-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tungt for tunge tyskere
De første 2024-tallene begynner å komme nå. Daimler Truck måtte bokføre en salgsnedgang, akkurat som MAN. Men Scania hadde positive tall.
MAN tilhører Traton og Traton starter med å rope et forsiktig hurra for et salgsvolum som sank med bare en eneste prosent. Fra 338.200 til 334.200.
Men ser vi nøyere på tallene er det Volkswagen Truck & Bus som øker mest i volum.
Dette er operasjonen i Brasil som av en eller annen grunn er med i Traton-gruppen på tross av at produktene derfra er noe helt annet enn tunge lastebiler.
Der økte volumet fra 37.200 til 45.800. 120 av bilene i fjor var batterielektriske. Ikke-hurra!
Den amerikanske delen – International, som tidligere het Navistar, og der snakker vi seriøse biler - klarte seg bra, fra 88.900 til 90.600, selv om elbiltallet sank fra 670 til 610.
Så har vi MAN Truck & Bus da. De leverte 116.000 i 2023. I fjor var volumet nede på 95.7000 med 740 elektriske.
Bedre for Scania
Scania kunne derimot sørge for at det kanskje blir julebord i år også. De økte med 6 %, fra 96.700 til 102.100 biler. Heller ikke disse er i el-front. Der nøyde de seg med 270 biler i fjor. Tross alt en økning på 8 %.
Det skal bli spennende å se, når de økonomiske detaljene dukker opp, i hvilken grad resultatene korrelerer med volumene. Det kan jo hende noen har vært heldig med mixen og fått ut større enhetspris.
På den annen siden kan det godt være at det har vært enda dyrere å selge disse bilene, selv om de er færre enn før.
Også Daimler Truck har sendt ut de første produksjonstallene.
460.409 biler med rubbel og bit. Det er en nedgang på 12 %, i første rekke forårsaket av sterk nedgang i Asia.