TØMMERMANN: Stian Østby har kjørt tømmer siden 2004 og er et kjent navn og ansikt i lastebilmiljøet. Nå har han fått smaken på flere hestekrefter.

Skogens nye konge har 780 hestekrefter: – Det er mye mer respons

Etter en prøvetur med Volvos nye 17-liter med rekordmange 780 hestekrefter, la Stian Østby sporenstreks inn ordre på ny bil til tømmerkjøringen. Men det koster å være kar.

Publisert

– Egne priser har ikke holdt tritt med prisstigningen på utstyr/redskap. Det går bare rundt fordi man har godt med oppdrag og dyktige, dedikerte sjåfører, sier Stian Østby til YrkesBil.

Hvor kapitalintensiv slik virksomhet faktisk er, illustreres godt med Østbys siste bestilling i romjulen: Firmaets nye FH 780 med påbygg og kran har en sluttsum på nærmere 4,3 millioner kroner.

YrkesBil fikk være med Stian Østby på en testtur med en tilsvarende bil som få dager senere ble bestilt til transportfirmaet – Volvo FH16 med den nye 17-liters motoren og 780 hk. 

Volvo Trucks Norge sin nye demobil er en 8x4 med styrbar pusher-aksel foran de to drivakslene, og med navreduksjoner for å styrke fremkommeligheten ytterligere.

Dreiemomentet er heftige 3800 Nm, og I-shift girkassen er oppgradert for å takle det høye dreiemomentet. 

RUVER: Volvos nye kraftkar ruver godt mellom tømmerlunnene.

Går lunt og fint

Demobilen har tømmerpåbygg fra finske Alucar og en Loglift tømmekran fra Hiab Norge. Bilen har kameraspeil og standard front. 

– Det er mye mer respons, og motoren er mer arbeidsvillig. Alle målinger jeg har gjort hittil, tyder dessuten på at fabrikkens påstand om forbruksreduksjon også ser ut til å stemme, sier Stian Østby, underveis fra skogen ved Igletjenn i Sør-Odal til Jernbaneterminalen i Kongsvinger med fullt lass, som det tok 24 minutter å få på plass på bil og tilhenger til en totalvekt på 60 tonn med 24 m lengde.

– Bilen går lunt og fint med ca. 1180 omdreininger ved 80 km/t. Det er stille og rolig inne, og den er stødig og god på veien. 

UVANT: - Kameraspeil er nytt for meg. Det ser ut til å fungere bra, men krever selvsagt litt tilvenning, sier Østby.

Kontakt med importøren

– Volvo er kjent som førerens bil, og det er ingen tvil om at sjåføren har det svært bra her, sier Stian Østby, og legger til at det også som bileier er mye å være fornøyd med.

– Jeg er veldig godt fornøyd med både selgere og service, og kan ikke få fullrost Volmax Kongsvinger.

– I tillegg er det både morsomt og interessant å ha løpende kontakt med importøren, og få muligheten til å teste ut det nyeste av utstyr til enhver tid. Den kontakten startet da jeg kjøpte den forrige FH16 750 hk-Volvoen. Da fikk jeg kontakt med Lasse Sætre, og vi prates jevnlig. Han faglig god, og har mange dyktige kolleger rundt seg, sier han.

LOSSING: Stian Østby gjør klar til lossing på Jernbaneterminalen i Kongsvinger.

Startet med Chevrolet

Tømmertransport har vært Stian Østbys fag siden 2004, med egen bedrift siden 2006. 

Med både far, bestefar og onkel som har kjørt, og til dels fortsatt kjører tømmer, er han sterkt arvelig belastet når det gjelder yrkesvalg.

Det startet den gangen Stians bestefar lastet opp tømmerstokker manuelt på en Chevrolet, som senere ble erstattet av en Fargo. 

Den tredje bilen ble en Volvo – og senere har det blitt flest av dem. Stian har selv en sterk forkjærlighet for merket, men har også en helt ny Scania i drift i firmaet

Tømmer

Ved Kongsvingervegen, mellom Kløfta og Vormsund, holder Stian Østby Transport til, med tre biler, tre ansatte og et regnskap som gir ubekymret nattesøvn for eieren.

