REKKE OG RAD: Elektriske eActros 600 produseres på samme linje som dieseldrevne lastebiler, ved fabrikken i Wörth.

Produksjonen av Mercedes-Benz eActros 600 er i gang

De første eksemplarene skal finne veien til Norge tidlig på vårparten, håper importøren.

Mercedes-Benz eActros 600 har vært omtalt og vist frem over så lang tid, at det nok er lett å tenke at «den må da være satt i produksjon for lengst». Men nei da. 

Fredag 22. november gikk startskuddet for serieproduksjonen ved Mercedes-Benz Trucks' hovedbøle i Wörth.

ORDREBOKEN FYLLES: Siden salget startet mot slutten av 2023, har Daimler Truck registrert over 2.000 bestillinger for eActros 600. Det er også intensjonsavtaler på totalt firesifret tall, opplyste produsenten i september. Hvor mye høyere tallene er nå, er ikke kjent.

Til Norge til våren

Det er knyttet høye forventninger til den elektriske flaggskipmodellen som skal klare opptil 500 kilometer kjøring på én lading. 

Bilen har en batterikapasitet på opptil 621 kWh, med LFP-batterier (litium, jern, fosfat), og skal drives fremover av Mercedes' egen e-aksel.

Den norske importøren, Bertel O. Steen Lastebil og Buss, har satt to trekkvogner og en skapbil av eActros 600 i bestilling som skal bli demobiler.

- Vi håper at vi rekker å få en av dem på norsk jord før snøen blir borte til våren. Vi vet nok mer etterhvert nå som produksjonen er i gang, opplyser Thore Kjetså, markeds- og kommunikasjonssjef, til YrkesBil.

- Hvordan er interessen blant norske kunder?

- Vi har mottatt flere ordrer, samtidig som vi har fått henvendelser fra flere nye potensielle kunder som ser at vi får produktet som passer deres kjøring i møte med det grønne skiftet.

- Samtidig er det mange som ønsker å vente til bilen er ankommet Norge for å prøve den og se hvordan den fungerer på deres nåværende ruter, sier Kjetså.

VENTER SPENT: Jarle Viuls (f.v.), administrerende direktør, Knut Arne Sæta, salgssjef lastebil og Thore Kjetså, markeds- og kommunikasjonssjef, fra Bertel O. Steen Lastebil og Buss.

Bilen spilte naturligvis hovedrollen på Daimler Trucks-standen under IAA Transportation i Hannover i september.

Og den har faktisk allerede vært en snartur i Norge. Fabrikken gjennomførte tidligere i år en 15.000 kilometer lang rundreise gjennom 22 land i Europa, inkludert Norge - med pitstop blant annet på Berger utenfor Oslo og på Nordkapp.

FEIRING: Såpass ståhei laget fabrikken av «Job # 1» at Daimler Truck-topp Karin Rådström hadde fått med seg Daniela Schmitt til å overvære seansen. Sistnevnte er minister for økonomi, transport, landbruk og vindyrking i delstaten Rheinland-Pfalz.

Made in Wörth

For de lokale styresmaktene er det et viktig poeng at Daimler Truck velger å produsere en ny, elektrisk flaggskipmodell ved anlegget i Wörth.

Arbeiderne ved fabrikken følte seg ikke trygge på at det ville være tilfellet i fremtiden. 

I 2021 fikk arbeidernes eget Works Council fremforhandlet en avtale med produsenten om at det fortsatt skal bygges lastebiler i Wörth i tiden fremover, uavhengig av drivtype.

Dette sikrer arbeidsplasser på stedet og i regionen. I tillegg vil produksjon av lastebiler med elektrisk eller brenselcelledrift skape arbeidsplasser med nye oppgaver.

eActros 600 vil bli produsert på det eksisterende samlebåndet til serieproduksjonen i Wörth A, parallelt med og fleksibelt sammen med lastebilene som skal ha dieseldrift. 

eActros 600 mottar også alle elektriske komponenter i denne produksjonshallen. 

Hele systemet settes i drift på slutten av samlebåndet: 

Fra da av er lastebilen klar til å kjøre og gjennomgår til slutt etterbehandlingsprosessen og sluttinspeksjonen som alle andre lastebiler.

I GANG: Batteripakkene skal på plass.

Først ut

eActros 600 er dermed den første elektriske lastebilen fra Wörth hvor montering skjer i én produksjonshall. 

Konverteringen av samlebåndene, samt integreringen av eActros 600 i linjeproduksjon, har skjedd gradvis. 

De tidligere eActros 300/400 og eEconic elektriske lastebilmodellene forlater produksjonshallen for montering av de elektriske drivkomponentene for å bli elektrifisert ved Future Truck Center i Wörth.

Komponenter fra andre steder

Daimler Truck-fabrikkene i Mannheim, Kassel og Gaggenau spiller også en viktig rolle i produksjonen av eActros 600. 

De leverer komponentene som kreves for batteri-elektrisk drift, som den elektriske akselen, transmisjonskomponentene og frontboksen, som bringer sammen mange høyspennings- og lavspentkomponenter og er plassert i det tidligere rommet til forbrenningsmotoren.

- Vi i General Works Council vil sørge for at avtalene for fremtiden implementeres i Wörth og på de andre lokasjonene, selv i tider med kostnadsbesparelser og stramme budsjetter. Skal vi forbli konkurransedyktige, trenger vi et høyt nivå av egenproduksjon på anleggene. Ikke bare aksjonærene, men også de ansatte må komme ut av transformasjonen som vinnere, uttaler Michael Brecht, styreleder for General Works Council i Daimler Truck.

Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Se bilder fra produksjonen av eActros 600.
Powered by Labrador CMS