-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Statens vegvesen lover storstilt utbygging av døgnhvileplasser og ladestasjoner
Flere døgnhvile- og rasteplasser, med lademuligheter for tunge kjøretøy, skal gi forutsigbare forhold for transportnæringen. Hilsen Statens vegvesen.
– Det skal bli bedre for alle sjåfører, med døgnhvile på tilrettelagte plasser over natt og ved pause. I tillegg skal vi sørge for lademuligheter til elektriske tunge kjøretøy, sier sjefingeniør Stein Brembu i Statens vegvesen, Transport og samfunn.
Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimagassutslipp og er omtalt som «tungbilpakken» i Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036.
Forutsigbare forhold for lading er en av flere avgjørende forutsetninger bransjen har etterlyst, for å nå målet om utslippsfrie tungbiler.
Midtveis i 2024 finnes et fåtall offentlig tilgjengelige hurtigladestasjoner i drift, som er forbeholdt for tunge kjøretøy.
I tillegg benytter tunge kjøretøy andre offentlig tilgjengelige hurtigladestasjoner hvor tilkomst for tunge kjøretøy er mulig - men ikke alltid optimalt, for å si det forsiktig.
Samtidig er om lag 60 hurtigladestasjoner for tunge kjøretøy under planlegging og skal stå ferdig i løpet av 2025, de fleste med etableringsstøtte fra Enova, Oslo kommune eller Vestland fylkeskommune.
Det er nye utlysningsrunder hos disse aktørene i 2024, og det vil komme minst en utlysningsrudne i regi av Enova i 2025, ifølge Statens vegvesen.
80 døgnhvileplasser i 2030
Nå har Statens vegvesen laget et samlet plangrunnlag for døgnhvile-, raste- og ladeplasser, som skal bidra i arbeidet med å oppfylle regjeringens tungbilpakke i NTP 2025-36.
– Her beskriver vi dagens situasjon og behovet som skal dekkes for hele riksveinettet, med utgangspunkt i krav i EU-regulativ og nasjonale målsettinger, forteller Stein Brembu.
Mye på kort tid
Det er åpenbart mye som skal bygges på kort tid.
– Det er behov for 30 nye døgnhvileplasser i tillegg til de 50 vi har fra før. I tillegg er det behov for flere nye hovedrasteplasser og oppgradering av eksisterende hovedrasteplasser, sier seniorrågiver Jørn Simonsen i Statens vegvesen, Drift og vedlikehold.
– Ladetilbud må etableres på arealer som er egnet for pause og hvile, siden det tar tid å lade. Vi anbefaler minst 4 ladepunkt på døgnhvileplassene med minst 100kW effekt, fortsetter han.
3,7 milliarder
Regjeringen prioriterer som kjent til sammen 3,7 mrd. kr til en såkalt tungbilpakke innenfor Statens vegvesens ansvarsområde i Nasjonal transportplan 2025-36.
1,7 mrd. kr. er foreslått til investering i døgnhvileplasser og rasteplasser med tungbillading og ladeplasser i perioden 2025-2030.
Til økte utgifter for drift er det for perioden 2025-2036 foreslått 2,0 mrd. kr.
Her kan du laste ned plangrunnlaget: Tungbilpakken, hvile- og rasteplasser for tunge kjøretøy langs riksvei (PDF)
LES OGSÅ:
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
-
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass
-
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra
-
Veivesenet og Miljødirektoratet: Vil fremskynde nullutslippsmål for varebiler med tre år
-
Entreprenør: – Generaltabbe å sidestille elektriske lastebiler og de med gassmotor
-
Unibuss kjøper ny ladeløsning: «Skal sikre pålitelig drift, selv under de tøffeste vinterforholdene»
-
Oslo: Sjåførene trives med el-lastebiler - men mange bedrifter vil vente til etter 2030 med å bli helt fossilfrie
-
Scanias nye ladeselskap på plass i Norge