VOLUM: Med ordren på 300 elektriske lastebiler vil DSV ha en av de største selskapseide flåtene av elektriske lastebiler i Europa. Til venstre Søren Schmidt, DSV, til høyre Roger Alm, Volvo Trucks.

DSV storhandler el-Volvoer

At store transportører handler firesifret antall lastebiler i slengen har vi nesten blitt vant til. Men tresifret antall elektriske lastebiler i ett jafs er fremdeles ganske sjelden.

Nå er det DSV, altså et av de største transport- og logistikkselskapene i verden, som har vært på storhandel. 

Hver dag transporterer mer enn 20 000 lastebiler gods for selskapets kunder verden over, og et stadig voksende antall av disse blir elektriske eller vil gå på fornybare drivstoff i årene som kommer.

Nå har DSV med sine underleverandører, sammen med Volvo Trucks, begynt å planlegge utrullingen av 300 elektriske lastebiler på tvers av DSVs organisasjon i Europa. 

Selskapets plan er å rulle ut 2000 elektriske lastebiler i flåten innen 2030. 

Med denne ordren vil DSV ha en av de største selskapseide flåtene av tunge elektriske lastebiler i Europa.

Avtalen inkluderer også 500 Volvo-lastebiler med diesel- og gassdrevne drivlinjer. Alle lastebilene er planlagt levert mellom 2024 og 2026.

De nye lastebilene som skal leveres til DSV inkluderer den nye FH Aero Electric.

DSV er den største befrakteren av varer for Volvo Group, og selskapet har allerede elektriske lastebiler fra Volvo i flåten sin. Disse lastebilene blir brukt i Sverige og Danmark, og DSV har etablert ladeinfrastruktur med strøm fra solcellepaneler ved sine distribusjonssentre i begge land.

Både DSV og Volvo Group har forpliktet seg til Science-based targets-initiativet.

Powered by Labrador CMS