-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scania etablerer eget selskap for ladeløsninger - Norge først ut
Erinion er navnet du kan lære deg først som sist. Et nytt selskap, eid av Scania, som skal spesialisere seg på private og semi-offentlige ladeløsninger. Norge blir et av de første markedene.
Scania begrunner opprettelsen av det nye selskapet med at de vil «hjelpe kundene i overgangen til elektrisk transport». Samtidig er det åpenbart at de ønsker å ta et større grep selv, om økosystemet og infrastrukturen som kreves rundt deres nye elektriske lastebiler.
Med det strategiske grepet regner lastebilprodusenten med at de skal installere rundt 40 000 nye ladepunkter i Europa innen 2030.
I første omgang vil det nye selskapet etablere sin markedstilstedeværelse i Sverige, Norge, Storbritannia, Nederland, Frankrike og Tyskland. En global utrulling vil følge etter hvert.
Erinion skal altså tilby løsninger for depot- og destinasjonslading. Og målet er selvsagt å «gi kundene mulighet til sømløs overgang til nullutslippsflåter med førsteklasses oppetid».
Scania har erklært en ambisjon om at 50 prosent av salgsvolumet deres i Europa skal være elektrisk innen 2030.
Det begynner å haste. Som kjent leverte Scania totalt kun 47 elektriske lastebiler i første kvartal i år, av en totalproduksjon på 26.496 kjøretøy.
Primær energikilde
I forbindelse med etableringen av Erinion, viser Scania til bransjestudier (TRATON FACE Study, McKinsey energy insight, Expert interviews) som tyder på at depotlading vil være den primære energikilden for både kort- og langdistanseoperasjoner.
Produsenten påpeker at dette har mange fordeler: forutsigbare ladeplaner som sikrer fulladede kjøretøy, økt oppetid og maksimal driftseffektivitet.
Optimaliserte ladeeffektnivåer og tidsplaner, samt økt batterilevetid trekkes også frem.
Dessuten gir som regel depotlading lavere og mer kontrollerte strømpriser, mens destinasjonslading kan skje mens en sjåfør hviler eller leverer varer.
Ifølge Scanias egen forskning kan kunder forvente reduksjoner i investeringsbehov med opptil 50 prosent og driftsbesparelser på opptil 15 000 euro per lastebil hvert år.
Mer enn bare ladere
I dag blir depotlading stadig mer avansert. Det går utover å tilby ladere, nettilkoblinger og håndteringsinstallasjon.
Med det nye selskapet vil Scanias transportkunder kunne dra nytte av avansert integrert programvare og maskinvare, samt driftstjenester og support.
De spesialbygde og modulære løsningene kan tilbys som en standard videreselgermodell (med kontantbetaling) eller en hybrid-fleksibel prismodell som lar kundene kombinere forskuddsbetalinger, finansielle leieavtaler og rullerende avgifter for service og vedlikehold, opplyser Scania.
Erinion skal fungere uavhengig av kjøretøymerke.
Innen 2030 er det ifølge bilprodusentenes takorganisasjon ACEAs whitepaper “European EV Charging Infrastructure Masterplan”anslått at 230 000 elektriske lastebiler vil være på europeiske veier.
- I overgangen vil transportsystemet omdefineres. Vårt nye selskap for depotladeløsninger er et godt eksempel på et initiativ som vil spille en viktig rolle for våre kunder i fremtidens transportøkosystem ved overgang til elektriske transporter, sier Gustaf Sundell, konserndirektør og leder for Ventures og New Business i Scania Group.
Lover innovative løsninger
Teamet bak Erinion har naturligvis solid bransjeerfaring fra Scania, men det er også folk med bakgrunn fra andre spennende selskaper.
CEO Jonas Hernlund, tidligere Chief Commercial Officer hos Einride, har i løpet av et tiår jobbet i ulike lederroller hos Google.
Personer er også rekruttert fra Tesla, Google og Spotify.
Altså folk som kan ett og annet om skalering av virksomheter og bygging av merkevarer. Vi får nok snart høre mer om Erinion.
LES OGSÅ:
-
– Alt er tilrettelagt for yrkessjåfører
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
-
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass
-
Statens vegvesen lover storstilt utbygging av døgnhvileplasser og ladestasjoner
-
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra
-
Veivesenet og Miljødirektoratet: Vil fremskynde nullutslippsmål for varebiler med tre år
-
Entreprenør: – Generaltabbe å sidestille elektriske lastebiler og de med gassmotor
-
Unibuss kjøper ny ladeløsning: «Skal sikre pålitelig drift, selv under de tøffeste vinterforholdene»