-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stjernespekket start på IAA
Tradisjonen tro tjuvstartet Daimler Truck IAA-festen i Hannover med et skikkelig vorspiel «kvelden før kvelden». I år er det Mercedes-Benz eActros 600, hydrogenfyrt Actros med brenselcelle og et tydelig infrastruktur-budskap til politisk ledelse som spiller hovedrollene.
Egentlig var ikke innholdet i kveldens meny hos Daimler Truck så veldig annerledes enn da vi besøkte dem her sist for to år siden. Den gangen var det også snakk om en eActros med «opptil» 500 kilometer rekkevidde, og en hydrogenfyrt Actros med brenselcelle.
Men det har skjedd mye i mellomtiden likevel. Blant annet i form av utprøving av teknologien.
eActros 600 har vært på en 15.000 kilometer lang rundreise gjennom 22 land i Europa, inkludert Norge - med pitstop blant annet på Berger utenfor Oslo og på Nordkapp.
Og den store forskjellen fra IAA-vorspielet i 2022, da bilen ikke hadde fått navn en gang, er at den nå er langt mer gryteklar.
Til Norge før sommeren 2025
Serieproduksjonen av eActros 600 starter i Wörth i desember i år. De første lastebilene vil være i Norge før sommeren, håper importøren.
Bilen har en batterikapasitet på opptil 621 kWh, med LFP-batterier (litium, jern, fosfat).
Delegasjonen fra Bertel O. Steen Lastebil og Buss, med Thore Kjetså, markeds- og kommunikasjonssjef, Knut Arne Sæta, salgssjef lastebil, og Jarle Viuls, administrerende direktør i spissen, som er på plass i Hannover er ikke så rent lite begeistret.
– eActros 600 vil bevise at det går fint å kjøre langtransport med batterielektrisk lastebil. Med rekkevidde på 500km og rask lading vil dette gå bra, takket være kjøre og hviletider. Nå gjelder det bare å få satt opp nok ladepunkter for lastebiler der ute og ikke minst på egne depoter, sier Thore Kjetså til YrkesBil.
Verdens største
IAA Transportation i Hannover, som arrangeres kommende uke, er trolig verdens største nyttekjøretøymesse.
Alt som kan krype og gå av nyttekjøretøyleverandører som er relevante for Europa – og litt til – er her. Det samme er leverandører av alt fra tilhengere og kraner til jekkestropper og varselblinklys.
Alle kjemper om både pressens og kundenes oppmerksomhet. Pressen slipper inn på messeområdet mandag 16. september, og fra tirsdag er det åpent for alle. De største hordene er ventet inn mot helgen.
Derfor fulgte Daimler «same procedure» som de gjør hver gang det arrangeres IAA for nyttekjøretøy: de tjuvstartet med en «Media Night» på søndagskvelden, der de presenterte sine høydepunkter for pressen.
Nå skal det sies at det aller meste av disse nyhetene har de selv også dryppet ut lang tid i forveien, på lik linje med de fleste andre produsentene. De store «hakeslepp»-overraskelsene er det langt mellom på bilutstillinger nå til dags.
De var heller ikke aller først med å tjuvstarte showet denne gangen, for Volkswagen Nutzfahrzeuge kom dem i forkjøpet med verdenspremiere på nye Transporter.
Vi leverer kjøretøyer i batterielektriske serier i de mengder kundene våre krever
Martin Daum, CEO i Daimler Truck
Klar melding til politikerne
Derfor må produsentene skape litt show på andre måter.
Som en del av søndagens «Daimler Truck Media Night» i Hannover sendte de derfor ut en eActros 600 på en sein kvelds- og nattlig rundtur til Berlin og tilbake for å hente frokost som skal serveres mandag morgen.
For det første for å gi en direkte demonstrasjon av at bilen kan fungere i en hverdagslig setting, og for det andre for å sende en melding til politiske beslutningstakere - ikke bare i Berlin, men også i Brussel: «Daimler Trucks nullutslippskjøretøy er klare, nå må ladeinfrastrukturen følge med».
Avtroppende toppsjef i Daimler Truck, Martin Daum, minnet om at de presenterte sin visjon for «fremtidens bærekraftige transport» for mange år siden.
- For oss dreier IAA Transportation 2024 seg om implementering av denne visjonen. Vi leverer kjøretøyer i batterielektriske serier i de mengder kundene våre krever, sa Daum fra scenen.
Sjefsstolen i det enorme konsernet overlater tyskeren 1. oktober til svenske Karin Rådström. Det var derfor ikke uventet at hun selv skulle spille en av hovedrollene under søndagens arrangement (noe hun forsåvidt også gjorde i 2022, som sjef for Mercedes-Benz Trucks).
- Vår eActros 600 er et sterkt alternativ til en diesellastebil, takket være rekkevidden på 500 kilometer på én batterilading. Nå er det viktig for myndigheter, energisektoren og industrien å handle sammen for å drive frem utvidelsen av offentlig ladeinfrastruktur, sa Rådström.
Flere nyheter
Siden salget startet på slutten av fjoråret, har Daimler Truck registrert 2000 bestillinger for eActros 600, og det er også intensjonsavtaler på totalt firesifret tall, ble det opplyst søndag.
Men Daimler Truck har også andre IAA-nyheter å by på: FUSO Next Generation eCanter som helelektrisk renovasjonsbil, Mercedes-Benz GenH2 Truck med hydrogendrevet brenselcelle og den nye Actros L med forbedret aerodynamikk.
Selv om busser er nesten borte fra IAA (der er det Busworld og andre messer som regjerer) viste Daimler frem den nye batterielektriske eCitaro K bybuss med kortere akselavstand, og den nye Tourismo Safety Coach.
Software - det nye gullet?
I tillegg til rene kjøretøynyheter, fikk vi vite litt mer om «software-defined vehicles» - et område hvor Daimler Truck jobber sammen med Volvo Trucks for å utvikle ny programvarearkitektur som skal gjøre kjøretøyene mer effektive.
Nevnte eActros 600 og Actros L, er allerede utstyrt med en evolusjonært forbedret mekatronikkarkitektur som muliggjør databehandling som er opptil 20 ganger raskere enn før. Teknologien ligger også til grunn for mange av de nyeste sikkerhets- og assistentsystemene.
- Fremtiden til lastebiltransport er utslippsfri og programvarebasert. Derfor redefinerer vi kjøretøyarkitekturen vår og har til hensikt å utvikle en industristandard sammen med Volvo Group: en slank og høyytende arkitektur med et dedikert operativsystem, sa Andreas Gorbach, medlem av styret med ansvar for Truck Technology i Daimler Truck søndag.
Han mener dette vil gjøre dem i stand til å legge grunnlaget for såkalt programvaredefinerte nyttekjøretøyer.
- Med disse kan vi tilby våre kunder et enestående nivå av sikkerhet, komfort og effektivitet. Etter mange evolusjonære skritt er vi i ferd med å ta et revolusjonerende sprang fremover – og skrive koden for fremtidens lastebiltransport, sa Gorbach.
Intet mindre! Spennende blir det i alle fall.
LES OGSÅ:
-
Første lastebiltest fra Euro NCAP: Her er resultatene
-
eIntouro: Opptil 500 kilometer på én lading
-
Ny sjef for Mercedes-Benz Trucks
-
Scania øker forspranget
-
Blandet tredje kvartal hos de tunge
-
– Flere kunder venter på å få prøve denne
-
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av
-
Svenske til topps i Daimler Truck
-
Nytt forsøk for Fuso eCanter
-
Feriemål for tungbil-interesserte