FORNØYD: Trude Sande, nestleder i YTF.

– Nå setter vi en stopper for misbruk av arbeidstakere i varebilbransjen

Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener de har oppnådd et gjennombrudd i kampen mot useriøsitet og kriminalitet i varebilbransjen.

Fra 1. november blir det innført en minstelønn på 222 kroner i timen, som skal sikre varebilsjåfører rettferdige arbeidsvilkår og en lønn å leve av. Dette gjør dagens praksis ulovlig, mener YTF som viser til at sjåfører har blitt betalt helt ned mot 50 kroner i timen.

– Nødvendig grep 

Alvorlige funn fra Arbeidstilsynet og A-krimsenteret har de siste årene avdekket omfattende problemer i varebilbransjen. 

Kontroller har avslørt skattekriminalitet, trygdesvindel, grove brudd på arbeidsmiljøloven og feilklassifisering av sjåfører som selvstendige for å unngå arbeidsgiveransvar. 

«Mange sjåfører har blitt tvunget til å jobbe under uverdige forhold, uten rettigheter og med lønninger langt under et akseptabelt nivå», beskriver YTF.

– Nå setter vi en stopper for misbruk av arbeidstakere i varebilbransjen, sier Trude Sande, nestleder i YTF. 

– Dette vedtaket sender et tydelig signal: Sjåførene skal ha rettferdige vilkår, og det skal ikke være lovlig å utnytte arbeidskraft på denne måten i Norge.

Minstelønn og diettsatser 

Den nye minstelønnen på 222 kroner per time og en diettsats på 400 kroner for overnattingsturer vil gjelde alle varebilsjåfører som kjører kjøretøy med tillatt totalvekt over 2,5 tonn, uansett om arbeidsgiveren er norsk eller utenlandsk. 

– Vi har nå sikret en lønn som gir varebilsjåførene verdigheten tilbake, sier Sande. 

– Dette er en seier for rettferdighet i arbeidslivet og en tydelig beskjed til de som har brukt smutthull og gråsoner til å slippe unna med uakseptable lønns- og arbeidsvilkår.

Ikrafttredelse i flere faser

For tungtransporten, altså godsbiler med tillatt totalvekt over 3,5 tonn, vil minstelønnssatsen oppjusteres fra 1. november 2024. 

For varebilsjåfører som kjører biler mellom 2,5 og 3,5 tonn, vil minstelønnen bli innført 01.06.2025, slik at bransjen har tid til å implementere de nye kravene.

Dette vedtaket markerer et viktig vendepunkt i transportsektoren, mener YTF og understreker samtidig at arbeidet deres langt fra er ferdig. 

– Vi vil fortsette å jobbe for rettferdig lønn og bedre arbeidsforhold i hele bransjen. Dette er bare et stort skritt i riktig retning, understreker Sande.

Powered by Labrador CMS