-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hilux på hydrogen med 600 km rekkevidde
Toyota tviholder på brenselcelle-teknologien, og nå har de overført den til en Hilux ved sitt anlegg i England.
Drivlinjen i den spesielle pickupen benytter nøkkelkomponenter fra Toyota Mirai som har vært på markedet i snart et tiår gjennom to generasjoner.
– Vår satsing på grønn mobilitet handler om mer enn bare biler. Det handler om å realisere Toyotas visjon om 'Mobility for All'. I Europa fortsetter vi å vokse ved å tilby nullutslipps brenselcelleprodukter, forteller administrerende direktør i Toyota Norge Piotr Pawlak.
Avdukingen av prototypen basert på Toyota Hilux understreker satsingen mot karbonfri mobilitet. Toyota tilbyr allerede ulike mobilitetsløsninger som hybrid-elektrisk, plug-in hybrid-elektrisk, batteri-elektrisk og hydrogen brenselcelle-elektrisk for å møte ulike brukerbehov og driftsmiljøer globalt.
Pickupen ble presentert på Toyotas produksjonsanlegg i Derby, England, der den har blitt utviklet i samarbeid med partnerne i Toyotas hydrogenkonsortium og støttet av britisk statlig finansiering.
Hydrogenet lagres i tre høytrykkstanker, noe som gir Hilux-prototypen en forventet rekkevidde på over 600 kilometer. Hybridbatteriet, som lagrer strøm produsert av brenselcellen, er plassert i lasteområdet bak slik at Hilux-en ikke mister noe av kabinplassen.
– Hydrogen er en viktig komponent i vår visjon om karbonnøytralitet. Som en pioner innen hydrogen har Toyota integrert denne avanserte brenselcelleteknologien i alt fra personbiler til tog, sier Pawlak.
Prototypkonstruksjonen begynte den 5. juni i år, med første kjøretøy ferdigstilt bare tre uker senere. Totalt ti slike kjøretøy vil bli bygget ut året. Alle disse vil gjennomgå omfattende testing for å sikre at de møter Toyotas strenge krav til et produksjonsklart kjøretøy.