KREVENDE TIDER: Traton, med Scania og MAN, Daimler Truck med Mercedes-Benz Trucks, og Volvo Group med Volvo Trucks og Renault Trucks, satser alle på elektriske lastebiler - men melder om krevende tider.

Blandet tredje kvartal hos de tunge

Det er sprikende signaler vi foreløpig har fått fra de store produsentene i Europa.

Traton har et positivt volum i tredje kvartal, men akkumulert ligger det under fjorårets.

Nå er det såpass mye hummer og såpass lite kanari i den konsoliderte oversikten at det kanskje er bedre å skille merkene.

Scania skinner igjen.

I tredje kvartal leverte de ut 21.800 biler – opp fra 21.300. En fremgang på 2 prosent. Og for hele året ligger de ni prosent foran, fra 67.700 til 74.100.

Elbilandelen er konstant 190 biler for hele året, men i tredje kvartal kunne de bokføre en økning. Fra 40 til 80 biler. Ingen enorme volumer, men fremgang.

PÅ GANG: Scania har lidd under de store problemene hos batteriprodusenten Northvolt, men nå peker pilen i alle fall rett vei for de elektriske lastebilene.

MAN, som også teller med noen mindre biler, fortalte om 19.900 i tredje kvartal, ned 29 prosent, fra 28.100.

Akkumulert så langt har de 69.200 biler, ned fra 84.200 – det vil si minus 18 prosent.

Også her synker el-antallet. 150 biler i tredje kvartal – ned fra 280 biler i fjor. Og akkumulert er det ned fra 670 til 380 biler.

Det er verdt å nevne International – omdøpt fra Navistar tidligere i år. De økte med 41 prosent til 31.500 biler i Q3, men for hele året ligger de 2 prosent under, med 66.800 biler. En stor brann hos en underleverandør i Q2 gjorde at en rekke biler ikke kunne ferdigstilles før i Q3.

Her økte også elbilandelen. Med 37 prosent, til 290 biler, i Q3 og med 63 prosent, til 460 biler, i 9M24.

Økonomiske tall vil imidlertid ikke være klare før den 28. oktober. Men for et år siden var aksjekursen 9.24. Sist fredag ble avsluttet med kursen på 30.55 – pluss 4 prosent bare den siste dagen.

OPP: Aksjene i Daimler Truck Holding er også på vei opp. Pluss 6,6 prosent siste dag før helgen – men der vil ikke Q 3 tallene kommer før den 7. november.

AB Volvo-tallene er imidlertid her og ikke bare lystige.

Mens Daimleraksjene har økt 17,5 prosent de siste 30 dagene har Volvos B aksjer sunket med 1,3 prosent.

Årsaken er større salgssvikt enn ventet, samtidig som de ikke ser spesielt optimistisk på fremtiden.

Driftsresultatet i tredje kvartal endte på SEK 14,1 milliarder mot 19,3 for et år siden og en konsensus blant analytikere på 15,6 milliarder.

TØFFERE TIDER: Volvo Trucks-toppsjef Roger Alm og Cecilia Carlsson, visepresident for Brand & Corporate Communications, snakket mest om elektriske lastebiler på årets IAA Transportation.

Omsetningen endte på 117 milliarder SEK, ned fra 132 mrd. og volumet sank fra 55.271 biler i Q3 i fjor til 46.266 i år.

Akkumulert er volumet 161.000 så langt i år, mot 181.000 i tilsvarende periode i fjor.

Volvo snakker om at synkende volum selvfølgelig gikk ut over fortjenesten, kombinert med negativ pris-mix, og økte investeringer i R&D.

Forholdsvis identisk etterspørsel neste år, fra kunder som fremdeles vil være forsiktige, skapte heller ikke stor optimisme.

Powered by Labrador CMS