RALLYHISTORIKK: Med utstyrsversjonen GR Sport II spiller Toyota på Hilux' historie fra de legendariske Dakar-rallyene.

Nye Hilux-varianter klare for bestilling

Toyota utvider pickupsortimentet med et nytt 48V hybrid system og en tøff GR Sport II-variant.

La oss se på hybridversjonen først. Det er altså snakk om en 48Volts-teknologi, noe som også kaldes «mild hybrid». 

Hilux Hybrid 48V blir kun tilgjengelig i Double Cab-utgaven.

Akkurat som Toyotas fullhybrid-elektriske systemer, lades det nye batteriet under bremsing og regenererer bremseenergi som ellers ville gått tapt, samtidig som det også legger til ytterligere bremsekraft. 

Motoren driver en kompakt motorgenerator ved hjelp av et beltesystem, som igjen lader det nye 48V litiumbatteriet, som er lite nok til å installeres under baksetene (som gjerne ikke er der i de norskregistrerte bilene) for å minimere påvirkningen på kabinplass. 

48V-batteriet veier 7.6 kg og forsyner også kjøretøyets 12V-system gjennom en ny DC/DC omformer.

Når 48V-batteriet er ladet sender det opptil 16 hk (12 kW) kraft og 65 Nm dreiemoment gjennom motorgeneratoren til motoren for å forbedre akselerasjon, kraft og effektivitet.

Motorgeneratoren er ifølge Toyota «kompakt og designet for å tåle de harde arbeidsmiljøene som kommersielle kjøretøy opplever», mens motoren har blitt modifisert for å tilpasse seg hybridsystemet. 

En ny to-armet beltestrammer og sterkere beltemateriale skal angivelig «bidra til forbedret kjørbarhet og en stillere tur».

Kombinert med motorgeneratoren yter 2,8- liters dieselmotoren (DOHC, 16 ventiler), 204 hestekrefter (DIN hk) (150 kW) ved 3,400 omdreininger per minutt (o/min) og 500 newtonmeter (Nm) dreiemoment mellom 1,600 og 2,800 o/min.

I likhet med eksisterende Hilux, Land Cruiser og Proace, er Hilux Hybrid 48V kompatibel med HVO100 diesel, som særlig er aktuelt i anbudssammenheng.

Hilux GR Sport II

Den andre Hilux-nyheten er utstyrsvarianten GR Sport II, som tar utgangspunkt i Dakar Rally-historikk. 

Her loves «et robust design som gjør at den skiller seg ut i mengden».

Utstyrspakken består av mer enn tøffe dekaler. Modellen er for eksempel utvidet med 140 mm i front og 155 mm bak, og har en bredere hjulstilling, sammenlignet med en standard Toyota Hilux. Bakkeklaringen er økt med 20 millimeter.

Utover å gi en barskere og mer bredskuldret fremtoning, hevder Toyota at grepet «skaper en enda tryggere og mer behagelig kjøreopplevelse, selv ved ugunstige vær- eller veiforhold».

Redusert vibrasjonsstøy og mindre krenging i svinger skal også være en følge av oppgraderingen. 

Dessuten er trommelbremsene bak nå erstattet med skiver, og nye støtdempere plassert lenger ut skal gi forbedrede dempeegenskaper og raskere respons under krevende forhold. 

De nye, lettere 17-tommers felgene kommer med all-terrain dekk.

Motoren er den velkjente med 204 hk/150 kW og et dreiemoment på 500 Nmi kombinasjon med seks-trinns automatkasse.

På innsiden er den svarte interiørpaletten spisset med røde detaljer, med hint til GR Sport-seriens racing-historikk.

Det er nå åpnet for bestilling av både Hilux Hybrid 48V og Hilux GR Sport II, og biler vil bli tilgjengelige hos forhandlere fra våren 2025.

Prisen for Hybrid 48 V starter på 678.400 kroner inkl. mva, og GR Sport II starter på 795.700 kroner inkl. mva.

Powered by Labrador CMS