-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første Volvo-modell utviklet kun for elektrisk drift
I nye FM Low Entry får du ikke noe valg. Her er det kun elmotor som gjelder. Og en rekke nye smarte løsninger, særlig for bruk i travle byområder.
Dette er altså første gang i historien, som startet med første lastebil i 1928, at Volvo lanserer en lastebilmodell som er utviklet og bygget kun for elektrisk drift. Her har ingeniørene og designerne tenkt elbil - og kun det - helt fra början. Det gir noen nye muligheter i måten å bygge lastebil på.
Dette er også første Low Entry-modell som Volvo leverer ferdig fra egen fabrikk. Dagens FE tilbys med en Low Entry-løsning, som ble introdusert i 2014, men denne bygges og spesialtilpasses hos en ekstern ombygger.
Akkurat som da vi så Scanias nye L-serie for første gang i 2017, var det nesten så vi skvatt litt da vi fikk se Volvos nye Low Entry i Gøteborg i går.
Utseendet på disse modellene med fremskutt og senket førerhus er unektelig litt snodig, men etter litt tilvenning synes i alle fall undertegnede de ser riktig så tøffe ut.
(artikkelen fortsetter under bildet)
For øvrig var vel Mercedes-Benz først med laventre på denne måten med sin Econic, som vi stiftet første bekjentskap med i 2014.
Nå troner nok imidlertid funksjon over form (i form av skjønnhet) i denne sammenhengen. Designen har flere åpenbare funksjonelle fordeler.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Standard med kun ett sete
Flatt gulv innvendig gjør det enkelt å gå inn og ut av lastebilen på begge sider. Dagens FE med lavt innsteg har motorkassen inne i førerhuset, slik at bevegelsesmulighetene inne i hytta ikke er like gode.
Nye FM Low Entry leveres som standard med kun førersete, nettopp for å gi sjåføren god plass til å bevege seg i hytta og kunne gå ut på motsatt side av trafikken.
Modellen kan også leveres med ett passasjersete, eller en treseters rad.
(artikkelen fortsetter under bildekarusellen)
Disse utformingsgrepene er nok kjærkomne enten man kjører renovasjon eller distribusjon med hyppige turer inn og ut av bilen.
Den lave sitteposisjonen med gode siktlinjer gjør også at føreren er mer i kontakt og øyehøyde med både myke og harde omgivelser.
Målet er naturligvis sikker og effektiv kjøring i bynære områder.
Press fra byene
Volvo påpekte under presentasjonen at stadig flere byer vil forbedre bymiljøet sitt ved å senke utslippsnivåene, og dette øker raskt etterspørselen etter utslippsfrie lastebiler som kan møte disse nye kravene fra kundene.
– Denne lastebilen uten lokale utslipp er et flott tilskudd til utvalget vårt av elektriske lastebiler, perfekt for bytransport og laget med sjåføren i tankene. Den er kraftig, men likevel smidig å kjøre og lett å manøvrere. Den nye Volvo FM Low Entry passer perfekt sammen med våre ambisjoner om å utvide vårt elektriske utvalg, slik at enda flere kunder kan redusere CO2-utslippene sine, forklarer Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Fem stjerner
Nettopp den nevnte gode sikten fra førerplassen i FM Low Entry har gitt lastebilmodellen fem stjerner i Direct Vision Standard (DVS) som vurderer tunge kjøretøy som kjører i London og som trer i kraft i fjerde kvartal 2024.
Disse kravene fra myndighetene i London har vært med på å drive frem flere av løsningene som skal gi sjåførene bedre sikt, fortalte Volvo-representanter under presentasjonen i Gøteborg.
(artikkelen fortsetter under bildekarusellen)
Volvo ser for seg FM Low Entry som særlig aktuell for avfallshåndtering, distribusjon og anleggsarbeid.
– Men så har vi blitt overrasket tidligere, når det kommer nye konsepter, hvilke deler av transportbransjen som først velger å ta det i bruk, sier Lasse Sætre til YrkesBil. Han er produktsjef i Volvo Norge.
Den nye FM Low Entry vil i første omgang selges i Europa, inkludert Tyrkia, samt Australia og Sør-Korea. Salgsstart blir i første kvartal 2024, og produksjonsstart blir i andre kvartal 2024.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Åtte elektriske modeller
Med denne nye helelektriske bylastebilen har Volvo nå totalt åtte elektriske lastebiler i modellutvalget.
I 2019 ble Volvo Trucks den første verdensomspennende produsenten som startet serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler. Selskapet har som mål at innen 2030 skal 50 % av salget av nye Volvo-lastebiler på verdensbasis være med elektrisk drivlinje.
Slik lister Volvo opp noen viktige funksjoner i FM Low Entry:
- Sikten (med standardspesifikasjon) oppfyller Transport for Londons 5-stjerners Direct Vision Standard.
- Lastebilen er utstyrt med Volvo Dynamic Steering-systemet for uanstrengt styring og reduserte vibrasjoner.
- Det finnes tre setevalg: Sjåfør + 0, 1 eller 3 passasjerer. Med 3 passasjerseter plassert bak i førerhuset er de ikke synslinjen for sjåføren. Dette minimerer blindsoner og bidrar til utmerket sikt.
- De mange ergonomiske funksjonene inkluderer lavt innsteg, flatt gulv og nøye plasserte håndtak for enkel og sikker inn- og utstigning av førerhuset.
- Lastebilen er tilgjengelig med Volvos nye, avanserte kameraspeil.
- Den er tilgjengelig i to høyder (stående): Langt førerhus (1575 mm) og langt førerhus med høyt tak (1945 mm).
- Motor: 330 kW
- Batteri: 360 kWh (4 batterier)
- Rekkevidde: Inntil 200 km (rekkevidden avhenger av flere parametere som lastevekt, kjørestil, kjøresyklus, topografi, temperatur osv.)
- Lading: 250 kW (DC), 43 kW (AC)
- Akselavstand: 3900–6000 mm
Les også:
-
Første lastebiltest fra Euro NCAP: Her er resultatene
-
Her snakker vi virkelig om dritt-transport!
-
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra
-
Scania øker forspranget
-
Tar ytterligere grep for å verne om fotgjengere og syklister
-
Blandet tredje kvartal hos de tunge
-
– Vi skal åpne fire-fem nye biogass-stasjoner hvert år fremover
-
– At norske myndigheter somler med noe som skal spare liv i trafikken, er skuffende
-
Volvo-topp til SO Vetrhus
-
– Nå må vi bruke den teknologien vi har, der det fungerer