NY STRUKTUR: Konsernsjef Harald Frigstad i Bertel O. Steen presenterer en ny struktur for ledelsen av konsernet.

Bertel O. Steen gjør endringer: - Vi ønsker å satse ytterligere på lastebil og buss

Lastebil- og bussvirksomheten som innbefatter merkene Mercedes-Benz, Fuso og Setra, løftes ut av konsernledelsen i Bertel O. Steen, og skal følges opp av et nytt, dedikert styre.

- Vi ønsker å satse ytterligere på Lastebil og buss, og vil i den nye strukturen følge opp forretningsenheten med et eget styre for å gi denne delen av Mercedes-Benz agenturet den oppmerksomheten det fortjener.

Det sier Harald Frigstad, konsernsjef i Bertel O. Steen, i forbindelse med at han torsdag varsler store endringer i konsernledelsen.

Frem til i dag har Jarle Viuls, som er konserndirektør for Bertel O. Steen Lastebil og Buss, vært en del av konsernledelsen i Bertel O. Steen.

Ut av konsernledelsen

I den nye strukturen som ble presentert torsdag 28. november, og som gjelder fra samme dag, er lastebil- og bussvirksomheten tatt ut av konsernledelsen. (Mer om øvrig konsernledelse lenger ned i artikkelen)

- Dette har vært en ønsket utvikling fra min side. Jeg er begeistret over endringene som nå gjøres, fordi det vil innebære en enda tydeligere rendyrking av lastebil- og bussvirksomheten, sier Jarle Viuls til YrkesBil. 

Registreringsstatistikken for nye lastebiler hittil i år er ikke lystig lesing på importørens hovedkontor i Lørenskog:

Mercedes-Benz lastebiler (over 16 tonn): Ned 25 prosent, til 306 biler og en markedsandel på 6,9 prosent.

Fuso: Ned 43 prosent, til 12 registreringer.

Busstallene er derimot noe hyggeligere (dog ganske beskjedne volumer): 

Mercedes-Benz: Opp 108 prosent, til 133 registreringer. Kun Yutong har levert flere busser i år. 

Setra: Opp 100 prosent, til 16 busser.  

Alle tall er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. 

- Vi har åpenbart en utfordring i å få levert flere nye kjøretøy ut i markedet. Der skal vi komme sterkere tilbake. Noe vi har fokusert mye på er å få en sunn drift økonomisk, og der er utsiktene for 2024 gode, sier Viuls.

Stor omorganisering

Helt overraskende kan dagens endringer som gjelder lastebil- og bussvirksomheten  i konsernledelsen neppe sies å være. 

I 2021 ble lastebiler og busser skilt ut i to egne selskaper hos Bertel O. Steen: Bertel O. Steen Trucks and Buses AS og Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS.

For alle praktiske formål sett utenfra er de to ett og samme selskap, men juridisk er de delt opp i henholdsvis importvirksomheten og detaljvirksomheten.

I importselskapet Bertel O. Steen Trucks and Buses AS er konsernsjef Harald Frigstad i dag styreleder, og konsernets finansdirektør Mats Christian Gottschalk styremedlem.

I detaljselskapet Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS er Jarle Viuls styreleder i et styre med seks øvrige medlemmer.

Jarle Viuls opplyser at han også etter endringene i konsernledelsen i Bertel O. Steen skal fortsette å rapportere direkte til konsernsjef Harald Frigstad.

Frigstad fortsetter også som styreleder for lastebil- og bussvirksomheten. 

- Den store endringen i praksis vil være at jeg ikke deltar i konsernledermøter der alle de andre forretningsområdene i konsernet er representert, og kan fokusere utelukkende på lastebil- og bussvirksomheten, sier Viuls.

- Hvordan blir det nye styret, som konsernsjefen sier skal følge opp lastebil- og bussvirksomheten? 

- Foreløpig er det ikke satt opp et nytt styre. Harald Frigstad skal fortsette som styreleder, men så er tanken å få på plass et styre med medlemmer som har kompetanse innen lastebil- og bussvirksomhet, som kan utfordre oss på de rette områdene og bidra til å løfte oss videre, sier Viuls. 

