FORTVILER: Lasse Børge Sætre, produktsjef i Volvo Trucks Norge, anslår at full utnyttelse av de nye Aero-førerhusene ville kunne redusert CO2-utslippene i Norge med et sekssifret antall tonn. - Men dette blokkerer altså bruksforskriften for per i dag, sier han.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Får fremdeles ikke utnyttet sine nyeste førerhus: – Går glipp av store CO2-besparelser
Snart ett år etter at Volvo Trucks lanserte sine Aero-førerhus, som kan spare energiforbruk og CO2-utslipp med opptil fem prosent, har Statens vegvesen fremdeles ikke avklart om løsningen kan brukes i modulvogntog og 24 meters vogntog i Norge.
– Tidsbruken her er ikke bra nok. Myndighetene pålegger bransjen store reduksjoner i CO2-utslipp, og det ønsker vi velkommen. Kjøretøyprodusentene, med Volvo i spissen, gjør jobben, men myndighetene er ikke i stand til å tilrettelegge for CO2-reduksjonene som vi tar frem, sier Lasse Børge Sætre, produktsjef i Volvo Trucks Norge.
Han er ikke spesielt imponert over svaret Statens vegvesen kommer med til YrkesBil i denne artikkelen, etter et halvt års purring.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00