De tre tømmerbilene går hele tiden, forteller han.

EFFEKTIV: Med en effektiv tømmerkran går lastingen unna - bil og henger var klare til avgang etter 24 minutter.

Dyktige sjåfører

– Hva er de viktigste utfordringene for tømmertransportører i dag?

– Vi som kjører tømmer vil helst ha kulde og tele som sikrer at skogsbilveiene holder, for det er mye dårlig vei. Om høsten er skogsbilveiene mest søle og klin og dårlig fremkommelighet.

– En annen stor utfordring er den økonomiske situasjonen. Den bilen vi sitter i nå, som er importørens demobil, har en totalpris med kran og henger på 5,2 millioner kroner. I realiteten har prisen for et slikt vogntog steget med rundt 1 million kroner bare i perioden fra 2021 til nå. Våre egne priser har ikke økt på langt nær tilsvarende prisstigningen på utstyr/redskap. Det går bare rundt fordi man har godt med oppdrag og dyktige, dedikerte sjåfører, fastslår Stian Østby.

Fem stjerners sikkerhet

Produktsjef Lasse Børge Sætre i Volvo Norge forteller til YrkesBil at det allerede ligger inne en pen bunke ordre på nye FH16 med 17-liters motor.

– Antall ordre får forbli internt, men det er tydelig at mange har ventet på salgsstarten. Stian Østby var blant de første som bestilte nyheten for tømmertransport, forteller han.

– Volvos demobil har standard front fordi norsk bruksforskrift ikke har tatt inn muligheten til ekstra Aero-lengde på 24-meters vogntog, legger Sætre til. 

- Bilen har kameraspeil og alle nyeste oppdaterte sikkerhetssystemer som ga FH-AERO fem stjerner i EuroNCAP, forteller Lasse Børge Sætre, her fotografert ved en tidligere anledning.

3800 Nm

– Akselkonfigurasjon er 8x4 med styrbar pusher-aksel foran de to drivakslene, og navreduksjoner for å forbedre fremkommeligheten ytterligere. Vi kan også tilby denne konfigurasjonen uten navreduksjoner med vogntogvekter opp til 100 tonn, forteller Sætre.

– Bilen har vår nyutviklede 17,3 liters motor på 780 hk med et dreiemoment på 3800 Nm. Den er koblet til den nye I-shift girkassa ATO3812. Denne er oppgradert for å takle den nye motorens dreiemoment.

RASKT: Det går raskt å laste opp - og å losse.

Ser lovende ut

– Den er dessuten oppgradert på samme måte som hele familien av I-shift girkasser med raskere giringer, samt mer datakraft til å gjøre I-see cruisekontrollen enda mer drivstoffeffektiv. Vi har ellers valgt å utruste den med vårt ultralave krypgir. Dette gir laveste manøvreringshastighet på 1(!) km/t og enda litt lavere i revers, samtidig som vi kan holde fornuftig turtall under landeveiskjøring.

– Drivstoffeffektivitet har vært hovedformålet med utviklingen av D17 motoren, som leveres i 600 hk, 700 hk og 780 hk. Så langt ser dette svært lovende ut, fastslår Lasse Børge Sætre.

Det er finske Alucar som har levert tømmerpåbygget.

OVERBEVISTE: Volvo-nyheten overbeviste Stian Østby - nå er bil bestilt.

3-akslet bil

– Dette er spesifisert med ExTe tømmerbanker, staker og automatspennere. Siden vi ikke er sikre på hvem som skal overta bilen etter at demoperioden er over, så har vi valgt fire banker på bilen. Dette er ikke optimalt for alle, med tanke på å maksimere nyttelast, men fleksibelt for de fleste.

– Tømmerkranen er en Loglift 118S-96 med oppvarmet Hi-Cab hytte, og Multidrive 2 minispaker, levert av Hiab Norge, forteller Sætre videre. Tilhengeren som var i bruk er Stians egen.

Bilen Stian Østby Transport har bestilt, er altså en FH16 lik demobilen, men 3-akslet siden den skal trekke 5-akslet henger fra foregående trekkvogn. Med tømmerpåbygg og kran handler det altså om en investering på nærmere 4,3 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS