BREDT UTVALG: Maxus viste nylig el-pickupen e-Terron 9 og kassebilen e-Deliver 5, som begge kommer i 2025, og bakerst ser vi e-Deliver 9 som er velkjent i markedet.

Misfornøyd med myndighetene - lanserer «miljøkampanje»

– Når myndighetene ikke gjør nok for å fremme elektriske varebiler, tar vi ansvar. Grønne kampanjedager er vår måte å vise at skiftet til nullutslipp også er mulig i næringstransport, sier Mathias Ottersen, salgssjef i Maxus Norge.

«I 2025 skal alle nye biler i Norge være nullutslippsbiler, men de elektriske varebilene har blitt sviktet av myndighetene».

Slik åpner en pressemelding fra Maxus Norge, som er en del av RSA-konsernet.

Importøren mener myndighetenes «svikt» mot varebilene har ført til en nedgang i salget, og påpeker at så langt i år utgjør elektriske varebiler (opptil 3 500 kilo totalvekt) drøyt 28 prosent av nybilmarkedet. 

Det er en nedgang fra samme periode i fjor, da elektriske varebiler utgjorde drøyt 32 prosent av totalmarkedet for nyregistrerte varebiler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Nylig publiserte Statens vegvesen og Miljødirektoratet sammen en rapport, der de tar til orde for å styrke insentivene for raskere å øke andelen elektriske varebiler.

– Tar ansvar

Maxus, som i Norge utelukkende tilbyr elektriske varebiler, og som etter hvert har fått et bredt utvalg inkludert pickup, plan- og skapbiler, nå også modeller med firehjusdrift, skriver at de mener «det ikke finnes noen grunn til å velge annet enn elektrisk».

I dagligvaremarkedet er vi vant med at noen kjeder «tar ansvar» når de mener myndighetene svikter kundene deres, for eksempel ved å kutte momsen på frukt og grønt i en tidsbegrenset periode.

Muligens er det her inspirasjonen kommer fra, når Maxus nå går ut med budskapet om at «for å fremme en grønnere transportsektor tilbyr Maxus nå betydelige miljørabatter på hele sitt sortiment av elektriske varebiler».

– Når myndighetene ikke gjør nok for å fremme elektriske varebiler, tar vi ansvar. Grønne kampanjedager er vår måte å vise at skiftet til nullutslipp også er mulig i næringstransport, sier Mathias Ottersen, salgssjef i Maxus Norge.

I Nasjonal Transportplan satte myndighetene krav om at alle nye personbiler og lette varebiler (egenvekt under 1785 kilo) skulle være elektriske i løpet av 2025.

Målet for personbiler nærmer seg oppfylt, mens andelen nye elektriske varebiler er på 28 prosent.

– Finnes ingen unnskyldninger

Til tross for at overgangen til nullutslippskjøretøy i varebilsektoren er avgjørende for å nå Norges klimamål, har flere av de økonomiske insentivene for elektriske varebiler blitt fjernet de siste årene.

– Enova-støtten på opptil 50.000 kr, som tidligere bidro til å gjøre elektriske varebiler mer konkurransedyktige, ble fjernet i fjor sommer. Andre fordeler som adgang til kollektivfeltet har blitt kraftig begrenset. Dette gjør det vanskeligere for næringsdrivende å velge grønn transport, selv om det nettopp er denne typen tiltak som bidrar til raskere utskifting av fossile kjøretøy, sier Ottersen.

– Elektriske varebiler er ikke bare et grønt valg, det er et effektivt og kostnadsbesparende valg, sier Ottersen, og legger til at de mener næringstransport-sektoren er oversett av myndighetene.

– Tidligere har det vært en oppfatning om at det ikke finnes elektriske varebiler som dekker alle segmenter, fortsetter Ottersen.

– Dette stemmer ikke lenger. Maxus tilbyr nå et komplett utvalg – fra små varebiler til store modeller med vareromsvolum fra 2,2 til 20 m³. Vi lanserer også den nye e-Deliver 7 med firehjulstrekk, som fyller et viktig tomrom i markedet. Det finnes ingen unnskyldning til å ikke velge elektrisk.

Kampanje ut året

Under Grønne kampanjedager som varer til og med nyttårsaften i inneværende år tilbyr Maxus det de hevder skal være «gunstige låne- og leasingkampanjer».

Blant annet lokkes det med «leasingavtale med 0 kroner i startleie og lave månedssummer», eller «finansiering med store miljørabatter på våre elektriske varebiler med en gunstig miljørente på kun 0,99 %».

Powered by Labrador CMS