Volkswagen Transporter ble først lansert for 75 år siden. Nå er syvende generasjon snart lanseringsklar.

Nå åpner salget av nye Transporter - her er prisene

De første eksemplarene av syvende generasjon Volkswagen Transporterer er ventet til Norge i uke 9.

Som kjent er bilen teknisk sett den samme som Ford Transit Custom. Begge modellene produseres ved Fords fabrikk i Tyrkia. 

Dermed har det vært knyttet spenning til hvordan nye Transporter vil prises - og da særlig sammenlignet med nettopp Transit Custom.

Nå har den norske Volkswagen Nyttekjøretøy-importøren sluppet de første prisindikasjonene.

Ulike utstyrsnivåer

Nye Transporter vil selvsagt tilbys i flere utstyrsversjoner, og alle detaljer er ikke kjent ennå, men startprisen ligger på 523.900, - eks. mva, levert i Oslo. 

Volkswagen Nyttekjøretøy lover at «dette inkluderer mye utstyr som en del av standardutrustningen». 

Her er startprisen for de ulike utstyrsnivåene:

  • Transporter – kroner 523.900,- 
  • Transporter Pluss ( 150 hk 4MOTION og automatgir ) – kroner 617.900,- 
  • Transporter PanAmericana – kroner 654.200,- 
  • Transporter Exclusive – kroner 677.553,- 

Aller prisene er inkluderer frakt og levering Oslo, eks. mva. 

Dermed legger Volkswagen seg litt over startprisen Ford har satt for Transit Custom, som starter på 494.686 kroner eks. mva. i rimeligste utgave (2.0L EcoBlue 150 HK med 6-trinns manuell forhjulsdrift), ifølge prislisten på Ford.no. 

Både Ford og Volkswagen regner med at firehjulsdrift og automatgir utgjør det største volumet i Norge.

Rimeligste Transit Custom med firehjulsdrift og automatgir er en med 136 hestekrefter, som starter på 572.381 kroner eks. mva. 

Et stykke under Transporter Pluss som starter på 617.900 kroner eks. mva. Men verdt å merke seg er at Transporter Pluss har 150 hestekrefters motor - noe Ford ikke tilbyr i Transit Custom med firehjulsdrift.

Derimot kan du få Transit Custom AWD med automatgir og 170 hestekrefter, og den starter på 587.581 kroner eks. mva. - drøyt 30.000 kroner lavere enn Transporter Pluss. 

Men her vil det også være verd å undersøke nøye hva som er inkludert av utstyr i de ulike pakkene. 

- Vi forventer at etterspørselen blir aller størst etter Transporter Pluss med 150 hk 4MOTION og automatgir. Den er godt utstyrt som standard, basert på vår erfaring om kundenes behov og ønsker, og er veldig attraktivt priset, sier Eirik Irgens Kristoffersen i en pressemelding. Han er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS. 

Transporter Pluss inkluderer blant annet følgende utstyrselementer: 

Førerassistentpakke Premium, skyvedører begge sider med vindu i høyre skyvedør, tilhengerfeste, parkeringsvarmer med fjernkontroll, adaptive cruisekontroll, tregulv i varerom med skinner for å sikre last, oppvarmet multifunksjonsratt i kunstskinn og ryggekamera. 

Stort utvalg 

Bilen leveres i ulike varianter med dieselmotor, og etter hvert i elektrisk utgave. Prisen for sistnevnte versjon er ennå ikke offentliggjort. 

Nye Transporter leveres også i kort og lang utgave, og begge varianter vil etter hvert kunne bestilles med høyt tak. 

Den korteste utgaven er 5.050 millimeter lang og 2.032 millimeter bred, mens den lange utgaven er 400 millimeter lenger. 

Bilen har dermed vokst både i bredde og lengde, og har lengre akselavstand enn forgjengeren, noe som gir seg gode utslag i lastekapasitet.

Utgaven av Transporter med forbrenningsmotor kan laste inntil 1,33 tonn, og den korte versjonen av bilen rommer 5,8 m3 i varerommet. 

Transporter kan fås med enten sidehengslede bakdører eller bakluke. Hengervekten er også økt til inntil 2,8 tonn. 

Senere vil Transporter også bli tilgjengelig som pickup med dobbelkabin.

Elektrisk med firehjulsdrift

Transporter med forbrenningsmotor er utstyrt med en 2,0 liters dieselmotor, hvor kundene kan velge mellom effekt på 110, 150 eller 170 hestekrefter. 

Det minste motoralternativet leveres med manuelt gir, mens de øvrige utgavene leveres med automatgir og 4MOTION firehjulsdrift. 

Med elektrisk drivlinje under navnet e-Transporter, vil bilen utstyres med et høyvoltsbatteri på 83 kWh (brutto), og leveres med enten 218 eller 286 hestekrefter. 

e-Transporter lanseres først med bakhjulsdrift, så vil bilen komme med 4MOTION firehjulsdrift på et senere - ikke angitt - tidspunkt.

De første Volkswagen Transporter i ny utgave ankommer norske forhandlere, og deretter kunder, fra uke 9 i 2025. 

Powered by Labrador CMS