, aerodynamikk, termodynamikk og design for motorsport og andre høyytelsesindustrier. D2H har gjennomført CFD-analyser for å finne ut hvor det kan gjøres forbedringer.

Thatcham Research, et selskap som jobber med å forstå mulighetene og risikoen ved ny kjøretøyteknologi. Har støttet Hilux-prosjektet gjennom rådgivning om bærekraftige reparasjoner og utarbeidelse av hydrogenopplæring for reparasjonsmarkedet.

Powered by Labrador CMS