-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Enova korrigerer etter saksbehandlings-blemme
Feil i forbindelse med saksbehandling gjør at Enova må korrigere tilsagn om støtte til tre ladestasjoner for elektrisk tungtransport ved søknadsrunden i oktober 2024. Syv prosjekter mottar støtte.
I en pressemelding tirsdag 3. desember 2024 ble det kommunisert fra det statlige støtteorganet Enova at det tildeles støtte til 10 ladestasjoner. Etter at feil ble avdekket, skal det korrekte tallet være sju ladestasjoner.
De to eierselskapene bak de tre aktuelle ladestasjonene som ikke får tilsagn i denne runden fikk ifølge Enova tidlig melding om feil.
Enova har videre kommunikasjon direkte med disse selskapene.
– Vi beklager feilen som har skjedd, og vi vil se nærmere på våre prosedyrer for å unngå at dette skjer igjen, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.
– Det er heldigvis sjeldent at slike tilfeller oppstår, men vi tar dette på alvor, sier hun.
Og legger til:
– Vi vil undersøke mulighetene for at de skal kunne søke på nytt. Det vil komme flere søknadsfrister for støtteprogrammet, og lokasjoner for nye søknadsrunder er ennå ikke definert.
Totalt har Enova nå støttet 48 offentlige ladestasjoner, med tilsammen 276 ladepunkter.
Sentrale strekninger
Til sammen vil prosjektene som er tildelt midler sørge for grunnleggende dekning for elektrisk tungtransport langs riksveiene i Sør-Norge, mener Enova.
I tillegg er det i denne runden tildelt støtte til en ladestasjon ved Tana bru i Finnmark.
– Det er gledelig at markedet også ser mulighetene ved å opprette ladestasjoner, også på veiene utenfor de store byene. Når vi skal kutte utslippene i tungtransporten trenger vi et helhetlig nettverk, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Økende interesse
Veitrafikken står for rett under en femtedel av Norges utslipp av klimagasser, og tyngre kjøretøy for om lag halvparten av disse igjen.
– Vi ser en økende interesse for elektriske lastebiler, og denne støtten vil bidra til å skyte fart på overgangen til nullutslippskjøretøy, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
Nødvendig infrastruktur
Formålet med Enovas støtteprogrammer er å legge til rette for en raskere overgang til elektrisk tungtransport.

Enova vil fortsette støtten til ladestasjoner for tunge kjøretøy også i 2025. Videre detaljer om dette vil kunngjøres på et senere tidspunkt.
