-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Åpner for bestilling av ID. Buzz Cargo med firehjulsdrift
ID. Buzz Cargo har gjort rent bord i det norske varebilmarkedet. I dag åpnes det for bestilling av etterspurt utstyr som de fleste konkurrentene mangler.
Da snakker vi selvsagt først og fremst om firehjulsdrift, men tilhengerkapasitet på 1.800 kilo vil nok også trekke godt med kunder til oppgraderte ID. Buzz Cargo.
At Norges mestselgende varebil i øyeblikket skulle få firehjulsdrift inn i modellprogrammet i 2024 har vært kjent lenge. I dag, 7. august, melder den norske importøren at 4Motion-utgaven er klar for bestilling.
- Vi vet at 4MOTION er noe mange norske kunder har ventet på, og som vil tiltrekke enda flere kjøpere, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy hos importør Harald A. Møller AS.
20 000 kroner i differanse
Mens du må ut med fra 568 800 kroner (inkl. avgifter, eks. mva.) for en Cargo med 79 kWh batteripakke, 286 hestekrefter og bakhjulsdrift, blir prisen fra 588 720 (inkl. avgifter, eks. mva.) for en Cargo 4Motion med 79 kWh batteripakke og 340 hestekrefter.
Prisdifferansen er ikke større enn at svært mange etter alle solemerker vil velge firehjulsdrift. Husk at de gamle dieseltraverne Volkswagen Transporter og Mercedes-Benz Vito i mange år har hatt en firehjulsdriftandel på rundt 90 prosent i Norge.
Ett av få minuser med firehjulsdrift i ID. Buzz Cargo vil være at rekkevidden vil bli noe redusert. Volkswagen antyder fra 454 kilometer med tohjulsdrift til cirka 400 kilometer med firehjulsdrift - altså fremdeles rikelig for de aller fleste.
Det er et sug i markedet etter elektriske varebiler med firehjulsdrift, og foreløpig er utvalget begrenset til to ombygde personbiler – nemlig Voyah Dream og Kia EV9.
Maxus har også meldt at deres nye e-Deliver 7 vil tilbys med firehjulsdrift, med leveringsstart tidlig i fjerde kvartal i inneværende år.
Maxus-importøren har tidligere hevdet at «dette blir den første elektriske varebilen med firehjulsdrift til Norge».
Så blir det spennende å se hvor tidlig de første ID. Buzz Cargo med 4x4 blir levert til kunder. Stian Blindheim, kommunikasjonssjef for Volkswagen Nyttekjøretøy, er ikke veldig dato-konkret på YrkesBils spørsmål:
«De første kundene vil få sin ID. Buzz Cargo 4MOTION i høst», svarer han.
1.800 kilo hengervekt
Samtidig med lansering av firehjulsdrift, får ID. Buzz Cargo - som tidligere omtalt - flere nye og sterke kort på hånden.
Inntil 340 hestekrefter og dreiemoment på 550 newtonmeter gjør bilen godt skikket til å trekke henger, og her har kapasiteten økt betydelig.
Dagens ID. Buzz Cargo har en tilhengerkapasitet på 1.000 kilo. Med firehjulsdrift kan bilen trekke 1.800 kilo på kroken.
Flere oppgraderinger
Oppgraderingene som har kommet på de andre ID. Buzz-variantene er naturligvis også på plass.
Det betyr at bilen fås med forvarming av det 79 kWh (netto) store høyvoltbatteriet. «Med en ladehastighet på inntil 185 kW lader bilen fra 10-80 prosent på rundt 26 minutter under optimale forhold», ifølge produsenten.
Inne i bilen er det mange praktiske oppbevaringsrom, ID. software 5.2 er på plass og det samme er den forbedrede infotainment-skjermen som nå måler 12,9 tommer.
Standard utstyrsnivå er også økt sammenlignet med tidligere modell, og blant annet er nå både intelligent hastighetsassistent, trafikkskiltgjenkjenning og Lane Assist på plass.
Det er også Førerassistentpakke, som blant annet inkluderer blindsoneassistent med rear traffic alert og utstigningsvarsel. Bilen leveres også med 19 tommers «Tilburg» aluminiumsfelger som standard. Bilen kan også leveres med varmepumpe som tilvalg.
LES OGSÅ:
-
Her er den nye direktøren for Volkswagen Nyttekjøretøy
-
Andelen elvarebiler går ned: - Det bør være en øyeåpner for politikerne
-
Misfornøyd med myndighetene - lanserer «miljøkampanje»
-
– Vi ønsker å fase ut de fossildrevne motorene så raskt som mulig
-
– Maxus bør være et topp fem varebilmerke i Norge innen veldig kort tid
-
Sjefen for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge slutter
-
Her er nye Volkswagen Transporter
-
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av
-
Derfor vil Ford-importøren tilby varebilen som ladbar hybrid - mens Volkswagen-importøren dropper den
-
Ladbar hybrid-variant av Caddy - men den kommer ikke til Norge