-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Slik vil Ford sikre førsteplassen
Ford fosser frem i varebilmarkedet med 82 prosent volumøkning hittil i år. – Vi har en klar strategi om å bli nummer en i 2025, sier Asgeir Nordeng, salgsdirektør og nyttekjøretøyansvarlig i Ford Motor Norge. Samtidig varsler importøren «aggressive priser».
Godt hjulpet av kombinasjonen dieselmotor, automatgir og firehjulsdrift i nye Transit Custom har Ford klatret forbi Mercedes-Benz og Toyota på registreringsstatistikken for nye varebiler i Norge, og inntatt en solid andreplass bak Volkswagen.Men Ford-importøren har ingen planer om å bli værende der.
– Målet er å få den samme sterke posisjonen i Norge, som vi har i Europa. Altså førsteplassen. Vi mener at det skal vi klare allerede i 2025.
Det sa Asgeir Nordeng, salgsdirektør og nyttekjøretøyansvarlig i Ford Motor Norge, under et pressemøte nylig, der YrkesBil var til stede.
Nå er det målsettingen riktig nok ikke helt ny. Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge, fortalte om førsteplassambisjonene i et stort intervju med YrkesBil i januar i år.
Riktig nok er det et stykke frem til Volkswagen. Per 31. oktober har de registrert 8 160 nye varebiler (inntil 3 500 kilo) i Norge, ifølge OFV, mens Ford har registrert 4 635.
Big Bang 2.0
I oktober inviterte Ford-importøren pressen med på en kjøretur gjennom pittoresk norsk høstlandskap for å vise frem bredden i sin oppdaterte nyttekjøretøyportefølje.
Og det er ikke så rent lite som er fornyet, oppgradert og lagt til i paletten.
Alt fra de mindre kompaktvarebilene som Transit Courier og Connect, via de større varebilene 1-tonns Transit Custom, 2-tonns Transit og de to pickupmodellene Ranger og F-150 Lightning er forfinet og fornyet.
– Ford hadde det de kalte et «Big Bang» i 2012, da hele nyttekjøretøyporteføljen ble oppgradert og relansert. Da ble Ford markedsledende i Europa i løpet av to år, og ligger nå an til å bli det for tiende året på rad, sier Asgeir Nordeng.
Og det er ikke snakk om noen ren elbilstrategi: Samtlige modeller kan fås med tradisjonell drivlinje, altså forbrenningsmotor, noen med mulighet for firehjulstrekk, og som helelektrisk eller ladbar hybrid.
Her skiller Ford-importøren seg litt fra Volkswagen-importøren. Som kjent selger de nå flere produkter som teknisk sett er like, men Ford-importøren vil selge de ladbare hybridene mens Volkswagen-importøren ikke skal selge den drivlinjen.
– Vi mener det er riktig å tilby de drivlinjene som markedet etterspør, og har aldri kunnet tilby så mange varianter som passer så perfekt for det norske markedet som nå. Nå har vi også åpnet for bestilling av den kompakte elektriske varebilen E-Transit Courier, en varebil vi vet mange har ventet på, sier Espen Markussen.
Etterlengtet firehjulsdrift
Og det er ingen tvil om at det er nye Transit Custom som drar mesteparten av lasset på vei mot førsteplassen foreløpig, med 2 250 registreringer og en volumøkning på 371 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Det er åpenbart at AWD-versjonen virkelig har kicket inn her: 90 prosent av de nye Transit Custom har firehjulsdrift.
Dermed tar Ford her opp kampen mot Volkswagen Transporter og Mercedes-Benz Vito som lenge har fått operere tilnærmet i fred i denne delen av markedet.
– Dette er en varebil som har blitt bedre på alle måter – både når det gjelder plass, kapasitet, kjøreegenskaper og mye nytt utstyr. Etterspørselen så langt har vært størst etter varebil med kombinasjonen diesel, firehjulstrekk og automatgir, sier Markussen.
Men også Transit Courier, Ranger og Tourneo Connect bidrar med volumøkning.
– Vi har også den sterkeste elektriske arbeidshesten og den fantastiske familiebilpickupen F-150 Lightning – både som 5-seter og som 2-seter på grønne skilter. Til sammen vil hele denne bredden av nyttekjøretøy i økende grad gjenspeile seg i salgsstatistikken fremover, sier Markussen.
Varsler aggressiv prisstrategi
På pressemøtet i oktober ble også prisene på de ulike Ford-modellene presentert.
Som eksempel ble nye Transit Courier trukket frem.
Den starter på 333 400 kroner, og hevdes da å være godt utstyrt, mens det ble vist til at Peugeot Partner starter på 397 000 kroner, Volkswagen Caddy på 417 900 og Toyota Proace City på 447 500 kroner.
Salgssjefen gjentok målet om at Ford skal bli nummer én i Norge, slik de har vært i Europa i snart ti år.
– En av grunnene til at vi ikke har hatt samme posisjon i Norge som i Europa, er at vi har manglet noen konfigursajoner som er viktige i det norske markedet. Som kombinasjonen automat og firehjulsdrift. Nå kommer vi med produkter som passer som hånd i hanske i det norske markedet, og når vi da har aggressive priser, har vi absolutt tro på at vi skal lykkes, utdyper Markussen.
Høyere etterspørsel
Så langt i år er Transit Custom den tredje mest solgte varebilen i Norge.
– Nå som vi også er i gang med å levere vår nye elektriske variant, E-Transit Custom, – som setter en helt ny standard i klassen – vil dette bli en enda mer attraktiv varebil for flere kunder, sier Markussen.
E-Transit Custom har en hengervekt på 2300 kg, noe som skal være høyere enn andre helelektriske biler i segmentet.
Den har også en elektrisk rekkevidde på opptil 329 km og kan hurtiglades fra 10-80 % på under 39 minutter.
LES OGSÅ:
-
Andelen elvarebiler går ned: - Det bør være en øyeåpner for politikerne
-
Hedin i gang med Ford-import i Norge: Tre norske F-150-forhandlere
-
– Vi vet at det vil være enda større etterspørsel etter denne
-
Storavtale: 40 elvarebiler i ett jafs
-
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av
-
Derfor vil Ford-importøren tilby varebilen som ladbar hybrid - mens Volkswagen-importøren dropper den
-
Tøffest på transportsentralen
-
Varebilsalget går så det suser - men elbilandelen går ned
-
Nå kan du få den på grønne skilter
-
Ford på fjelltur igjen. Ny rekord?
-
Med denne har Ford gode kort på hånden
-
Mer enn bare en bil
-
Kaster seg på i rekkevidde-kappløpet
-
Kraftig priskutt for F-150 Lightning
-
Ford leier ut spesialbiler