ALLE GODE TING ER FIRE: Ford Motor Norge har lengtet etter og drømt om å få nordmenns favorittkombinasjon, firehjulsdrift og automatgir, i sin Transit Custom. Nå er de bønnhørt, og AWD-versjonen utgjør hittil i år 90 prosent av Transit Custom-volumet.

Prøvekjørt: Ford Transit Custom AWD

Klar for fest på alle fire

Nordmenn elsker tilsynelatende kombinasjonen automatgir og firehjulsdrift like høyt som vafler og brunost. Det har vært et problem for Ford Transit Custom. Frem til nå.

Ford Transit Custom AWD kommer kanskje seint til festen, etter at Volkswagen Transporter og Mercedes-Benz Vito har danset på bordene i flere år – med firehjulsdrift og automatgir som sine fremste partytriks, og nærmest uten reelle utfordrere.

Men den kommer godt. Ser det ut til.

ETTERLENGTET: Disse bokstavene har Transit Custom manglet.

Spiser seg innpå

Vito og Transporter var i flere år Norges mest solgte varebiler, med en firehjulsdriftandel på godt og vel 95 prosent. 

Det er nærmest kun unntaksvis de er levert med tohjulsdrift her til lands.

I dette selskapet har Transit Custom frem til i fjor kun hatt tohjulsdrift og automatgir å tilby. Derfor er det godt gjort at Ford har klart å selge såpass bra som de har i dette segmentet.

Nå har pipen fått en annen lyd: Ved inngangen til november var Transit Custom Norges tredje mest solgte varebilmodell hittil i år, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Kun slått av ID.Buzz Cargo og Transporter (og det skal sies at dette er utgående Transporter – den nye har Volkswagen ikke begynt å levere ennå).

Hele 90 prosent av alle nyregistrerte Transit Custom er utstyrt med firehjulsdrift, så det er ingen tvil om hva kundene vil ha.

DER TRANSPORTER? Rivaliseringen mellom samarbeidspartnerne Ford og Volkswagen var til å ta og føle på under nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i høst. Så skal det bli spennende å se hvordan Transit Custom og Transporter gjør det i markedet.

P-hus-vennlig

Vi har tatt en nærmere titt på bilen, og ikke minst en prøvetur.

Nye Transit Custom er bygget på en helt ny plattform tilpasset flere ulike drivlinjer.

Chassiset har blitt stivere og bilen 100 kilo lettere enn forrige generasjon. Akselavstanden har også økt med opptil 200 mm, avhengig av modell, for å gi bedre plass.

Utvendig skal den nye designen angivelig bidra til at luftmotstanden er redusert med opptil 13 prosent sammenlignet med den forrige generasjonen.

Litt mer jordnært, bokstavelig talt, er det at bilen er under to meter høy, og med det lavere enn forgjengeren.

Dette gjør det enklere å komme inn i lave parkeringshus og andre hente- eller leveringssteder med høyderestriksjoner.

FORENKLET: Med et nytt integrert stigtrinn, en stor sidedøråpning og et lavere vareromsgulv enn i den utgående modellen, er også tilgangen til varerommet enklere enn før.

Et nytt uavhengig bakhjulsoppheng bidrar visstnok til den lavere gulvhøyden.

Som varebil er størrelsen på varerommet mellom 5,8 og 9 m3, avhengig av hvilken lengde og høyde man ønsker. Nyttelasten er opptil 1.350 kilo.

Den maksimale vareromslengden, som du får om du tar i bruk gjennomlastingsluken under passasjersetet, er på 3.450 millimeter mens maksimal tilhengervektkapasitet er på 2.800 kilo.

«KONTORET»: Oversiktlig, funksjonelt og trivelig førermiljø og arbeidsplass. I likhet med de fleste andre biler for tiden er hele dashbordet digitalisert, og flere funksjoner flyttet fra fysiske knapper til skjerm, på godt og vondt.

Romsligere førerplass

Bak rattet merkes det at kupeen er større og har mer plass til oppbevaring i praktiske lommer enn den utgående modellen.

Med det rattmonterte automatgiret, den elektroniske håndbremsen og med enkel mulighet for å vinkle rattet opp er det nå lett å komme seg ut av bilen på den andre siden av førerplassen.

Ikke minst var det uproblematisk for undertegnede, som måler 187 centimeter på strømpelesten, å sitte i midtsetet. Det er ikke noen selvfølge i varebiler som dette.

