KRITISK: Lars-Fredrik Moe-Helgesen, daglig leder i PA Entreprenør AS, mener Oslo kommune gjør feil i å sidestille elektriske lastebiler og lastebiler med gassmotor.

Entreprenør: – Generaltabbe å sidestille elektriske lastebiler og de med gassmotor

PA Entreprenør AS i Oslo sier de vurderer å kvitte seg med selskapets åtte elektriske lastebiler, dersom biogass-biler skal ha de samme insentivene. Byråd Marit Vea (V) varsler at de vil utfordre insentivene for biogassbiler.

– Det har blitt gjort en generaltabbe i Oslo kommune, ved å sidestille transport som kjøres elektrisk med transport som kjøres på gass. Hele momentumet for elektriske lastebiler har blitt borte i bygg og anlegg i Oslo.

Det uttalte Lars-Fredrik Moe-Helgesen, daglig leder og medeier i PA Entreprenør AS, under et møte arrangert av Klimaetaten i Oslo kommune og Norsk Elbilforening forrige uke. 

På møtet presenterte arrangørene resultatene fra en spørreundersøkelse som handlet om erfaringer med elektriske lastebiler blant transportselskaper i Oslo-området.

DELTE ERFARINGER: Lars-Fredrik Moe-Helgesen var invitert til møtet for å fortelle om entreprenørselskapets egne erfaringer med elektriske lastebiler. Det kommer vi tilbake til litt lenger ned.

Oppgjør med politikere

Til stede var også statssekretær i Klima- og miljødepartementet, Sigrun Gjerløw Aasland (Ap), byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Marit Vea (V) og stortingsrepresentant og medlem i Transport- og kommunikasjonskomiteen, Mona Fagerås (SV).

Entreprenøren benyttet anledningen til et lite oppgjør med politikerne, og en av sine største oppdragsgivere - Oslo kommune.

Bakgrunnen er at kommunen gjennom et byrådsvedtak i desember 2019 bestemte at det fra 1. januar 2025 skal settes som krav at «alle leveranser til kommunen skal skje med nullutslippstransport eller biogass».

At biogass sidestilles med nullutslippstransport reagerer Moe-Helgesen på.

– Politikerne må være tydelige: Er det elektrisk transport vi skal ha, eller gass og elektrisk? At nullutslipp og biogass sidestilles skaper begrepsforvirring, og noen misbruker dette. Det blir ikke solgt én elektrisk tippbil i Oslo nå, fordi momentumet fra Oslo kommune er borte når de ikke har elektrisk drift som et krav. Det meste av massetransporten kjøres nå da på gass, sa entreprenøren, og utdypet:

– Noen av kommunene på Romerike stiller fortsatt krav om elektrisk transport. Så nå tilbyr vi elektrisk massetransport til disse kommunene, men ikke til Oslo kommune. Hvis Romerikskommunene også slutter å etterspørre det, kommer vi til å selge alle de elektriske lastebilene våre. Her må det gjøres noe raskt. 

I ARBEID: PA Entreprenør har åtte elektriske lastebiler i arbeid. Her fra Valkyriegaten på Majorstuen sommeren 2023.

Full gass i bomringen

Moe-Helgesen viste blant annet til at lastebiler med gassmotor kjører gratis i bomringen rundt Oslo, akkurat som elektriske lastebiler - som fremdeles er betydelig dyrere i innkjøp enn gassbilene. 

– Det er unødvendig, og bortkastede skattepenger, at gassbilene kjører gratis. En gassbil er mer effektiv enn en elektrisk lastebil, så ærlige må vi bare være. Elbilene er gode lastebiler, men det er mer effektivt å kjøre en gassbil som i praksis er helt lik en dieselbil. Det er litt mer kø på fyllestasjonene, men ellers kan gassbilen erstatte en dieselbil en til en. Ønsker man at transporten skal elektrifiseres så må det stilles krav om det, sa han.

POLITIKERNE SVARTE: Fra venstre: Statssekretær i Klima- og miljødepartementet, Sigrun Gjerløw Aasland (Ap), stortingsrepresentant og medlem i Transport- og kommunikasjonskomiteen, Mona Fagerås (SV), og byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Marit Vea (V).

Byråd vil utfordre biogass

Sigrun Gjerløw Aasland fastslo at det fra regjeringens side er elektrisk transport som er strategien. 

– Vi skal elektrifisere tungtransporten. Biogass er en en liten del av løsningen i enkelte deler av landet, der ladeinfrastrukturen ikke er på plass. Da er dette et alternativ. Samtidig er det en viktig forskjell på biogass og biodrivstoff, der sistnevnte er en veldig knapp ressurs som vi skal være forsiktige med.