Han legger til at selv om lastebil- og bussvirksomheten nå blir ytterligere «fristilt» fra konsernet for øvrig, vil de fremdeles kjøpe en del fellesfunksjoner fra Bertel O. Steen, som HR og lønn, slik som i dag.

Flere omrokeringer 

Bertel O. Steen importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart, Setra og Fuso til Norge. 

Dette er konsernledelsen i Bertel O. Steen fra og med 28. november: 

  • Harald Frigstad, Konsernsjef/CEO
  • Mats Gottschalk, Finans, økonomi og bilfinans
  • Rita Kristin Broch (tiltrer 1. mars 2025), Kommersiell direktør
  • Wibecke Johansen, Servicemarkedet
  • Magnus Øverby, Strategi, HR og kommunikasjon
  • Per-Kristian Jonassen, Bertel O. Steen Detalj
  • Stian Helle (fungerer som stedfortredende leder for kommersiell direktør til 1. mars 2025), Digital utvikling
  • Disse går ut av konsernledelsen:

  • Kjetil Myhre, Stellantis Norge
  • Simona Trombetta, Kia Bil Norge AS
  • Thorbjørn Myrhaug, Mercedes-Benz Norge og fellesfunksjoner import
  • Jarle Viuls, Lastebil og Buss
NYTT ORGANISASJONSKART: Mørkeblå funksjoner er ny konsernledelse, minus Lastebil & Buss som blir et eget styreselskap.

Bilvirksomheten i konsernet omsatte for 21 milliarder kroner i 2023, og har rundt 3000 ansatte.

Bertel O. Steen har ansatt Rita Kristin Broch i en nyopprettet stilling som kommersiell direktør.

Broch kommer fra stillingen som administrerende direktør i Volvo Car Norge, hvor hun har vært siden 2019. 

- Bertel O. Steen er et av de største og viktigste bilkonsernene i Norge, sier Rita Kristin Broch.

Hun har bred ledererfaring fra flere bransjer, der hun blant annet har vært administrerende direktør i Diplom-Is, toppleder i Raise Gruppen, helsekostkjeden Sunkost AS og TUI Nordic Specialist Holidays Group.

- For min del er dette en svært spennende anledning til å bidra med å forme konsernets utvikling i en tid der bilbransjen er inne i en massiv endring. Jeg gleder meg til å bli kjent med organisasjonen og alle de dyktige medarbeiderne, sier Broch.

Broch er utdannet siviløkonom ved Handelshøyskolen BI og har videreutdannelse ved INSEAD og London Business School. De siste to årene har hun innehatt vervet som styreleder i Bilimportørenes Landsforening.

Stian Helle vil midlertidig fungere som leder av enheten frem til Broch tiltrer 1. mars 2025.

- Sterkere sentral muskel

Bertel O. Steen har de siste årene tatt kraftfulle grep for å øke kundeorientering, rendyrke områder og effektivisere både arbeidsprosesser og digitale plattformer.

- Vi vil nå øke farten ytterligere ved å etablere en ny kommersiell enhet innenfor nybilimport, sier konsernsjef Harald Frigstad.

Den nye organisasjonen, som skal ledes av Rita Kristin Broch, får det overordnede ansvaret for importørene (Mercedes-Benz, Stellantis og Kia) samt fellesfunksjoner.

- Hensikten er å bygge en enda sterkere sentral muskel hvor vi blant annet samler fagkompetanse og gjør det enklere og raskere å få til helhetlige løsninger mellom flere funksjoner, sier Harald Frigstad.

Kommersiell direktør vil være ansvarlig for effektivitet og gjennomføringskraft på tvers av bilimportfunksjonene, og ha et overordnet lønnsomhetsansvar for helheten.

Frigstad understreker at det er merkeorganisasjonene for Mercedes-Benz, Stellantis og Kia som fortsatt vil være øverste ansvarlige for sine respektive merker i Norge, deriblant med fullt lønnsomhetsansvar for eget merke.

Som en følge av dette blir dagens konsernledelse betydelig redusert i antall medlemmer, og den nye ledergruppen vil bestå av seks funksjoner under konsernsjefen.

Powered by Labrador CMS