SOLCELLER: Slik vil det se ut når arealet ved E18 ved Furulund i Sandefjord tas i bruk for å produsere solenergi til bruk for tungtransport.

Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler

Fremtidens lastebiler går neppe kun på luft og kjærlighet, men nå vil Statens vegvesen og Hafslund utforske om lastebilene kan bli soldrevne. 

Helt konkret vil de se på om solcelleanlegg langs norske veger kan forsyne lastebilladere med strøm, og derigjennom bidra til såkalt utslippsfri tungtransport.

Sandefjord blir vertskap for det første prosjektet i sitt slag i Norge, som etter planen skal være i drift til sommeren.

Grått blir grønt

Solcelleanlegget skal bygges på såkalt «gråareal» ved E18 ved Stokke i Vestfold. Ved å utnytte dette arealet produseres fornybar energi uten nye inngrep i naturen. Solkraften skal brukes til ladestasjon for tungbiler, og blir landet første solcelleanlegg langs veg.

– Vårt mål er å sikre samfunnet nok kraft på en mest mulig skånsom måte for naturen. Å bygge solkraft langs veger vil være en effektiv og bærekraftig bruk av arealer, men det er foreløpig uprøvd i Norge. Erfaringer fra dette prosjektet vil derfor bli viktig for fremtidig utvikling av fornybar kraft på gråarealer, sier senior prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund.

UTFORSKER: Statens vegvesen og Hafslund står bak planene, mens Sandefjord kommune er tilrettelegger. Fra venstre: prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund, avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen og ordfører Bjørn Ole Gleditsch.

Lokal tilrettelegging

Ladestasjonen blir en del av døgnhvileplassen som er bygd ut av Furulund kro, og det er det Hafslund-eide ladeselskapet Fastcharge som skal bygge og drifte ladeanlegget. 

Solcelleanlegget vil ha en årlig produksjon på rundt 500 MWh, som tilsvarer 3 000 ladeøkter per år.

Sandefjord kommune har også vært viktig for tilretteleggingen, og har nettopp vedtatt arealplanen for det 5,5 mål store kraftområdet.

Utfordrende drift

Avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen understreker at dette er et pilotprosjekt, og det viktigste er å vinne erfaringer for å kunne bidra best mulig til det grønne skiftet.

– Det vil være en del utfordringer med å ha et solcelleanlegg like ved en høytrafikkert veg, blant annet knyttet til brøyting og salting. Nå skal vi teste dette i praksis. Hva vi lærer, er viktigere enn antall kilowatt vi produserer. Målet er at dette prosjektet kan vise veg for lignende anlegg langs riksveger andre steder i landet, sier Tore Jan Hansen.

Han understreker at strømmen som produseres skal brukes til vegformål. Statens vegvesen krever av sine entreprenører at driften av riksvegene i størst mulig grad skal skje med lavutslipps kjøretøy og maskiner, men ladekapasiteten er begrenset.

Statens vegvesen har også planer for å utnytte solkraft på E18 Vestkorridoren i Bærum. Her planlegges solceller på støyskjermer som skal forsyne inngangspartiet til Høviktunnelen. Men dette prosjektet ligger noen år fram i tid.

Krafttak for tungbiler

Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimautslipp, og «tungbilpakken» er et satsingsområde både i Nasjonal transportplan 2025-2036 og i statsbudsjettet for neste år. 

I dag er mangel på døgnhvileplasser og ladeplasser en utfordring.

Tidligere denne uka la Statens vegvesen fram planene for hvile- og ladeplasser for tunge kjøretøy langs riksveg. Målet er at det skal være 80 døgnhvileplasser langs riksvegnettet i 2030.

Utviklingen av anlegget på Furulund går dermed inn i strategien for å gjøre det enklere for transportnæringa å kjøre utslippsfritt.

Powered by Labrador CMS