GM Wuling Yangguang EV

Ny varebil, kun for batteridrift

Altfor ofte er elektriske varebiler en ombygget dieselbil. Den nye, fra GM-Partner Wuling, er konstruert for batteridrift fra bunnen.

Også Wuling har hatt varebiler tidligere, men de tilhører den kjente oppskriften med å rive ut dieselen og så se om det finnes plass til batterier og elmotorer.

Den nye fra SAIC-GM-Wuling heter YangGuang, og ikke bare er den konstruert rundt en ren batteripakke – her blir det aldri plass til noen dieseltank – den er konstruert rundt Wulings nye Red batterier med smart temperaturkontroll for den ultratynne batteripakken på bare 148 mm.

Den mater en elmotor på 80 hk, og det er snakk om rekkevidde på enten 120 eller 300 km avhengig av kapasiteten.

Snutebil

Litt paradoksalt er det kanskje at den forrige varebilen derfra, RongGuang, som har en dieselmotor, har en helt flat front. Mens den nye, som kunne gjemt bort komponentene i den elektriske drivlinjen hvor som helst, har noe som ser ut som et typisk motorpanser der i front.

Snutebil!

Årsaken er noe så prosaisk som kollisjonssikkerhet.

Også slike biler vil også gjerne samle noen poeng for fotgjengerbeskyttelse, når de kastes ut i NCAP-prøvene.

Slik bilen ble vist ved debuten har den et varerom på 283 x 168 x 137 cm, og et volum på 6,5 kubikk. Gulvet ligger 60 cm over overflaten.

De startet forhåndssalget i februar og det vil sikkert komme flere versjoner snart.

GM Wuling Yangguang EV
GM Wuling Yangguang EV
GM Wuling Yangguang EV
GM Wuling Yangguang EV
Powered by Labrador CMS