Mercedes-Benz Trucks Experience World

Feriemål for tungbil-interesserte

Personbilprodusentene er flinke til å legge til rette for opplevelsesmuligheter for folk – gjerne hele familien – som besøker fabrikken. Hvorfor skulle det være annerledes for lastebilprodusentene?

Mercedes-Benz Trucks har svart tydelig på det spørsmålet.

De har nylig åpnet sitt eActros 600 Experience World på kundesenteret i Wörth.

Det er en svenske som er ansvarlig for denne nye satsingen som føyer seg inn i det omfattende eventkonseptet i Wörth.

Stina Fagerman

Stina Fagerman, ex-Scania, er leder for markedsføring, salg og tjenester hos Mercedes-Benz Trucks og sier:

– eActros 600 Experience World gjenspeiler allerede visuelt vårt mål om å sørge for bærekraftig mobilitet for fremtiden med innovative produkter og tjenester. Samtidig presenterer vi i vårt showroom eActros 600 som en del av en integrert løsning for overgangen til e-mobilitet.

Det er åpenbart at de har hentet noen av bilens elementer til det nye senteret: Enkel design, rene linjer, aerodynamisk form og høyteknologiske funksjoner. Slike egenskaper kjenner man også igjen i dette spesielle opplevelses-sentret.

Her kan de interesserte oppleve den helelektriske lastebilen i ulike medieformater med all nødvendig informasjon om kjøretøyet og tilhørende tjenester. Samtidig gir showrommet innblikk i historien til Mercedes-Benz Trucks og selskapets virksomhet i Wörth.

Fremtidsrettet

De som står bak den nye attraksjonen sier at eActros 600 Experience World er utformet som en bevisst kontrast til kundesenteret i Wörth, og representerer fremtidens mobilitet ved å symbolisere overgangen fra diesel til elektrisitet.

Organiske kurver, hvitt som fargevalg og naturlige materialer symboliserer CO2-nøytral veigodstransport. Den frittstående, selvbærende showrommet utmerker seg med sin bærekraftige trekonstruksjon og skiller seg ut allerede utvendig med sin runde form, i kontrast til det mer konvensjonelle rektangulære kundesenteret.

Mercedes-Benz Trucks Experience World

Veggens avrundede former i showrommet smelter naturlig sammen, og på et svært kompakt område er flere temaøyer sømløst tilknyttet hverandre innvendig. Showrommets totale utseende, designet med materialer som for eksempel trefiberplater, rustfritt stål, gummi eller glass, bidrar til et ryddig utseende og utgjør dermed et passende miljø for den nye eActros 600, som også setter nye standarder med sitt "rene" design.

Nå skal det tilføyes at dette er selskapets egen presentasjonen. Yrkesbil har ennå ikke besøkt det, så vi lover ikke penga tilbake hvis beskrivelsen ikke stemmer.

Men vi kan vel i hvert fall regne med at det neste er korrekt:

Mercedes-Benz Trucks Experience World
Mercedes-Benz Trucks Experience World
Mercedes-Benz Trucks Experience World
Mercedes-Benz Trucks Experience World
Mercedes-Benz Trucks Experience World

Prøvekjøring og fabrikkbesøk

Starten på besøket er en kino med en kort informasjonsfilm om Mercedes-Benz Trucks og fabrikken i Wörth. Deretter kommer en stasjon med store berøringsskjermer, hvor besøkende kan utforske forskjellige aspekter av elektrisk mobilitet og eActros 600 hvor for eksempel tjenester som eConsulting får spesiell oppmerksomhet.

Utenfor viser en 23 meter lang LED-vegg flere visuelt imponerende filmer om eActros 600. Høydepunktet i showrommet er til slutt presentasjonen av kjøretøyet i en åpen halvsirkel på en flate på 120 kvadratmeter, med en LED-vegg på 40 kvadratmeter og en lysinstallasjon.

Det er kontor-tid åpning på stedet og for de kommende 18 månedene er det også bygget inn kjøring med eActros 600 i området på utvalgte ruter, omvisning på eTruck Charging Park og besøk på verdens største monteringsanlegg for Mercedes-Benz Trucks i Wörth.

Og hvis du ikke har sett det på kartet alt, Wörth ligger ved Rhinen, helt i det sør-vestre hjørnet av Tyskland der det går over til å bli Frankrike og Strasbourg. Siden du allikevel er på tur kan du jo ta Molsheim neste dag, og sniffe inn litt av Bugatti-atmosfæren.

LES OGSÅ:

Powered by Labrador CMS