Byråd Marit Vea sluttet seg til det statssekretæren sa, «biogass har vært en bro, men det er elektrisk vi ser på som løsningen», men var tilsynelatende ikke helt klar over det Lars-Fredrik Moe-Helgesen påpekte. 

– Jeg stusset på det du sa om at Oslo kommune har sluttet å etterspørre elektrisk massetransport. Det er ikke i tråd med vår politikk, sa Vea, før hun henvendte seg til en av Oslo kommunes folk som satt i salen. 

Vedkommende fikk mikrofonen og oppklarte:

– Det han viser til er nok at i den forrige byrådssaken står det at fra 1. januar 2025 skal biogassbasert og nullutslipps massetransport sidestilles. Siden vi ikke har nye krav på bordet ennå, så er det dette som gjelder fra 1. januar – og det er følgelig få aktører som satser på elektriske kjøretøy til dette.

Marit Vea var da rask med å si at dette var noe de vil se nærmere på.

– Vi jobber med de oppdaterte kravene nå. Hvis dette bidrar til at salget av elektriske lastebiler bremses, så er det noe vi ganske enkelt må utfordre. Uten at jeg skal forskuttere saken, sa byrådet for Samferdsel og Miljø.

STOR INTERESSE: Rundt 100 personer fra transport- og kjøretøynæringen, politikere, forskere og andre interesserte deltok på møtet om elektriske lastebiler, i regi av Klimaetaten i Oslo kommune og Norsk Elbilforening.

Utfordrende pionerperiode

Så var det erfaringene PA Entreprenør har gjort seg.

De er et Oslobasert entreprenørselskap med rundt 100 ansatte, og som i 2023 omsatte for 323 millioner kroner. 

Cirka halvparten av omsetningen kommer fra Oslo kommune. Sporveien, Vann- og avløpsetaten og Bymiljøetaten er de største kundene. Men de jobber også for kommuner på Romerike og i Asker og Bærum.

I 2018 var det et generasjonsskifte i bedriften, som ble etablert i 1989, der Lars-Fredrik Moe-Helgesen tok over som daglig leder. 

– Da forandret vi strategi, og ønsker å eie maskiner selv. I det samme momentet kom tildelingskriteriene der miljø vektes høyt. Vi hang oss på, gjorde store bestillinger av maskiner og lastebiler, og ble en av de første entreprenørene som kunne tilby utslippsfrie byggeplasser, fortalte han.

– Vi hadde tro på dette. Personlig miljøengasjement er viktig, men ikke det som er styrende. Det er hva kundene og politikerne ønsker som er styrende. Vi er ikke politikere, vi responderer på politikk – og vi gjør det raskt, la han til.

EGNE LADERE: PA Entreprenør har selvsagt egne "superladere" til sine elektriske lastebiler.

Samtidig var Moe-Helgesen ærlig på at «pionerperioden» 2019-2021 var utfordrende. 

– Det var en del tekniske utfordringer. Maskiner og biler var praktisk talt prototyper, som virket i større eller mindre grad, og som vi kjøpte for veldig mye penger. Dessuten var det mye rot med tildelingskriteriene. Dette var nytt for oppdragsgiver også, hvordan skulle man rangere de ulike tilbudene? Jeg vil si det var mye juks og bortkastede skattepenger, sa han, og la til:

– Men alle blir bedre. Vi stilte krav til maskinleverandørene, og var med på å utvikle både gravemaskiner og lastebiler. Så ble ting bedre ganske fort.

TYDELIG: Lars-Fredrik Moe-Helgesen i PA Entreprenør AS utfordret politikerne.

90 prosent elektrisk

I dag er 90 prosent av selskapets kjøretøy- og maskinpark elektrisk. Hvorav åtte elektriske tippbiler, anskaffet mellom 2020 og 2023. 

Entreprenøren har deltatt i flere av de største «utslippsfrie anleggsprosjektene» i Norge. Blant annet har de fraktet 60 000 tonn masser med elektriske lastebiler fra et tunnelprosjekt på Bogstad for Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.

De er også i ferd med å ferdigstille et ny miljøgate på Lilleaker for Bymiljøetaten, der de har fraktet 25 000 tonn masser til sluttdeponi. 

Moe-Helgesen mener de elektriske lastebilene har blitt veldig gode. 

– Teknologien fungerer veldig bra til vårt bruk, men fremdeles er de forferdelig kostbare å kjøpe. Derfor må insentivene for å kjøre elektrisk lastebil fremdeles være der, slik at det blir lønnsomt å kjøre elektriske lastebiler fremfor diesel eller gassbiler, sier han.

Powered by Labrador CMS