-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BIL: - Vi trenger en god plan for Norge
Det er helt riktig å sette ambisiøse mål for reduksjon i CO2-utslipp, men da er vi nødt til å ha incentiver og infrastruktur som gjør det mulig å nå dem, mener Bilimportørenes Landsforening.
EU-rådet og EU-parlamentet er gjennom en politisk avtale enige om nye, ambisiøse utslippsmål for busser og lastebiler.
Kort fortalt skal utslippet fra lastebiler over 7,5 tonn og busser ned med 45 prosent innen 2030, 65 prosent innen 2035 og 90 prosent innen 2040.
Avtaleforslaget er til formell godkjenning hos begge institusjonene før det kan tre i kraft.
- Det er naturlig at det legges frem ambisiøse planer om utslippskutt også for lastebiler og busser. Dette er vi helt avhengige av hvis vi skal nå klimamålene som er satt for 2030. Men skal vi nå disse målene er vi nødt til å ha på plass et rammeverk som gjør det mulig, sier Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i BIL.
- Vi trenger et program for hvordan dette skal gjennomføres i Norge. Først og fremst må vi ha på plass incentiver som gjør det hensiktsmessig å kjøpe et nullutslippskjøretøy fremfor et som går på diesel. I tillegg må vi sikre at det finnes nok ladepunkter og fyllestasjoner for hydrogen langs norske veier, for uten dette investerer ikke markedet i ny teknologi, sier han.
Krever minst 50.000 nye ladestasjoner
ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) viser til at det må være 400.000 batteri- og hydrogendrevne kjøretøy på europeiske veier for å nå klimamålene innen 2030, og at minst én tredjedel av alle nyregistrerte lastebiler og busser må være utslippsfrie.
- Europa trenger minst 50.000 egnede ladestasjoner og 700 fyllestasjoner for hydrogen hvis vi skal ha 400.000 utslippsfrie lastebiler og busser på europeiske veier. Og også i Norge må antallet energipunkter økes kraftig, sier Andreas Handeland.
- I Norge har vi sett hvordan man på rekordtid kan få til et skifte i bilparken hvis rammeverket er på plass. Nå trenger vi gode incentiver og infrastruktur også for de tyngre kjøretøyene. Alle må jobbe sammen hvis vi skal nå målene for 2030, legger han til.
Ikke gå glipp av disse:
-
– Alt er tilrettelagt for yrkessjåfører
-
Oslo kommune med støtte-finte: – Enova svekker tempoet i omstillingen lenge før vi er i mål
-
Har gitt støtte til 1.800 ladepunkter - nå er det slutt
-
Skal undersøke om «gråareal» ved E18 kan gi soldrevne lastebiler
-
– Ikke dette vi trengte nå som det endelig har løsnet for biogass
-
Statens vegvesen lover storstilt utbygging av døgnhvileplasser og ladestasjoner
-
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra
-
Lavere lastebilsalg: De tyngste faller mest
-
Veivesenet og Miljødirektoratet: Vil fremskynde nullutslippsmål for varebiler med tre år
-
Entreprenør: – Generaltabbe å sidestille elektriske lastebiler og de med gassmotor