Volkswagen ID.Buzz Cargo leder fremdeles på registreringsstatistikken for nye varebiler i Norge, men det dieseldrevne Volkswagen Transporter og Ford Transit Custom spiser seg innpå.

Andelen elvarebiler går ned: - Det bør være en øyeåpner for politikerne

Veksten i antall nye dieselvarebiler er på drøyt 14 prosent hittil i år. Antall nye el-varebiler har på sin side gått ned med 5,5 prosent.

Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Så langt i år er det registrert  23 425 nye varebiler i Norge, noe som innebærer en økning i antall på 6,6 prosent sammenlignet med årets ti første måneder i fjor. 

Veksten i antall nye dieselvarebiler er på drøyt 14 prosent, antall nye el-varebiler har gått ned med 5,5 prosent. 

Det er ikke modellutvalget det er noe feil med, det er politikken

Christina Bu, Norsk Elbilforening

– Begredelig lavt

Ved inngangen til november var det registrert 23 425 nye varebiler. Elbilandelen utgjør snaut 29 prosent, viser OFV-tallene.

Samtidig er det stor spredning mellom fylkene, med Akershus på topp (37 prosent) og Finnmark på bunn (5,6 prosent).

- Når 7 av 10 fortsatt velger en dieselvarebil fremfor elektrisk, så bør det være en øyeåpner for politikerne hvis vi skal ta 2025-målet på alvor. Da må incentivene for å velge elektrisk styrkes, ikke svekkes, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

I Nasjonal Transportplan er målet at alle nye lette varebiler (egenvekt under 1 785 kilo) skal være såkalt nullutslipp i 2025. 

For tyngre varebiler (over 1 785 kilo egenvekt) er tilsvarende mål 2030. 

Statens vegvesen og Miljødirektoratet foreslår i en ny rapport å fremskynde nullutslippsmålet for tyngre varebiler med tre år, til 2027. 

– Andelen elektrisk i varebilmarkedet er begredelig lav. Det er ikke modellutvalget det er noe feil med, det er politikken. Fossile varebiler er fortsatt mye billigere, og det lønner seg ikke nødvendigvis å velge elektrisk, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Ford bykser frem

Fremdeles er det Volkswagen ID.Buzz Cargo som er den mest solgte varebilmodellen, med 3 248 registreringer hittil i år, og den har en volumøkning i perioden på 20 prosent. 

Volkswagen Transporter på andreplass øker mer enn sin elektriske «lillesøster» med 58 prosent - til 2 831 registrerte - og merk at det er av utgående versjon, ettersom leveranser av den nye ikke har startet ennå. 

FOSSER FREM: Ford har bykset forbi Mercedes-Benz og Toyota på registreringsstatistikken for varebiler i år, og er nå på andreplass bak Volkswagen. Importøren har høye ambisjoner med nye Transit Custom, her i dieselversjon med automatgir og AWD (t.v.), og elektriske e-Transit Custom.

Sterkest fremgang er det imidlertid Ford som står for. De er nest største varebilmerke i Norge nå, med en volumøkning på 82 prosent hittil i år for nye varebiler inntil 3 500 kilo. 

De har per 31. oktober en markedsandel her på 19,8 prosent. 

Nye Transit Custom drar lasset her, med 2 250 registreringer og en volumøkning på 371 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. 

Det er åpenbart at AWD-versjonen virkelig har kicket inn her: 90 prosent av de nye Transit Custom har firehjulsdrift. 

Leveringene av elektriske e-Transit Custom har ikke kommet skikkelig i gang ennå, men 26 eksemplarer er registrert så langt.

Powered by Labrador CMS