AVDUKET: Albert Kirzinger, sjefdesigner for Volkswagens varebiler, presenterer søndag kveld syvende generasjon Transporter. I bakgrunnen skimtes skisser av de mer og mindre ikoniske Transporter-forfedrene.

Her er nye Volkswagen Transporter

Syvende generasjon Volkswagen Transporter er avduket, og skal selges i Norge både med dieselmotor og som ren elbil - sistnevnte også med firehjulsdrift etter hvert. Vil Transporter gjenvinne tittelen som Norges mest solgte varebilmodell igjen, etter at «lillebror» ID. Buzz kom og inntok førsteplassen?

75 år etter at Volkswagen Transporter debuterte, kommer nå syvende generasjon.

Volkswagen-konsernet er for tiden inne i en dyp krise, men sparte ikke på feststemningen da en av merkets viktigste modeller, Transporter, ble offisielt lansert søndag ettermiddag. 

YrkesBil var tilstede på premierefesten, som er et slags vorspiel til en av verdens største nyttekjøretøyutstillinger, IAA Transportation, som åpner i Hannover kommende uke. 

Nå var det ingen som ble tatt på senga i dag, av hvordan den nye Transporter ser ut. Volkswagen har omhyggelig «lekket» det ene teaser-bildet etter det andre i lang tid. 

Men dette var første gangen vi fikk se bilen i levende live, og mulighet til å få et inntrykk av helheten. Og førsteinntrykket er bra, det. Bilen både er og ser ut som en Transporter i moderne tapning.

SELVTILLIT: Carsten Intra, sjef for Volkswagen Nutzfahrzeuge, mener Volkswagen nå har en oppdatert og konkurransedyktig portefølje.

Ikke «Made in Hannover»

Samtidig var det unektelig litt spesielt å være på premierefesten for denne modellen akkurat i Hannover.   

Ingen bilprodusent er nemlig mer på hjemmebane i denne byen, enn nettopp Volkswagen. Og da særlig Volkswagen Nutzfahrzeuge, som har hatt produksjon av flere modeller i her siden 1956.

Transporter har gjennom årtier vært «Made in Hannover». Men ikke nå lenger.  

Allerede i mars i fjor meldte Volkswagen at de var i ferd med å ikke lenger ta imot bestillinger på Transporter, og på forsommeren i år rullet den siste T6.1 av samlebåndet i Werk Hannover - der man nå blant annet produserer modeller i den elektriske ID.-familien, deriblant ID. Buzz.

Dermed var en Transporter-æra slutt. For syvende generasjon skal ikke produseres her. 

Den skal produseres i Koaceli i Tyrkia, på Fords fabrikk som produserer Transit Custom. 

Litt forvirrende, eller i det minste underlig, er det kanskje også at den uavbrutte T-koden som har fulgt generasjonene, fra den første T1 til den siste T6.1 ikke lenger skal videreføres i Transporter-serien. T7 er det nemlig kun dagens genersjon Multivan som heter. 

Nå er det slett ingen hemmelighet heller at nye Transporter skal bygges med utgangspunkt i Ford Transit Custom, og at det hele er et resultat av de to selskapenes felles snarvei innen modellutvikling

Prosjektet heter Cyclone og har allerede gitt oss Amarok og Ranger. Senere har også Caddy som dukket opp i Ford-versjonen Transit Connect, der de norske importørene har valgt ulik strategi når det gjelder drivlinjer.

YrkesBil har allerede prøvekjørt Transit Custom og E-Transit Custom, som var et meget hyggelig bekjentskap - så det lover godt som et utgangsounkt også for Transporter. 

HEMMELIG: Duk over nye biler er stadig sjeldnere på bilutstillinger, men fremdeles gøy.
VERDENSPREMIERE: Ny generasjon Transporter er en stor happening i Hannover.

Egenart?

Plattformdeling er noe bilbransjen har holdt på med i årtier, slike samarbeid kan arte seg på svært så ulike måter. Noen ganger kan man knapt se at bilene er bygget over samme lest, andre ganger er det nærmest kun logoen i grillen som skiller dem. 

I et større intervju med YrkesBil, ved inngangen til 2023, ble daværende direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak, spurt: – Er du spent på hva det økende Ford-samarbeidet vil bety for dere?

– Ja, blant annet med tanke på merkevare. Når produktene blir likere, må man finne andre elementer å skille seg ut på og selge på, sa han.

At produktene er relativt like, er det ingen tvil om. 

