NY PLATTFORM: Ford E-Transit Custom er utviklet på en helt ny plattform med lavere gulvhøyde i lasterommet, en utvendig høyde på under to meter og et uavhengig bakhjulsoppheng.

Prøvekjørt: Ford E-Transit Custom

Med denne har Ford gode kort på hånden

Ford E-Transit Custom «tikker av» på de fleste viktige boksene norske yrkesbilbrukere ser etter i en elvarebil, og en smart løsning i interiøret vi aldri har sett før. Men må du ha firehjulsdrift, er det fortsatt diesel som gjelder. 

Ford Motor Norge-sjef Per Gunnar Berg uttalte i nyttårsintervjuet med YrkesBil at de har mål om å bli nummer en på registreringsstatistikken for varebiler i Norge i løpet av et år eller halvannet. 

Bakgrunnen for den selvtilliten er selvsagt to viktige produktnyheter som treffer midt i smørøyet av det norske varebilmarkedet: Transit Custom med dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir, og E-Transit Custom. To varianter Ford tidligere ikke har kunnet tilby.

Og det er tydelig at Ford i Norge har vind i seilene, for i mai forsvarte de andreplassen sin suverent med en markedsandel på 23,3 prosent i varebilmarkedet (akkumulert er den på 17,4 prosent), ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

YrkesBil har som et av de første mediene fått prøvekjøre nye E-Transit Custom, som skal leveres til de første norske kundene i sommer. 

Dermed har vi kanskje også fått et hint om hvordan nye Volkswagen Transporter vil bli, for den skal som kjent bygges over samme plattform ved Fords fabrikk i Tyrkia.

FLERE VARIANTER: E-Transit Custom kan leveres i flere varianter og utstyrsnivåer. Varebil med lastevolumer på 5,8 - 9,0 m3, nyttelast på opptil 1 330 kilo og lastelengde på opptil 3450 mm. Dobbeltkabinvarebil er også tilgjengelige i L1 (kort) - og L2-varianter (lang) i elektrisk utgave.

2.300 kilo hengervekt

Med et batteri med 64 kWh utnyttbar energi er den elektriske rekkevidden oppgitt til opptil 329 kilometer.

Det er et stykke under de 380 kilometerne Ford selv antydet på forhånd, og det er ikke klasseledende - for den som er opptatt av sånt.

For eksempel Stellantis-varebilene, som Peugeot e-Expert og dens like – inkludert Toyota Proace Electric, skilter med 330 kilometer. Mercedes-Benz e-Vito Long Range med 366 kilometer. Volkswagen ID. Buzz Cargo, som er en mindre bil, oppgir 423 kilometer.

Nye Maxus e-Deliver 7 som kommer senere i år, oppgir 362 kilometer.

Men ifølge Ford Pro, som er navnet på produsentens nyttekjøretøydivisjon, er E-Transit Custom sine 329 kilometer mer enn nok for de fleste. Deres egne kundedata viser angivelig at dette er fire ganger lenger enn den gjennomsnittlige daglige kjørelengden til en varebil i dette segmentet.

SPORT: Utstyrsnivå Sport byr på litt ekstra tøff dekor, som striper og frekke spoilere.

Av motorytelser kan du velge mellom 100 kW eller 160 kW (135 HK eller 217 HK), begge med dreiemoment på 415 Nm. Skal du ha mer effekt må du opp i MS-RT-versjonen (som vi skal komme tilbake til med prøvekjøringsrapport i en egen sak). 

Ladbar hybrid med 233 HK og en helelektrisk rekkevidde på opptil 56 km står også på menyen.

Hengervektkapasiteten på opptil 2300 kilo vil være et sterkt kort for Ford, siden de nærmeste konkurrentene ligger på 1.000-1.200 kilo.

Ny varmepumpe-teknologi

Et annet fortrinn for Ford er at bilen kommer som standard med dampinjisert varmepumpe, som skal gi vesentlig mindre rekkeviddetap enn andre oppvarmingsformer. 

Dette har vi foreløpig kun Fords egne ord for, så det skal bli spennende å prøve til vinteren.

LADEFART: 125 kW DC hurtiglading gjør at bilen på papiret kan lade fra 10-80 prosent på under 39 minutter.

Hvor god ladehastigheten er i praksis fikk vi heller ikke prøvd på den korte pressetesten i Frankfurt, så det blir også spennende å se når bilen blir tilgjengelig i Norge.

ProPower om bord, som gjør bilen om til en energikilde der utstyr og verktøy kan brukes med inntil 2,3 kW, er også på plass.

MOBILT KONTOR: Espen Markussen, salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, viser frem tilvalget mobilt kontor.
MOBILT KONTOR: Her kan rattet lett foldes ned til et bord som kan brukes til alt fra lunsjbord til skriving på PC.
MOBILT KONTOR: Her kan rattet lett foldes ned til et bord som kan brukes til alt fra lunsjbord til skriving på PC.
MOBILT KONTOR: Her kan rattet lett foldes ned til et bord som kan brukes til alt fra lunsjbord til skriving på PC.
MOBILT KONTOR: Her kan rattet lett foldes ned til et bord som kan brukes til alt fra lunsjbord til skriving på PC.
MOBILT KONTOR: Her kan rattet lett foldes ned til et bord som kan brukes til alt fra lunsjbord til skriving på PC.
MOBILT KONTOR: Her kan rattet lett foldes ned til et bord som kan brukes til alt fra lunsjbord til skriving på PC.

