MAN XLION.

Tungt for tunge tyskere

De første 2024-tallene begynner å komme nå. Daimler Truck måtte bokføre en salgsnedgang, akkurat som MAN. Men Scania hadde positive tall.

MAN tilhører Traton og Traton starter med å rope et forsiktig hurra for et salgsvolum som sank med bare en eneste prosent. Fra 338.200 til 334.200.

Men ser vi nøyere på tallene er det Volkswagen Truck & Bus som øker mest i volum.

Dette er operasjonen i Brasil som av en eller annen grunn er med i Traton-gruppen på tross av at produktene derfra er noe helt annet enn tunge lastebiler.

Der økte volumet fra 37.200 til 45.800. 120 av bilene i fjor var batterielektriske. Ikke-hurra!

Den amerikanske delen – International, som tidligere het Navistar, og der snakker vi seriøse biler - klarte seg bra, fra 88.900 til 90.600, selv om elbiltallet sank fra 670 til 610.

Så har vi MAN Truck & Bus da. De leverte 116.000 i 2023. I fjor var volumet nede på 95.7000 med 740 elektriske.

Bedre for Scania

Scania kunne derimot sørge for at det kanskje blir julebord i år også. De økte med 6 %, fra 96.700 til 102.100 biler. Heller ikke disse er i el-front. Der nøyde de seg med 270 biler i fjor. Tross alt en økning på 8 %.

Det skal bli spennende å se, når de økonomiske detaljene dukker opp, i hvilken grad resultatene korrelerer med volumene. Det kan jo hende noen har vært heldig med mixen og fått ut større enhetspris.

På den annen siden kan det godt være at det har vært enda dyrere å selge disse bilene, selv om de er færre enn før.

Også Daimler Truck har sendt ut de første produksjonstallene.

460.409 biler med rubbel og bit. Det er en nedgang på 12 %, i første rekke forårsaket av sterk nedgang i Asia.

Powered by Labrador CMS