-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ser økende trend innen sikkerhet
Etterspørsel etter LED-basert utstyr til varsling av transport på vei er økende, ifølge lysspesialisten Egil Verne AS. Samtidig øker deltakelsen på kurs for å bli sertifisert til frakt av farlig gods.
– Det er tydelig at transportørene ønsker å holde et høyt, profesjonelt nivå. De er raske til å fase inn moderne teknologi for varsling. Det merkes på omsetningen av denne typen utstyr, sier Katrine Køste, daglig leder i Egil Verne AS.
Bedriften er en av de store i Norge på bilelektriske produkter.
For lastvarsling er det vanligste at transportører bestiller et tosidig LED-lysskilt for montering på lastestativ eller med føtter for feste på tak. Skiltet kan legges ned når det ikke er i bruk, og har sideåpning for bytte av skiltplater.
– En fordel med slike skilt er at de har varsellys rundt hele rammen, med mulighet til å dimme ned styrken om natten og i tunneler for ikke å blende medtrafikanter. Omtrent annenhver dag har vi kunder som investerer drøyt 15000 kroner pluss moms i slikt utstyr, og trenden er økende, sier Køste.
Egil Verne AS er foreløpig avventende til heldigitale løsninger, både på grunn av pris og fordi det må etableres sikkerhet for pålitelig visning også gjennom en kald, norsk vinter, opplyser selskapet.
Mange vil ta kurs
Når lasten inneholder farlig gods, må transportør og avsender kunne dokumentere at obligatorisk kurs er gjennomført, og at det foreligger en gyldig ADR-attest.
ADR står for «Alternative Dispute Resolution», og er en europeisk standard for blant annet sikring, merking og varsling.
– Vi ser en økende etterspørsel etter opplæring i trygg håndtering av farlig gods. Ved kontroll kan en sjåfør uten gyldig kompetanse få både bot og stoppordre. Det er ikke noe man vil risikere, sier Petter Lillehagen, daglig leder i FORFA AS.
Virksomheten driver e-læringskurs på dette feltet, og bistår både verksted- og logistikkbransjen med å etterleve myndighetskrav.
Blant temaene er også praktisering av reglene ved uhell og nestenulykker knyttet til farlig gods, som må rapporteres til myndighetene innen åtte dager.
– Et ADR-kompetansebevis er gyldig i fem år, og må fornyes før utløpstiden. Da må sjåførene ta et oppfriskningskurs. At etterspørselen etter slik opplæring øker, er en positiv bekreftelse på seriøsitet og sikkerhetsfokus i den norske transportnæringen, sier Lillehagen.
Strenge krav
Lastebiler som frakter farlig gods må også tilfredsstille bestemte krav, blant annet når det gjelder merking.
– Det følger av ADR-reglene at man ved transport av farlig gods som overskrider visse mengder, må bruke oransje skilt som varsler om dette. Vårt inntrykk er at transportørene er svært opptatt av å følge opp disse bestemmelsene, og sørge for å ha alt i orden, sier Katrine Køste.
Bedriften ser at pilene peker oppover for etterspørselen av hele produktgruppen varsling, som inkluderer egne skilt for tung, lang, bred, farlig og eksplosiv last, samt styringsbokser, festebraketter, skiltrammer og annet spesialutstyr.
– Transportvirksomhetene gir et klart inntrykk av å ville ta sitt store ansvar i veitrafikken alvorlig. Dessuten vet de at det gjennomføres hyppige kontroller, sier Køste.
LES OGSÅ:
-
Bransjen har etterlyst det lenge: Nå vil DSB åpne for tyngre ADR-vogntog
-
– De glemmer brukerne, lastebileierne som dette handler om
-
Frykter kampen for privat årlig ADR-kontroll er tapt for godt
-
FrP-forslag om ADR-kontroll i private tungbilverksteder
-
Tvinges til å skifte ut kjøretøyparken: Krever vektavklaring for ADR-kjøretøy
-
– Begrunnelsene for unntak er utdaterte