God komfort

På veien fikk vi derimot prøvd de to utstyrsversjonene Sport og Limited, som begge oppleves godt utstyrt. 

I likhet med de fleste andre biler for tiden er hele dashbordet digitalisert, og flere funksjoner flyttet fra fysiske knapper til skjerm, på godt og vondt. Sync 4-infotainmentsystemet er imidlertid både logisk og lett å betjene.

HELDIGITALT: Lettleste instrumenter.
FUNKSJONELT: Oversiktlig og fin kartvisning.

Førersetet er komfortabelt med mange justeringsmuligheter, og kan leveres med uttrekkbar lårstøtte – som er et must for langbente sjåfører.

Undertegnede skulle gjerne hatt førersetet litt lenger bak enn det vi fikk justert i de tyske testbilene. Importøren opplyser at norske kunder kan kjøpe med «komfortvegg», som gir noen cm ekstra setejustering, mot tillegg på cirka 10.000 kroner.

Lavt støynivå under kjøring trekker opp.

MYE PLASS: Interiøret byr på en rekke smarte oppbevaringsrom
MED LOKK: Her kan du gjemme unna rusk og rask.
DIGITALT SPEIL: I stedet for sladrespeil kan du få sladrekamera, og det fungerer helt utmerket.

Kvikke motorer

Begge de helelektriske motorvariantene oppleves som kvikke, og faktisk opplever vi at bakhjulene tidvis spinner på den regnvåte asfalten på veiene rundt Frankfurt både med 135- og 217-hesteren (begge med samme dreiemoment).

Det hele løses ved å velge kjøremodus «Slippery» eller «ECO». Hvordan bilen oppleves på norsk vinterføre skal bli spennende å prøve.

Mulighet for enpedalskjøring finnes, men undertegnede fant det mer komfortabelt å legge inn litt ekstra regenerering og heller bremse selv.

Den ladbare hybriden som er hentet fra personbilen Kuga er også en positiv opplevelse, og noe helt annet enn den ladbare hybrid-varianten i utgående modell av Transit Custom – som ikke var særlig vellykket.

Tekniske data

E-Transit Custom Transit Custom Plug‑In Hybrid
MotorElektrisk2,5 liter bensin + elmotor
Motoreffekt100 kW, 160 kW, 210 kW233 HK (samlet)
Dreiemoment (Nm)415 Nm209 Nm
Maks elektrisk rekkeviddeOpptil 329 kmOpptil 56 km
DrivstofforbrukN/A1.4-2.9 l/100 km

Limited-utstyrsvarianten har en noe mer dempet fremtoning enn Sport.
Nye signaturlykter.
Nye signaturlykter.
Iøyenfallende "grill".
Limited-utstyrsvarianten har en noe mer dempet fremtoning enn Sport.
Denne vil bi nok få se mange av på norske veier.
8-seters E-Tourneo Custom var også et hyggelig bekjentskap.
8-seters E-Tourneo Custom var også et hyggelig bekjentskap.
8-seters E-Tourneo Custom var også et hyggelig bekjentskap.
8-seters E-Tourneo Custom byr på god komfort.
8-seters E-Tourneo Custom byr på god komfort.
8-seters E-Tourneo Custom byr på god komfort.
8-seters E-Tourneo Custom byr på god komfort.
Transit Custom Trail med diesel, automatgir og firehjulsdrift er også attraltivt i manges øyne.
Transit Custom Trail med diesel, automatgir og firehjulsdrift er også attraltivt i manges øyne.
Transit Custom Trail med diesel, automatgir og firehjulsdrift er også attraltivt i manges øyne.
Transit Custom Trail med diesel, automatgir og firehjulsdrift er også attraltivt i manges øyne.
Mengden tilbehør, spesialtilpasninger og påbyggløsninger begrenses nesten bare av fantasien.
Mengden tilbehør, spesialtilpasninger og påbyggløsninger begrenses nesten bare av fantasien.

Ikke firehjulsdrift

Noe mange norske varebilkunder er svært opptatt av, er firehjulsdrift. Men dette står ikke like høyt på agendaen hos de fleste varebilprodusentene, og i alle fall ikke på elektriske varebiler. 

Årsaken er enkel: Med unntak av Norge, Sveits, Østerrike og noen få kundegrupper i andre markeder, er etterspørselen i Europa mininal. 

Som kjent kommer likevel noen elvarebiler nå med firehjulsdrift (i alle fall VW ID. Buzz Cargo og Maxus e-Deliver 7, og outsiderne Kia EV9 og Voyah Dream), men på våre direkte spørsmål vil Ford verken si om eller når de eventuelt vil tilby dette.

Så er spørsmålet hvor stor vekt dette skal tillegges i valg av varebil. Langt på vei de fleste vil nok kunne leve greit med tohjulsdrift, og glede seg over de andre kvalitetene ved bilen. 

E-Transit Custom starter på 649.000 kroner (519.680 kr. eks.mva). 217 HK-motoren har en frapris på 665.000,- kroner (532.480 eks.mva). 

De første kundeleveringene er forventet å skje nå i sommer. 

Powered by Labrador CMS