UTFORDRING: «En totalt fraværende plan for utbygging av hurtiglading i vårt område, Oslo-Drammen, er et stort problem», svarer en av respondentene i spørreundersøkelsen fra Oslo kommune og Norsk Elbilforening.

Oslo: Sjåførene trives med el-lastebiler - men mange bedrifter vil vente til etter 2030 med å bli helt fossilfrie

De fleste som har tatt i bruk elektriske lastebiler er fornøyde, viser en ny spørreundersøkelse. Men utfordringene er fremdeles mange, og de fleste som ble spurt sier de planlegger å ha helt fossilfri lastebilpark senere enn 2030.

Det er Klimaetaten i Oslo kommune og Elbilforeningen som har gjennomført en spørreundersøkelse blant bedrifter som har startet overgangen til elektriske lastebiler.

Til sammen 23 bedrifter har svart på undersøkelsen. Det høres ikke mye ut, men hevdes å utgjøre en stor andel av bedriftene som kjører elektrisk lastebil i Oslo-området.

Undersøkelsen ble gjennomført i sommer, og resultatene kan YrkesBil presentere her:

Fornøyde sjåfører

Blant annet kommer det frem at 88 prosent av bedriftene som har gått over til elektriske lastebiler i Oslo-området rapporterer om fornøyde sjåfører.

– Det er svært oppløftende at de som bruker elektriske lastebiler er fornøyde. Her går arbeid for å kutte utslipp hånd i hånd med bedre arbeidsmiljø, sier klimarådgiver Margrethe Lunder i Klimaetaten i Oslo kommune.

I dag står veitrafikken for 44 prosent av de direkte klimagassutslippene i Oslo.

Personbilparken blir stadig mer elektrifisert, og utgjør en mindre andel av utslippene. Varebiler og lastebiler øker dermed sine andeler av utslippene. Skal vi nå klimamålene i Oslo må vi kutte nær alle utslipp fra veitransporten de neste seks årene, sier Lunder.

Klimaetaten viser til at blant nyregistrerte lastebiler i Oslo hittil i år utgjør gassmotorer 18 prosent mens batterielektriske utgjør 15 prosent. Merk at her er grensen satt til 12 tonn totalvekt.

På landsbasis er andelen gassbiler i samme vektklasser 11,3 prosent, og batterielektriske 6,8 prosent, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

LANGT IGJEN: – Registreringstallene for nye elektriske lastebiler er betydelig høyere enn for noen år siden, så det viser at det vi gjør i Oslo virker – men vi er langt unna 100 prosent, sier klimarådgiver Margrethe Lunder i Klimaetaten i Oslo kommune.

Krav fra kunder

Krav fra oppdragsgiver og ønske om å være klimavennlig er viktigste årsaker til at bedriftene har valgt å anskaffe elektriske lastebiler, ifølge undersøkelsen.

61 prosent av de spurte sier at årsaken var krav fra oppdragsgiver. Like mange viste til ønsket om å være mer klimavennlig. 30 prosent oppga krav fra eiere som grunn, mens bare 9 prosent oppga lønnsomhet som årsak til skiftet. Det var mulig å oppgi tre grunner.

– Vi i Oslo kommune har stilt krav, eller hatt tydelige prioriteringskriterier for elektriske lastebiler siden 2019. Dette har helt tydelig påvirket hvorfor noen kjøper elektriske lastebiler, sier Lunder. 

Maren Hemsett, seniorrådgiver for tungtransport i Elbilforeningen, roser Oslo kommune for at de som innkjøper stiller krav som gjør at bedriftene tar i bruk elektriske lastebiler. 

– Vi mener staten og andre kommuner kan lære av Oslo, sier hun.

OPPFORDRING: – Tiden er inne for å bruke innkjøpsmakten det offentlige har, sier Maren Hemsett i Elbilforeningen.

Fordelene

Da bedriftene ble bedt om å selv beskrive erfaringer med overgangen til elektriske tunge kjøretøy, trakk flere frem arbeidsmiljøet som en fordel.

«Den mest åpenbare positive erfaringen er redusert støy. Det var ikke ett av argumentene for å anskaffe elektriske lastebiler. Både våre egne ansatte og særlig beboere i bygatene der vi har prosjekter, melder tilbake at det er behagelig med et så redusert støybilde,» svarer en av eierne av elektriske lastebiler.

En annen bedrift melder om det samme:

«Veldig behagelig arbeidshverdag. Mye mindre sliten etter en dag i elektrisk lastebil enn i den fossile».

De ble også bedt om å svare på hvilke endringer overgangen har medført:

Utfordringene

Bedriftene ble også bedt om å oppgi de største utfordringene knyttet til bruken av de elektriske lastebilene.

– Her svarer flere kort rekkevidde og problemer med lading – gjerne i form av manglende tilbud av hurtiglading langs veiene. Tekniske utfordringer med bilene har en del også opplevd. Det er fremdeles dyrere å kjøpe en elektrisk lastebil, tross Enova-støtten, sier Margrethe Lunder.

Til utfordringene med lading, har en av respondentene kommentert følgende: «En totalt fraværende plan for utbygging av hurtiglading i vårt område, Oslo-Drammen er et stort problem».

Senere enn 2030

Bedriftene ble også spurt om når de planlegger å ha en helt fossilfri lastebilpark.

Her svarte flertallet «senere enn 2030».

– Mange planlegger å ha det innen 2025 eller 2027, og mange har nok tallet 2030 som et mål. Men de aller fleste har svart at de vil ha det senere enn i 2030. Da vi så på hvilke aktører det var, så var det i stor grad de små aktørene som vil være senere ute med en helt fossilfri lastebilpark – dette er også de som er mest avhengige av økonomisk støtte, sier Lunder.

Spørreundersøkelsen tok også for seg hvilke virkemidler bedriftene anser som viktigst fremover: 

– Hadde de hatt mulighet til å krysse av på alle alternativene, hadde nok mange gjort det. Det er viktig å få frem at dagens virkemidler er helt avgjørende for det som har skjedd til nå, men det er ikke nok for å klare å nå klimamålene. Det må også komme nasjonale virkemidler, slik at dette er noe som kan skje over hele landet – og ikke bare i Oslo, sier Margrethe Lunder.

Powered by Labrador CMS