GRØNT SKIFTE: Daimler Trucks nye favorittfarge preger den store standen deres på IAA i Hannover, der konsernets nye toppsjef Karin Rådström ledet showet søndag kveld.

Stjernespekket start på IAA

Tradisjonen tro tjuvstartet Daimler Truck IAA-festen i Hannover med et skikkelig vorspiel «kvelden før kvelden». I år er det Mercedes-Benz eActros 600, hydrogenfyrt Actros med brenselcelle og et tydelig infrastruktur-budskap til politisk ledelse som spiller hovedrollene. 

Egentlig var ikke innholdet i kveldens meny hos Daimler Truck så veldig annerledes enn da vi besøkte dem her sist for to år siden. Den gangen var det også snakk om en eActros med «opptil» 500 kilometer rekkevidde, og en hydrogenfyrt Actros med brenselcelle. 

Men det har skjedd mye i mellomtiden likevel. Blant annet i form av utprøving av teknologien. 

eActros 600 har vært på en 15.000 kilometer lang rundreise gjennom 22 land i Europa, inkludert Norge - med pitstop blant annet på Berger utenfor Oslo og på Nordkapp

Og den store forskjellen fra IAA-vorspielet i 2022, da bilen ikke hadde fått navn en gang, er at den nå er langt mer gryteklar. 

ET LITE STYKKE NORGE I HANNOVER: Legg merke til "bilskiltet" i frontruten på denne eActros 600 som dukket opp på Daimlers åpning av IAA Transportation søndag kveld.

Til Norge før sommeren 2025

Serieproduksjonen av eActros 600 starter i Wörth i desember i år. De første lastebilene vil være i Norge før sommeren, håper importøren.

Bilen har en batterikapasitet på opptil 621 kWh, med LFP-batterier (litium, jern, fosfat).

Delegasjonen fra Bertel O. Steen Lastebil og Buss, med Thore Kjetså, markeds- og kommunikasjonssjef, Knut Arne Sæta, salgssjef lastebil, og Jarle Viuls, administrerende direktør i spissen, som er på plass i Hannover er ikke så rent lite begeistret.

PÅ PLASS: Jarle Viuls, administrerende direktør, Knut Arne Sæta, salgssjef lastebil og Thore Kjetså, markeds- og kommunikasjonssjef, fra Bertel O. Steen Lastebil og Buss gledet seg blant annet over at eActros 600 ble kåret til Truck of the Year 2025.

– eActros 600 vil bevise at det går fint å kjøre langtransport med batterielektrisk lastebil. Med rekkevidde på 500km og rask lading vil dette gå bra, takket være kjøre og hviletider. Nå gjelder det bare å få satt opp nok ladepunkter for lastebiler der ute og ikke minst på egne depoter, sier Thore Kjetså til YrkesBil.

eACTROS: Preger Daimler Trucks IAA-stand.
e-AKSEL: Denne er en viktig komponent i eActros 600, med 400 kW kontinuerlig og 600 kW i peak.
Grønne planter og blomster på standen skal nok symbolisere bærekraft.

Verdens største

IAA Transportation i Hannover, som arrangeres kommende uke, er trolig verdens største nyttekjøretøymesse.

Alt som kan krype og gå av nyttekjøretøyleverandører som er relevante for Europa – og litt til – er her. Det samme er leverandører av alt fra tilhengere og kraner til jekkestropper og varselblinklys.

Alle kjemper om både pressens og kundenes oppmerksomhet. Pressen slipper inn på messeområdet mandag 16. september, og fra tirsdag er det åpent for alle. De største hordene er ventet inn mot helgen.

Derfor fulgte Daimler «same procedure» som de gjør hver gang det arrangeres IAA for nyttekjøretøy: de tjuvstartet med en «Media Night» på søndagskvelden, der de presenterte sine høydepunkter for pressen.

Nå skal det sies at det aller meste av disse nyhetene har de selv også dryppet ut lang tid i forveien, på lik linje med de fleste andre produsentene. De store «hakeslepp»-overraskelsene er det langt mellom på bilutstillinger nå til dags.

De var heller ikke aller først med å tjuvstarte showet denne gangen, for Volkswagen Nutzfahrzeuge kom dem i forkjøpet med verdenspremiere på nye Transporter.

Litt av Daimler Trucks meny på IAA-vorspielet.
Litt av Daimler Trucks meny på IAA-vorspielet.
Litt av Daimler Trucks meny på IAA-vorspielet.
Litt av Daimler Trucks meny på IAA-vorspielet.

Vi leverer kjøretøyer i batterielektriske serier i de mengder kundene våre krever

Martin Daum, CEO i Daimler Truck

Klar melding til politikerne

Derfor må produsentene skape litt show på andre måter.

