-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
Enova har gjennom åtte søknadsrunder støttet hjemmeladere til både små og store bedrifter i tungtransporten.
– Vi skrur nå satsingen videre, for å få flere tunge nullutslippskjøretøy ut på de norske veiene, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.
Over 259 millioner
Mandag ble den siste tildelingsrunden fra Enovas støtteprogram «Bedriftslading for tunge kjøretøy» kunngjort.
Totalt tildeles 259 832 024 kroner til 697 nye ladepunkter hos norske bedrifter, opplyser det statlige støtteorganet.
Støtteordningen ble lansert i desember i 2022, med planlagt varighet på to år.
Siden den gang har Enova støttet 1815 ladepunkter, eller såkalte hjemmeladere for bedrifter, spredt over hele landet.
– Flere aktører
– Vi er glade for at mange har benyttet seg av ordningen, og bidratt til å skape et marked for de som ønsker å tilby løsninger for bedriftslading, sier Skjærvik.
– Vi har nå nådd formålet innenfor den varigheten vi satte på programmet på to år. Med siste tildelingsrunde ligger markedet for bedriftsladere langt bedre an til å utvikle seg videre på egen hånd, sier hun.
Store klimautslipp
Tungtransporten står for en stor andel klimagassutslipp.
I 2022 var utslippene fra tunge kjøretøy litt over tre millioner tonn CO2-ekvivalenter, ifølge tall fra SSB.
Dette tilsvarer omtrent 34 prosent av de totale utslippene fra veitrafikken.
Det forventes en økning i bruk av transporttjenester i årene som kommer. Befolkningsvekst og velstandsutvikling er sterke drivere for denne veksten.
Enovas mål er derfor å få flere nullutslippskjøretøy ut på veiene.
Økning i antall utslippsfrie lastebiler
Gjennom støtteprogrammene «Tunge nullutslippskjøretøy» og «Underveislading for tunge kjøretøy» satser Enova videre på tungtransporten.
Det har de siste årene vært en positiv utvikling i registrerte antall utslippsfrie lastebiler.
I 2020 var det en bestand av 45 utslippsfrie lastebiler registrert i Norge, og per dags dato er totalbestanden 1720 i landet, ifølge tall fra Statens Vegvesen.
Enova har så langt i 2024 har støttet 631 tunge nullutslippskjøretøy.
Mange av disse kommer på veien neste år.
– Vi tror at det kommende året det vil bli et godt år for tunge elektriske kjøretøy, sier Arnt-Gunnar Lium seniorrådgiver i Enova.
– Både som følge av rask teknologisk utvikling med lengre rekkevidde, men også fordi mange av de offentlige ladestasjonene som Enova har støttet snart vil åpne over store deler av landet, sier han.
Bransjen kritiske til Enova-støtteordning:
– Den neste viktige barrieren
– Med flere kjøretøy på veien må vi utvikle infrastrukturen for underveislading. Det er den neste viktige barrieren nå, for å sikre bruken og størst mulig utslippsreduksjoner, sier Marie Tranaas Skjærvik.
Neste søknadsfrist for det konkurransebaserte støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy» er 15. november.
I tillegg forventer Enova at det vil bli minst en ny søknadsrunde for programmet «Underveislading for tunge kjøretøy» i 2025.
LES OGSÅ:
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra
-
Misfornøyd med myndighetene - lanserer «miljøkampanje»
-
Oslo: Sjåførene trives med el-lastebiler - men mange bedrifter vil vente til etter 2030 med å bli helt fossilfrie
-
Vil styrke Enovas tungtransport-innsats med 1,2 milliarder
-
TØI: Innfasing av el-lastebiler i Norge går for sakte
-
Siste frist for å søke støtte: - Opplever at mange bedrifter ikke er klar over det
-
Dette svarer Enova på kritikken fra lastebilbransjen
-
Kritiske til Enova-støtteordning: – Mange kunder tør ikke legge inn ordre på elektriske lastebiler
-
Etterlyser flere søknader om støtte til ladestasjoner for tungbil