FORTVILER: – Det er et paradoks at Enovas støtteordning, slik den er nå, ikke bidrar til å elektrifisere de transportene det er enklest å gjøre det med, sier Kjetil Bergflødt til YrkesBil. Han er produktsjef for alternative drivlinjer i Volvo Trucks Norge.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Kritiske til Enova-støtteordning: – Mange kunder tør ikke legge inn ordre på elektriske lastebiler
Bilimportørenes Landsforening (BIL) mener dagens Enova-støtteordning «Tunge nullutslippskjøretøy» er for uforutsigbar, ved at man ikke på forhånd vet hvor mye man kan vente å få i støtte. Lastebileiere utsetter investering i elektriske kjøretøy, ifølge Volvo Norge.
– Mange kunder sitter på gjerdet og tør ikke legge inn ordre
på elektriske lastebiler, på grunn av usikkerheten i dagens støtteordning.
Dette er en situasjon vi så komme, som vi advarte mot – og som vi nå fremdeles
står i, sier Kjetil Bergflødt til YrkesBil.
Han er produktsjef for alternative drivlinjer i Volvo Trucks
Norge.
Per 9. september hadde Volvo registrert 163 nye elektriske
lastebiler i Norge siden årsskiftet, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Totalt
var det registrert 279 elektriske lastebiler over 4,25 tonn i perioden. Bergflødt
mener det kunne vært mange flere.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00