BLAR OPP: Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel.

Etterlyser flere søknader om støtte til ladestasjoner for tungbil

Fristen for å søke nærmer seg, og Oslo kommune ber om flere søknader for å få fortgang i utbyggingen av ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy.

Oslo kommune har utlyst en tredje runde med tilskuddsmidler til de som vil bygge ut hurtigladerstasjoner for tunge kjøretøy på veistrekninger der det til nå er få eller ingen planlagte prosjekter. 

Søknadsfristen 1. september nærmer seg med stormskritt.

«Nå vil vi GJERNE ha flere søknader», skriver Mari Fossheim ved kommunikasjonsavdelingen i Klimaetaten i Oslo kommune i en e-post til YrkesBil.

Prioriterte strekninger

For å få støtte fra kommunen, må ladestasjonene ha minst to ladepunkter med en minimumseffekt på 350 kW hver, være døgnåpne og oppføres med fossilfri anleggsdrift.

I 2022 og 2023 gjennomførte Klimaetaten to utlysninger av støtteordningen Offentlig tilgjengelig hurtiglading. Til sammen ble det gitt tilsagn til syv ladestasjoner for tunge kjøretøy med totalt 55 ladepunkter.

Denne utlysningen gjelder derfor kun utvalgte veistrekninger der det til nå har blitt gitt ingen eller få tilsagn.

Utlysningen gjelder følgende veistrekninger: E18 fra Filipstad til kommunegrensen i vest, Ring 3 (Rv150) fra Sinsenkrysset og vestover og E6 fra Ryenkrysset til kommunegrensen i sør.

- Må gå mye fortere

Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea (V), deltok på den offisielle åpningen av Fastcharges nye ladestasjon på Alnabru forrige uke. Her har kommunen bidratt med 8,5 millioner kroner i støtte (850 000 kroner per ladepunkt). 

Vea understreker viktigheten av dedikerte ladestasjoner for de tyngste kjøretøyene: 

– For at vi skal nå klimamålene våre, må overgangen til elektriske lastebiler gå mye fortere enn i dag. Da trengs det flere hurtigladere for disse bilene. Når kommunen og det private næringslivet kan samarbeide slik vi har gjort her, blir elektriske lastebiler enda mer attraktive, sier Vea.

Tungtransporten står for 13 prosent av utslippene i Oslo. 

Det er fortsatt få dedikerte hurtigladere for tunge kjøretøy i Oslo, men dette er i ferd med å endre seg, ifølge kommunen.

– Det neste året forventer vi en betydelig bedring av hurtigladertilbudet for denne typen kjøretøy. Dette skyldes at vi har gitt støtte til flere nye hurtigladerstasjoner som nå er under bygging eller planlegging. Fem av disse stasjonene er forventet åpnet allerede denne høsten, og vi vil da få en helt annen dekning av hurtigladere langs hovedveiene i Oslo. Dette støtteprogrammet er spiller med andre ord en viktig rolle i å få på plass en utslippsfri transportsektor i Oslo innen 2030, sier Margrethe Lunder, transportfaglig rådgiver i Klimaetaten.

Enova-frist nærmer seg

En annen frist som nærmer seg er Enovas støtte til virksomheter som skal investere i ladeinfrastruktur dedikert for tunge kjøretøy.  Altså ikke offentlige ladestasjoner. 

Dedikerte ladere etableres for spesifikke virksomheter og deres behov, plasseringen vil som oftest være bak virksomhetens port eller i et adgangsbegrenset område.

Her er fristen 15. oktober.

«Støtten skal stimulere til økt innfasing av tunge elektriske kjøretøy ved å redusere barrieren for investering og dermed øke konkurransekraft for det elektriske alternativet i markedet», heter det fra Enova.

Fra før er det gjennomført seks søknadsrunder i dette støtteprogrammet.

Powered by Labrador CMS