-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

BIL: - Vi trenger en god plan for Norge
Det er helt riktig å sette ambisiøse mål for reduksjon i CO2-utslipp, men da er vi nødt til å ha incentiver og infrastruktur som gjør det mulig å nå dem, mener Bilimportørenes Landsforening.
EU-rådet og EU-parlamentet er gjennom en politisk avtale enige om nye, ambisiøse utslippsmål for busser og lastebiler.
Kort fortalt skal utslippet fra lastebiler over 7,5 tonn og busser ned med 45 prosent innen 2030, 65 prosent innen 2035 og 90 prosent innen 2040.
Avtaleforslaget er til formell godkjenning hos begge institusjonene før det kan tre i kraft.
- Det er naturlig at det legges frem ambisiøse planer om utslippskutt også for lastebiler og busser. Dette er vi helt avhengige av hvis vi skal nå klimamålene som er satt for 2030. Men skal vi nå disse målene er vi nødt til å ha på plass et rammeverk som gjør det mulig, sier Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i BIL.
- Vi trenger et program for hvordan dette skal gjennomføres i Norge. Først og fremst må vi ha på plass incentiver som gjør det hensiktsmessig å kjøpe et nullutslippskjøretøy fremfor et som går på diesel. I tillegg må vi sikre at det finnes nok ladepunkter og fyllestasjoner for hydrogen langs norske veier, for uten dette investerer ikke markedet i ny teknologi, sier han.

Krever minst 50.000 nye ladestasjoner
ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) viser til at det må være 400.000 batteri- og hydrogendrevne kjøretøy på europeiske veier for å nå klimamålene innen 2030, og at minst én tredjedel av alle nyregistrerte lastebiler og busser må være utslippsfrie.
- Europa trenger minst 50.000 egnede ladestasjoner og 700 fyllestasjoner for hydrogen hvis vi skal ha 400.000 utslippsfrie lastebiler og busser på europeiske veier. Og også i Norge må antallet energipunkter økes kraftig, sier Andreas Handeland.
- I Norge har vi sett hvordan man på rekordtid kan få til et skifte i bilparken hvis rammeverket er på plass. Nå trenger vi gode incentiver og infrastruktur også for de tyngre kjøretøyene. Alle må jobbe sammen hvis vi skal nå målene for 2030, legger han til.
Ikke gå glipp av disse:
-
- Dette er et marked i vekst, men vi trenger drahjelp
-
Enova korrigerer etter saksbehandlings-blemme
-
Felleskjøpet og Reitan Retail sammen om transportsatsning
-
Forventer lengre leasingperioder for elektriske lastebiler
-
– Alt er tilrettelagt for yrkessjåfører
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
-
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass
-
Statens vegvesen lover storstilt utbygging av døgnhvileplasser og ladestasjoner