RETTER: Først meldte Enova om støtte til bygging av ti nye tungbilladestasjoner, men det riktige tallet skulle være syv.

Enova korrigerer etter saksbehandlings-blemme

Feil i forbindelse med saksbehandling gjør at Enova må korrigere tilsagn om støtte til tre ladestasjoner for elektrisk tungtransport ved søknadsrunden i oktober 2024. Syv prosjekter mottar støtte. 

I en pressemelding tirsdag 3. desember 2024 ble det kommunisert fra det statlige støtteorganet Enova at det tildeles støtte til 10 ladestasjoner. Etter at feil ble avdekket, skal det korrekte tallet være sju ladestasjoner.

De to eierselskapene bak de tre aktuelle ladestasjonene som ikke får tilsagn i denne runden fikk ifølge Enova tidlig melding om feil. 

Enova har videre kommunikasjon direkte med disse selskapene.

– Vi beklager feilen som har skjedd, og vi vil se nærmere på våre prosedyrer for å unngå at dette skjer igjen, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.

– Det er heldigvis sjeldent at slike tilfeller oppstår, men vi tar dette på alvor, sier hun.

Og legger til:

– Vi vil undersøke mulighetene for at de skal kunne søke på nytt. Det vil komme flere søknadsfrister for støtteprogrammet, og lokasjoner for nye søknadsrunder er ennå ikke definert.

Totalt har Enova nå støttet 48 offentlige ladestasjoner, med tilsammen 276 ladepunkter. 

Sentrale strekninger

Til sammen vil prosjektene som er tildelt midler sørge for grunnleggende dekning for elektrisk tungtransport langs riksveiene i Sør-Norge, mener Enova. 

I tillegg er det i denne runden tildelt støtte til en ladestasjon ved Tana bru i Finnmark.

– Det er gledelig at markedet også ser mulighetene ved å opprette ladestasjoner, også på veiene utenfor de store byene. Når vi skal kutte utslippene i tungtransporten trenger vi et helhetlig nettverk, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

– Økende interesse

Veitrafikken står for rett under en femtedel av Norges utslipp av klimagasser, og tyngre kjøretøy for om lag halvparten av disse igjen.

– Vi ser en økende interesse for elektriske lastebiler, og denne støtten vil bidra til å skyte fart på overgangen til nullutslippskjøretøy, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.

Nødvendig infrastruktur

Formålet med Enovas støtteprogrammer er å legge til rette for en raskere overgang til elektrisk tungtransport.

– Vi ønsker å gjøre det mulig for stadig flere transportører å velge elektriske kjøretøy, sier Carl-Erik Kullmann, målansvarlig for utslippsfri vegtransport i Enova. Her fotografert under Bilbransjens Dager på Gardermoen nylig.

Enova vil fortsette støtten til ladestasjoner for tunge kjøretøy også i 2025. Videre detaljer om dette vil kunngjøres på et senere tidspunkt.

Kart som viser tildelinger i søknadsrunde 3, som hadde frist 28. otober 2024.

Støtteprogrammet «Underveislading for tunge kjøretøy»

  • Enova tilbyr støtte til utbygging av offentlig tilgjengelige ladestasjoner for tyngre kjøretøy.
  • Dette skal muliggjøre bruk av elektriske kjøretøy på de lengre transportetappene, og i tilfeller hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover forventet rekkevidde.
  • Det er konkurranse om midlene og søknadene rangeres etter kostnadseffektivitet i henhold til rangeringskriteriene.
  • Det er stilt betydelige krav til utforming av stasjonene. De skal ha en god standard med minst fire ladepunkt som kan levere minimum 350 kW kontinuerlig per ladepunkt samtidig. Det bør også være tilgang på nødvendige fasiliteter som minimum døgnåpne toaletter, samt mattilbud, hvilerom og/eller dusj.
Powered by Labrador CMS