-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
- Større pisk, og noen flere gulrøtter i bilpolitikken
INNLEGG: Større pisk, og noen flere gulrøtter i bilpolitikken. I tillegg kraftige skatteskjerpelser på formue og høye inntekter samt billigere SFO og barnehage. Dette er SVs prioriteringer når de nå skal inn i forhandlinger med regjeringspartiene om statsbudsjett for 2025, skriver Ida Krag.
Torsdag la SV frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025.
Ikke uventet er det klima og omfordeling som får størst plass. Dermed er det naturlig at det samme blir SVs viktigste krav til gjennomslag når partiet om kort tid setter seg ned med Ap og SP for å forhandle om statsbudsjettet for 2025.
Så hva vil forhandlingene bety for bilpolitikken?
Noen gulrøtter er det ...
SV ønsker en ytterligere styrking for elbilene, og serverer flere gulerøtter av varierende størrelse.
Aller mest gledelig er det at partiet vil gjeninnføre verdsettelsesrabatten for elbiler i firmabilbeskatningen, og sette firmabilbeskatning av elbil til 80 prosent av biler med fossile drivlinjer.
NBF mener som kjent at firmabilene, særlig de elektriske, er grovt overbeskattet, og ønsker en gjennomgang av hele ordningen. En verdsettelsesrabatt er et skritt i riktig retning.
SV følger også opp enigheten fra Revidert Nasjonalbudsjett (som regjeringen lot være å ta i av «avgrensingsproblemer»), og vil frita alle elektriske varebiler for trafikkforsikringsavgift. Dette er et positivt (om enn ganske lite) tiltak for å få fart på elektrifiseringen av varebilmarkedet. Bra!
Videre foreslår SV å gi (person)elbiler samme sats som personbiler med fossile drivlinjer i trafikkforsikringsavgiften, samt å gjøre det billigere med brukte elbiler ved å gjeninnføre 75 % rabatt på omregistreringsavgift.
Så var det pisken, da ...
Mest alvorlig er det at SV ønsker å øke CO2-satsene i engangsavgiften for varebil med 50 prosent. I flere varebilsegmenter finnes ikke gode elektriske alternativer ennå, slik vil dette bare bli (nok en) næringslivsskatt.
SV vil også øke CO2-avgiften på pumpa og øke veibruksavgiften på diesel, og ikke kompensere med å nedjustere veibruksavgiften på bensin, slik regjeringen foreslår.
SV vil også nedjustere innslagspunktet for når man må betale for CO2-utslipp i engangsavgiften for personbil fra 70 til 35 gram og fjerne de negative satsene for ladbare hybridbiler.
Vi er naturlig nok spent på forhandlingene, og særlig opptatt av at pisken ikke svinges over dieselvarebilene. Det håper vi finansminister Trygve Slagsvold Vedum også er.
Bransjen er opptatt av å levere på løsninger som kutter utslipp, men vi kan ikke gå raskere enn den teknologiske utviklingen.
Innlegget ble først publisert på Norges Bilbransjeforbunds blogg