IKKE I MÅL: – Vi er fortsatt langt unna målsetningen om å elektrifisere tungtransporten, og et av de viktigste hindrene er mangelfull ladeinfrastruktur, påpeker Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel.

Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål

Samme dag som Enova stoppet sin støtteordning «Bedriftslading for tunge kjøretøy», innfører Oslo kommune 50 prosent støtte til bedrifter som setter opp hurtigladere til egne lastebiler og busser. 

At Enova skulle legge ned tilskuddsordningen for bedriftslading til tunge kjøretøy har vært kjent en stund, men 11. november ble den siste av totalt åtte tildelingsrunder offentliggjort. Dermed er det slutt for den ordningen, og det reageres det på i hovedstaden: 

– Vi er fortsatt langt unna målsetningen om å elektrifisere tungtransporten, og et av de viktigste hindrene er mangelfull ladeinfrastruktur. Når Enova nå fjerner den nasjonale tilskuddsordningen for depotladere, svekker det tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel.  

UENIGE: Stemningen og humøret var på topp da Oslo kommune presenterte en undersøkelse som viser at mange sjåfører liker el-lastebiler. Men Heidi Sørensen (t.v.), direktør for Klimaetaten i Oslo, og Marit Vea (t.h.), byråd for miljø og samferdsel i Oslo (V), er ikke fornøyd med Enovas tilnærming til ladestøtte. Enova eies som kjent av Klima- og miljødepartementet, her representert ved statssekretær Sigrun Gjerløw Aasland (Ap) (i midten).

Derfor oppretter Oslo en egen støtteordning for å hjelpe bedriftene med å etablere ladeinfrastruktur. 

– Det vil bidra til at flere bedrifter kan kutte utslipp fra sine egne lastebiler, sier Vea.

Kommunen har siden 2021 støttet depotladere til tunge kjøretøy. 

Etter at ordningen til Enova ble opprettet i 2022, har Oslo kun støttet ladere med en ladeeffekt inntil 50 kW. Denne maksgrensen blir nå fjernet. Maksstøttebeløpet blir også hevet fra 1 til 2 millioner kroner per søker.

Støtten gjelder både normalladere (AC-ladere) og hurtigladere (DC-ladere) som etableres i Oslo.

I tillegg til å støtte bedrifter som installerer egne hurtigladere, har Oslo kommune lyst ut flere runder med støtte til offentlig tilgjengelig ladestasjoner for tunge kjøretøy. 

Til sammen er det gitt støtte til bygging av ni slike hurtigladerstasjoner for lastebiler og busser i Oslo.

I forbindelse med avviklingen av Enovas støtteordning «Bedriftslading for tunge kjøretøy», uttalte Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova at de har nådd formålet innenfor den varigheten vi satte på programmet på to år.

– Med siste tildelingsrunde ligger markedet for bedriftsladere langt bedre an til å utvikle seg videre på egen hånd, sa Skjærvik videre.

Det synet deler de ikke hos Klimaetaten i Oslo kommune:

Powered by Labrador CMS