-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer




Åpnet ny ladepark




Ved å klippe over en dieselslange, åpnet Oslobuss AS sitt nye store ladeanlegg på Haugenstua som er åpent for alle. Egen «ladelounge» for sjåfører er et av lokkemidlene.
– Det kjører stadig flere tunge, elektriske kjøretøy på norske veier, men lademulighetene har vært altfor få. Det har vi i Oslobuss gjort noe med, sier daglig leder i Oslobuss, Fredrik Eijerstam.
Onsdag åpnet selskapet sin nye ladepark for elektriske lastebiler, busser og andre store kjøretøyer på Haugenstua i Oslo.
– Vi tror på å dele på både kunnskaper og teknologi, så ladeparken er åpen for alle som kjører tunge og lange kjøretøyer, sier Eijerstam.


Største i sitt slag
Mens infrastrukturen for å lade elbiler blir stadig bedre, har lademulighetene for store kjøretøyer vært et sorgens kapittel.
Selv i hovedstaden er det bare fire-fem ladestasjoner som tilbyr elbusser- og lastebiler lademuligheter. Blant annet Fastcharge sitt anlegg i Brobekkveien, som før Oslobuss-åpningen var omtalt som Norges største.
To av dem er dessuten åpne også for privatbiler, så dermed havner tunge yrkesbiler i kø sammen med alle andre som ønsker å lade.
– Oslobuss sin nye ladepark er den største i sitt slag i Oslo, og har hele 16 ladepumper – som alle tilbyr hurtiglading på enten 350 KW eller 400 KW. Dette korter ned ladetiden betydelig. I tilknytning til ladeparken åpner vi også en hyggelig lounge med kaffemaskin, gode sitteplasser og selvfølgelig toaletter. Alt er med andre ord tilrettelagt for yrkessjåfører. Det er tross alt forskjell på de som har dette som jobb og de som kjører privatbil, sier Eijerstam i Oslobuss.
Støtte fra kommunen
Onsdag var det offisiell åpning av den nye ladeparken med Jan Erik Larssen som konferansier, mens lederen for Klimaetaten i Oslo kommune, Heidi Sørensen, foretok den høytidelige åpningen.
Oslobuss er tydelige på at ladeparken ikke ville blitt en mulighet uten støtte fra nettopp Klimaetaten.
- Det er flott at støtteordningen til Oslo kommune har bidratt til et bedre ladetilbud for buss- og lastebilsjåfører. Veitrafikk står for nesten halvparten av klimagassutslippene i Oslo. For å nå målet om å bli en utslippsfri by innen 2030, må også tungtransporten gå over til strøm eller biogass. Da trengs gode muligheter for lading, og vi er derfor veldig glade for at dette nye ladeanlegget nå er på plass, sier Heidi Søresen, direktør for Klimaetaten i Oslo kommune.

Det opprinnelige budsjettet for ladeparken var på 16 millioner kroner, men økte priser i dyrtiden, og det at Oslobuss valgte å lage en stor og lekker lounge, har gjort at totalkostnaden havnet på 21 millioner kroner.
– Klimaetaten har gitt oss et tilskudd på 12 millioner kroner, så ladeparken hadde ikke blitt en mulighet uten dem, påpeker Fredrik Eijerstam i Oslobuss.
LES OGSÅ:
-
- Dette er et marked i vekst, men vi trenger drahjelp
-
Enova korrigerer etter saksbehandlings-blemme
-
Felleskjøpet og Reitan Retail sammen om transportsatsning
-
Forventer lengre leasingperioder for elektriske lastebiler
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
-
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass
-
Statens vegvesen lover storstilt utbygging av døgnhvileplasser og ladestasjoner
-
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra