Tar ytterligere grep for å verne om fotgjengere og syklister

Alle tungbilsjåførers store skrekk er travle trafikksituasjoner med myke trafikanter i blindsonene. Volvo lanserer nå to nye sikkerhetssystemer som skal hjelpe på dette.

Aktive sikkerhetssystemer for å beskytte myke trafikanter, som syklister og fotgjengere, er høyt prioritert hos de fleste av de store lastebilprodusentene. 

Volvo Trucks har en uttalt langsiktig visjon om null ulykker som involverer «deres» lastebiler, og det er selvsagt med dette som bakgrunn at de nå oppgraderer sitt Active Side Collision Avoidance Support. 

Det viktige ordet her er aktiv. 

I videreutviklingen av det eksisterende sikkerhetssystemet har den aktive bremsefunksjonen kommet til. 

Bremser aktivt

Ved å bruke radarsensorer for å oppdage syklister som nærmer seg kan systemet advare sjåføren, og hvis det blir nødvendig kan systemet nå også aktivt bremse lastebilen for å unngå en kollisjon med syklister når lastebilen svinger mot passasjersiden.

– Lastebiler er involvert i 15 prosent av ulykkene med dødsfall og bytrafikken kan være utfordrende, selv for de mest erfarne lastebilsjåførene, sier Anna Wrige Berling, direktør for trafikk og produkt­sikkerhet i Volvo Trucks.

– Hos Volvo Trucks jobber vi kontinuerlig med å forbedre hvordan våre lastebiler yter innen sikkerhet for å beskytte både sjåføren og andre trafikanter. Dette sikkerhets­systemet er rettet mot å verne om syklister i bymiljøet og representerer en av de siste innovasjonene våre, som tar oss ett skritt nærmere den langsiktige visjonen vår om null ulykker som involverer lastebiler fra Volvo.

Active Side Collision Avoidance Support blir mulig å bestille for kunder fra november 2024 på modellene i Volvo FH-, FM- og FMX-seriene i alle markeder på verdensbasis.

Neste generasjon nødbremsesystem

Det neste systemet er Volvo Trucks’ neste generasjon Kollisjonsvarsler med nødbrems. 

Dette systemet ble lansert i 2012 og har ifølge produsenten blitt stadig forbedret siden da. 

Det bruker både kamera- og radarsensorer for å overvåke trafikken foran lastebilen, og hvis det oppdager en fare for kollisjon vil systemet først varsle sjåføren og, hvis det er nødvendig, automatisk bremse for å unngå eller begrense kollisjonen.

Med de siste forbedringene kan systemet, i tillegg til andre kjøretøy, nå også oppdage, varsle om og bremse for fotgjengere og syklister. 

Systemet er godkjent for det nye og strengere EU-regelverket for avanserte nødbremsesystemer som ikke blir gyldige før i 2028. 

I tillegg overgår systemet, ifølge Volvo Trucks, kravene i det kommende regelverket når det gjelder hvilke trafikksituasjoner det er utformet for å dekke.

– Vi er glade for de lovpålagte kravene blir innført i tråd med vår egen visjon om null ulykker, sier Anna Wrige Berling. 

– Men hos Volvo venter vi ikke på lovgivningen – vi fortsetter å utvikle og overgå de lovpålagte kravene med nye funksjoner som bygger opp under våre ambisiøse mål.

Dette nødbremsesystemet blir standardutstyr i Europa på alle Volvo FH-serie-, FM- og FMX-lastebiler fra 2025 og blir tilgjengelig som tilvalg globalt.

Powered by Labrador CMS