-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første lastebiltest fra Euro NCAP: Her er resultatene
Den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP har for første gang testet sikkerheten til tunge lastebiler. Volvo FH og FM fikk begge toppkarakter med fem stjerner - noe ingen av konkurrentene oppnådde.
Totalt ni lastebilmodeller har blitt undersøkt i Euro NCAPs første vurdering av sikkerhet i tunge kjøretøy.
Lastebilene er ikke kollisjonstestet. I stedet er det foretatt vurderinger av bilenes sikkerhetssystemer.
Hvert sikkerhetssystem fikk poeng, som ble lagt sammen for hvert område.
Disse poengsummene ble deretter brukt for å regne ut en karakter fra én til fem stjerner for kjøretøyet som helhet.
Omfanget til lastebiltesten var som følger:
- Trygg kjøring: Passasjerovervåking, sikt (både direkte og indirekte) og kjøretøyassistanse (f.eks. hastighetsassistanse)
- Unngåelse av kollisjoner: Frontkollisjoner (bil, fotgjenger og syklist), manøvrering i lav hastighet og kollisjoner ved filskifte
- Etter en ulykke: Redningsinformasjon
Målet til Euro NCAP er å gradvis utvide omfanget av testen til også å inkludere kollisjonsbeskyttelse på et senere tidspunkt, i tillegg til å teste lastebiler i forskjellige transportsegmenter.
Volvo som gjennom «alle år» har knyttet sikkerhet tett opptil merkevaren sin, er selvsagt fornøyd med å oppnå topplasseringen.
Både Volvo FM og Volvo FH Aero scoret fem stjerner, som er høyeste karakter. Begge modellene mottok også en egen City Safe-pris.
– Dette enestående resultatet gjør meg veldig glad, siden det bekrefter Volvo Trucks’ ledende posisjon innen sikkerhet, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
– Sikkerhet er en kjerneverdi for oss og har vært en hjørnestein siden starten av selskapet vårt. Sikkerhetsaspektet leder oss i utviklingen – og med hver nye produktlansering gjør vi lastebilene våre enda tryggere, legger han til.
De fem stjernene fra Euro NCAP betyr at Volvo har levert på kriterier som sjåførstøtte og unngåelse av kollisjoner og har gitt trafikktrygghet både for sjåføren og trafikanter rundt lastebilen.
I tillegg har begge Volvo-modellene oppfylt de såkalte City Safe-kriteriene, takket være god sikt og god ytelse på Volvos aktive sikkerhetssystemer, som er utformet for å beskytte myke trafikanter i situasjoner i bytrafikken.
– Dette er bevis på vår konsekvente innsats i sikkerhetsutviklingen for å overgå kravene i loven på veien mot vår visjon om null ulykker som involverer våre lastebiler, sier Anna Wrige Berling, direktør for trafikk og produktsikkerhet i Volvo Trucks.
European New Car Assessment Program (Euro NCAP) har base i Belgia, ble opprettet i 1996 og ble raskt den europeiske bransjestandarden for å teste sikkerheten til personbiler.
Samarbeidet er støttet av en rekke europeiske myndigheter, inkludert EU.
Euro NCAP foretar også vurdering av varebiler, og nå også lastebiler.
De komplette resultatene fra lastebiltesten finner du her.