-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kommunen blar opp for varebil-lading etter Enova-exit
Oslo kommune mener statlige Enova var for tidlig ute med å kutte støtten til kjøp av elektriske varebiler og ladere. Derfor innfører kommunen nå en ny tilskuddordning for lading av elvarebiler.
Ordningen gjør at Oslo-bedrifter nå kan søke tilskudd på 30 prosent av kostnadene til både lader og ladeinfrastruktur for elvarebiler.
«Hensikten er å demme opp for den negative effekten av at Enova sin tilskuddsordning avvikles, og dermed gjøre det lettere for bedrifter å bytte fra fossil til elektrisk varebil», skriver Oslo kommune.
Kommunen sier de har mottatt sterke ønsker om dette fra bransjer som benytter elektriske varebiler.
Dette skjer etter at Enova nylig varslet at støtten til kjøp av nye elvarebiler og biogasskjøretøy avsluttes 31. mai 2023. Som følge av dette, vil også den nasjonale tilskuddsordningen for kjøp av lader til elvarebil avsluttes.
– Staten trekker dessverre ut kontakten for elvarebilene,
når Enova nå alt for tidlig legger ned tilskuddsordninger. Dette slår beina
under klimaarbeidet til flere bedrifter, noe som er svært beklagelig. Når
staten trekker seg ut, tar Oslo nå ansvar for å sikre at elektrifiseringen av
varetransporten fortsetter. Det er avgjørende for at vi skal bli en utslippsfri
by i 2030, sier Sirin Stav (MDG), miljøbyråd i Oslo kommune, i en artikkel på klimaoslo.no.
Inntil en million kroner
Makstilskuddet i den nye ordningen er 15.000 kroner per ladepunkt. Kommunen dekker maks 1 million kroner per bedrift for hele tiltaket. Det er ingen grense på hvor mange ladepunkt hver bedrift kan søke om støtte til.
– Med den nye ordningen kan bedrifter som har mange elvarebiler få tilskudd til å etablere flere ladere. Vi vet at for bedrifter med mange kjøretøy er omstillingen til elektrisk ekstra kostbar på grunn av store innkjøp. Vi håper denne ordningen kan bidra til å redusere den økonomiske belastningen og bidra til overgangen til elektriske varebiler, sier Margrethe Lunder, klimarådgiver i Klimaetaten.
Skal bli enklere
Med den nye tilskuddsordningen ønsker kommunen i tillegg å gjøre det lettere for Oslo-bedrifter å søke om støtte til etablering av lading av elvarebiler på arbeidsplassen.
– Den nye ordningen Lading av elvarebil tilbyr økonomisk støtte til både ladeinfrastruktur og kjøp av ladeboks gjennom én søknad, noe som er en forenkling i forhold til dagens ordning, forteller Lunder.
Behov for drahjelp
«For at Oslo skal nå sine klimamål må alle varebiler være elektriske innen 2030. I dag er andelen 15 prosent. Det er derfor fortsatt behov for virkemidler for å få flere elektriske varebiler på veiene», skriver kommunen.
Et omfattende innsiktsarbeid og en virkemiddelanalyse gjennomført av Klimaetaten i samarbeid med miljøstiftelsen Zero, viser at god og forutsigbar tilgang på lading er en forutsetning for at bedrifter skal velge elektriske varebiler.
LES OGSÅ:
-
– Alt er tilrettelagt for yrkessjåfører
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
-
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass
-
Statens vegvesen lover storstilt utbygging av døgnhvileplasser og ladestasjoner
-
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra
-
Veivesenet og Miljødirektoratet: Vil fremskynde nullutslippsmål for varebiler med tre år
-
Entreprenør: – Generaltabbe å sidestille elektriske lastebiler og de med gassmotor
-
Unibuss kjøper ny ladeløsning: «Skal sikre pålitelig drift, selv under de tøffeste vinterforholdene»