GJENNOMTENKT: Romslig benplass også i midtsetet, noe som også gir enkel mulighet for å gå gjennom kupeen og ut av bilen på den siden der det er minst trafikk. Bravo.
PRAKTISK: Kupeen er større og har mer plass til oppbevaring i praktiske lommer enn den utgående modellen.
PRAKTISK: Kupeen er større og har mer plass til oppbevaring i praktiske lommer enn den utgående modellen.
PRAKTISK: Kupeen er større og har mer plass til oppbevaring i praktiske lommer enn den utgående modellen.

God komfort

Så var det kjøringen. Komfortabelt, retningsstabilt og ingen særegne lyter å rapportere.

Førersetet er komfortabelt å sitte i, men på litt lengre kjørestrekninger skulle jeg gjerne hatt en uttrekkbar lårstøtte – slik Mercedes-Benz har i Vito.

I likhet med de fleste andre biler for tiden er hele dashbordet digitalisert, og flere funksjoner flyttet fra fysiske knapper til skjerm, på godt og vondt.

Sync 4-infotainmentsystemet er imidlertid både logisk og lett å betjene.

«Vår» prøvebil er for øvrig godt utstyrt i versjon Limited, som er mellom Trend og Sport.

KUNNE VÆRT BEDRE: LED hovedlysene, som er en del av Limited-pakken, gir godt nattsyn – men autofunksjonen for blending var ikke imponerende rask, verken den ene eller andre veien, så det ble til at jeg styrte fjernlyset manuelt.

Seks kjøreprogrammer

Her finnes selvsagt også flere førerassistanseteknologier med fiffige navn enn du klarer å huske, som nå også inkluderer avanserte løsninger som veikryss-assistent, nødbremsassistent ved rygging, 360 graders kamera og intelligent adaptiv cruisekontroll.

170-hesters toliteren går stille og har godt bunndrag. Den fungerer svært så harmonisk med åttetrinnsgirkassen som jobber nærmest umerkelig i kulissene – akkurat slik den skal.

Det fullt ut automatiske firehjulsdriftsystemet merker man fint lite til, før man virkelig har bruk for det.

Det eneste du kan overstyre er seks ulike kjøreprogrammer: Normal, Øko, Sport, Glatt, Tauing/sleping og Ujevnt underlag. 

VALG: Alle med små forhåndsinnstilte justeringsdistinksjoner innen gassrespons, styring og girskifte i de ulike programmene.

Vi satte aldri bilen på noen «sette seg fast i gjørma»-utfordringer, men hadde god hjelp av programmet Ujevnt underlag og firehjulsdriften på en gjørmete anleggsvei.

Og for de fleste som velger firehjulsdrift i disse mellomstore kassebilene handler det vel nettopp om det: en ekstra trygghet i hverdagen, særlig om vinteren. 

Og høyere annenhåndsverdi.

Aggressiv prisstrategi

Og apropos penger. Ford har uttalt at de vil gå aggressivt til verks når det gjelder priser på sine nye varebilmodeller, for å ta markedsandeler med uttalt mål om å bli største varebilmerke i Norge i 2025.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikkens Kjøretøydata skiller det rundt 100.000 kroner i startpris fra Transit Custom AWD med 170 dieselhester, automat og firehjulsdrift opp til Mercedes-Benz Vito med 163 dieselhester, automat og firehjulsdrift.

Så skal det bli spennende å se hvilke priser Volkswagen legger seg på, med nye Transporter – som teknisk sett er samme bil som Transit Custom.

Men at det nå er tre modeller å velge blant i dette populære utstyrssegmentet kommer i alle fall kundene til gode.

EKSTRA: Integrert takstativ som kan vippes ned er tilvalgsutstyr. Smart.

PRØVEKJØRT:

Ford Transit Custom AWD Limited (L1)
MotortypeDiesel
Ytelse170 hk/ 390 Nm
Drivlinje8A, firehjulsdrift
Dimensjoner (L/B/H)505/203/200 cm
Akselavstand310 cm
Bilvekt (m/fører)2 243 kg
Nyttelast982 kg
Tilhengervekt2 500 kg
Varerom5,8 m3
Garanti/km5 år/100 000 km
Pris fra, inkl. mva.697.000
Pris testbil, inkl. mva.762.900

Kilde: Importør og vognkort

Powered by Labrador CMS