NYTT MERKE: Varebilen Skyworth Hongtu ble vist på høstens bilutstilling i Paris. Den produseres av - tunga rett i munnen - Skywell Automobile.

Skywell – starter med en varebil

Ganske overraskende for de fleste sto det en varebil med svært moderne utseende på bilutstillingen i Paris. Navnet var Skyworth og produsenten har en av de mer forvirrede historiene i Kinas bilverden. Det sier ikke så lite.

Nå skal jeg ikke dra hele den historien, og jeg skal skynde meg å si at første-inntrykk av denne bilen var meget positivt.

Den leveres i størrelser og vekter som passer Europa.

Europa-kontoret er allerede på plass – i Polen, og det første store markedet ser ut til å bli Storbritannia. Der skal bilen debutere med komplette Euro/GB-spesifikasjoner og pris ved nyttebilutstillingen i Birmingham i april.

Der passer den nok bra – det er nok i første runde e-Transit den skal bryne seg på.

Opprinnelig er navnet Skyworth, ble stiftet i 2019, så dette er et av de ferskeste New Energy bilene på markedet. Store aksjonærer er Skyworth-gruppen, på elektronikk-kjempe siden 90-tallet, og Nanjing Golden Dragon, store på busser. Det går noen slike i Norge.

Golden Dragon, som bygger Skywell-bilene, produserer også en annen buss som heter Skywell – men navnet ser annerledes ut på kinesisk. 

Den store forvirringen blant dem som bare brukte automatisk oversettelse og ikke kunne skriftspråket selv, oppsto for noen år siden. 

Da ønsket Skyworth å få litt orden på merkevarene og ville skyve Skyworth merkevarenavnet inn i Skywell Automobile slik at det ikke skulle forveksles med Skywell buss.

Det tok en halv times tid på standen i Paris å forklare meg dette. Viktig er det ikke, men det var svært underholdende – for begge parter.

Historien er imidlertid at de fortsatte forvirringen, for den første storselgeren de bygde, en personbil, greide de å kalle ET5 nøyaktig samtidig som Nio viste sitt ET5-konsept. Og siden Nio hadde en meget større megafon enn lille Skywell tok det litt tid før salget tok av.

Det vil si – for å være ærlig, salget har vel egentlig ikke tatt av ennå.

Men varebiler og busser har solgt, og det er i forlengelse av dem denne nye bilen ble tatt med til Paris. Men hvorfor den også heter Hongtu, skal jeg hoppe over her – kodenavnet er 233!

Før mål og vekt og noen data er det verdt å nevne at tre seter og miljøet rundt virket lyst, åpent og tiltalende. God plass og god sittestilling for føreren med seks-veis sete og nøkkelfri betjening.

Det hele virker ganske personbil med en 15,6 tommers berøringsskjerm som dominerer interiøret med mengder av trådløse funksjoner – inklusive lading. Signallys og brytere tyder også på en lang rekke førerassistenter, for eksempel filholder, aktiv cruise kontroll med farts-assistent og automatisk bremsefunksjon.

Den vil komme i to lengder: 5490 eller 5990 mm, og to takhøyder: 2200 eller 2700 mm. Det gir mellom 9,5 og 13 kubikk og de to maksvektene er enten 3,5 eller 4,25 tonn. Nyttelast blir da inntil 1755 kg.

Den kommer med flere batterialternativer (alle fra CATL), med kapasitet fra 88 til 105 kWt. Motoren er på 150 kW og 370 Nm.

Det er imidlertid mye jeg ikke vet noe om. Firehjulsdrift, for eksempel? Ingen peiling. Eller tilhengervekt? Vent til Birmingham.

Det er spennende med en eksportvillig, nesten ukjent bilprodusent med marginalt salg hjemme, men med godt fotfeste innen buss, som slår opp telt i Polen og starter angrepet mot Europa med en ekstremt moderne varebil.

Forfriskende oppskrift.

Powered by Labrador CMS