Som en del av søndagens «Daimler Truck Media Night» i Hannover sendte de derfor ut en eActros 600 på en sein kvelds- og nattlig rundtur til Berlin og tilbake for å hente frokost som skal serveres mandag morgen. 

For det første for å gi en direkte demonstrasjon av at bilen kan fungere i en hverdagslig setting, og for det andre for å sende en melding til politiske beslutningstakere - ikke bare i Berlin, men også i Brussel: «Daimler Trucks nullutslippskjøretøy er klare, nå må ladeinfrastrukturen følge med».

Avtroppende toppsjef i Daimler Truck, Martin Daum, minnet om at de presenterte sin visjon for «fremtidens bærekraftige transport» for mange år siden. 

- For oss dreier IAA Transportation 2024 seg om implementering av denne visjonen. Vi leverer kjøretøyer i batterielektriske serier i de mengder kundene våre krever, sa Daum fra scenen. 

Sjefsstolen i det enorme konsernet overlater tyskeren 1. oktober til svenske Karin Rådström. Det var derfor ikke uventet at hun selv skulle spille en av hovedrollene under søndagens arrangement (noe hun forsåvidt også gjorde i 2022, som sjef for Mercedes-Benz Trucks).

- Vår eActros 600 er et sterkt alternativ til en diesellastebil, takket være rekkevidden på 500 kilometer på én batterilading. Nå er det viktig for myndigheter, energisektoren og industrien å handle sammen for å drive frem utvidelsen av offentlig ladeinfrastruktur, sa Rådström.

VEKSLING: Martin Daum, avtroppende CEO, og Karin Rådström, påtroppende CEO, i Daimler Truck.
VEKSLING: Martin Daum, avtroppende CEO, og Karin Rådström, påtroppende CEO, i Daimler Truck.
VEKSLING: Martin Daum, avtroppende CEO, og Karin Rådström, påtroppende CEO, i Daimler Truck.
VEKSLING: Martin Daum, avtroppende CEO, og Karin Rådström, påtroppende CEO, i Daimler Truck.

Flere nyheter

Siden salget startet på slutten av fjoråret, har Daimler Truck registrert 2000 bestillinger for eActros 600, og det er også intensjonsavtaler på totalt firesifret tall, ble det opplyst søndag.

Men Daimler Truck har også andre IAA-nyheter å by på: FUSO Next Generation eCanter som helelektrisk renovasjonsbil, Mercedes-Benz GenH2 Truck med hydrogendrevet brenselcelle og den nye Actros L med forbedret aerodynamikk. 

Mercedes-Benz GenH2 Truck er slett ikke ny, den så dagens lys i 2020 - men som du ser av kartet er den nå klar for kundetesting.
HYDROGEN: Disse bruksområdene ser Daimler Truck som aktuelle for hydrogendrevet lastebil.

Selv om busser er nesten borte fra IAA (der er det Busworld og andre messer som regjerer) viste Daimler frem den nye batterielektriske eCitaro K bybuss med kortere akselavstand, og den nye Tourismo Safety Coach.

Safety Coach.
eCitaro.

Software - det nye gullet?

I tillegg til rene kjøretøynyheter, fikk vi vite litt mer om «software-defined vehicles» - et område hvor Daimler Truck jobber sammen med Volvo Trucks for å utvikle ny programvarearkitektur som skal gjøre kjøretøyene mer effektive.

Nevnte eActros 600 og Actros L, er allerede utstyrt med en evolusjonært forbedret mekatronikkarkitektur som muliggjør databehandling som er opptil 20 ganger raskere enn før. Teknologien ligger også til grunn for mange av de nyeste sikkerhets- og assistentsystemene. 

PROGRAMVARESTYR: Ikke tvil om hva Daimler Truck mener, eller?

-  Fremtiden til lastebiltransport er utslippsfri og programvarebasert. Derfor redefinerer vi kjøretøyarkitekturen vår og har til hensikt å utvikle en industristandard sammen med Volvo Group: en slank og høyytende arkitektur med et dedikert operativsystem, sa Andreas Gorbach, medlem av styret med ansvar for Truck Technology i Daimler Truck søndag. 

Han mener dette vil gjøre dem i stand til å legge grunnlaget for såkalt programvaredefinerte nyttekjøretøyer.

- Med disse kan vi tilby våre kunder et enestående nivå av sikkerhet, komfort og effektivitet. Etter mange evolusjonære skritt er vi i ferd med å ta et revolusjonerende sprang fremover – og skrive koden for fremtidens lastebiltransport, sa Gorbach.

Intet mindre! Spennende blir det i alle fall. 

Powered by Labrador CMS