I tilfellet Transporter og Transit Custom, ser det ut til at særlig frontpartiet har fått hvert merkes respektive deignuttrykk. Fra siden, og bakfra, kan de bli vanskeligere å skille - om du får dem i en lik farge. 

GJENKJENNELIG: Har du kjørt Ford Transit Custom, vil du kjenne deg igjen i nye Transporter - uten at det er noe negavtivt. Et moderne og trivelig førermiljø.

Innvendig er det også en viss grad av egenart i ratt og seter, ser det ut til, men dashbordet og de to skjermene ser tilnærmet identiske ut i hardwaren. Infografikken er nok mer egenartet, men den har vi ennå ikke fått sett så nøye på i Transporter. 

En finesse Ford har i sin Transit Custom, med å kunne forvendle rattet til et vannrett skrivebord, er imidlertid ikke en del av Volkswagens tilbud. 

Bare gi oss litt tid, så skal vi se nærmere på hvilke Ess Volkswagen har i Transporter-ermet. 

Kort, lang og høy

Men nok om produksjonssted og plattformdeling, dette er neppe noe mange varebilbrukere reflekterer over eller merker i hverdagen. 

At Transporter i syvende generasjon fortsatt skal leveres i kort og lang utgave, og at begge varianter vil kunne bestilles med høyt tak, er nok viktigere. 

Den korte utgaven er 5.050 millimeter lang og 2.032 millimeter bred, mens lang utgave er 400 millimeter lenger. 

STØRRE: Bilen har dermed vokst både i bredde og lengde, og har lengre akselavstand enn forgjengeren T6.1.
LASTER MER: At bilen er større mener produsenten skal gi gode utslag blant annet i økt lastekapasitet.

Diesel, elektrisk og firehjulsdrift

Bilen leveres med dieselmotor og etter hvert i elektrisk utgave for første gang.

Dieselversjonen av nye Transporter kan laste inntil 1,33 tonn, og den korte versjonen av bilen rommer 5,8 m3 i varerommet. Kassebilen kan fås med enten sidehengslede bakdører eller bakluke. Hengervekten er også økt til inntil 2,8 tonn.

Senere vil Transporter også bli tilgjengelig som pickup med dobbelkabin, i likhet med tidligere generasjoner.

Forbrenningsmotoren er en 2,0 liters dieselmotor med effekter på 110, 150 eller 170 hestekrefter. Det minste motoralternativet leveres med manuelt gir, mens de øvrige utgavene leveres med automatgir og 4Motion firehjulstrekk. 

Andelen som velger firehjulsdrift i Transporter har de senere årene vært rundt 90 prosent - og de fleste av disse vleger også automatgir. 

Med elektrisk drivlinje og under navnet e-Transporter, vil bilen utstyres med et høyvoltsbatteri på 83 kWh (brutto), og leveres med enten 218 eller 286 hestekrefter. 

e-Transporter lanseres først med bakhjulsdrift, samtidig som bilen vil komme med 4Motion firehjulstrekk på et senere tidspunkt.

En ladbar hybrid-versjon av Transporter vil også bli produsert, men på samme måte som med Caddy ladbar hybrid, har den norske importøren besluttet å ikke ta denne til Norge. Ford - på sin side - vil tilby flere av varebilene sine i Norge med ladbar hybrid drivlinje. 

VENNER OG KONKURRENTER: Unektelig litt underholdende - i alle fall for nerder som oss - var det jo å se hvordan Ford "eier" togstasjonen i Hannover, med denne reklamen, samme dag som Volkswagen skal verdenslansere sin Transporter (som er bygget av Ford i Tyrkia) på IAA Transportation i "Transporter-hjembyen" Hannover.

Klar for førsteplassen?

Den norske importøren opplyser at salget av nye Transporter åpner i løpet av høsten.

Transporter har i flere enkeltår vært Norges mest solgte varebilmodell. 

Fra 1. januar til og med 12. september i år var det imidlertid registrert 2.905 Volkswagen ID. Buzz Cargo i Norge, mot 2.517 Volkswagen Transporter, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. 

Så skal det i rettferdighetens navn nevnes at Transporter T6.1 har vært ute av produksjon en stund. Spøsmålet er om syvende generasjon Transporter, med både diesel og eldrift, vil toppe registreringsstatistikken igjen. 

Ut fra det vi har sett her i Hannover, er nok mulighetene for det gode. 

Powered by Labrador CMS