I GANG: MAN Truck & Bus Norge startet sin karavane i Alta denne uken, og skal kjøre gjennom hele Norge utover høsten.

MAN legger ut på Norgesturne

Pandemien og Ukraina-krigen har på hver sine måter skapt store utfordringer for introduksjonen av MANs nye lastebilprogram. Nå skal den oppgraderte produktporteføljen vises Norge rundt.

Startskuddet for det MAN Truck & Bus Norge omtaler som MAN Performance Tour gikk denne uken. 

De skal kjøre fra Alta i nord til Kristiansand i sør, med stopp innom de fleste av MANs servicepunkter gjennom det langstrakte landskapet. 

Kun avbrutt av litt høstferie skal karavanen, i to team, holde det gående frem til slutten av oktober.

Med seg har de fem biler, fra minste MAN TGE til en skikkelig rugg av en TGS 8x8.

Disse bilene deltar

TGE 3.180 4x4 panel van i Lion S utgave.

TGE 3.163 4x2 i "Taxi utgave" for 8 passasjerer, utstyrt med rampe for rullestol og flyttbare seter

TGM 18.290 4x2 LL med et godt utstyrt 18 pallers skap fra Fokor.

Denne har den nye Powermatic automatgirkassen som gir sømløs giring.

TGX 28.520 6x2=2 LL trekkvogn med utstyr fra «øverste hylle» og en flott TGX 28.580 6x2=2 LL «løve» fra Top Used.

TGS 41.520 8x8 Blad/Blad med tippkasse fra Sörling som blir med rundt til MANs lokasjoner i Nord.

Denne erstattes av TGX 33.580 6x4 BL når karavanen beveger seg fra Trondheim og sørover.

 

- Vi gleder oss til dette, sier Johnny Martinsen, produktsjef for lastebil i MAN Truck & Bus Norge til YrkesBil. 

Som kjent har MAN hatt store utfordringer som følge av pandemien, som brøt ut samtidig som de hadde lansering av sin nye lastebilgenerasjon, i 2020

Deretter kom Russlands invasjon av Ukraina, som medførte store produksjonsproblemer for MAN som måtte stenge fabrikker i flere uker.

Etterdønningene i form av forsinkelser har vært merkbare frem til nå. 

- Av disse grunnene har vi ikke hatt mulighet til å vise frem alle våre nye produkter på denne måten, før nå. Og det er mange år siden sist MAN har gjennomført en så omfattende karavane i Norge som det vi gjør nå, sier Martinsen. 

Ny girkasse

En av de store nyhetene som er med på karavanen er den nye PowerMatic-girkassen fra ZF.

Egentlig er det to typer girkasser, avhengig av hvor stort inngangsdreiemoment det er snakk om: En type for de minste lastebilmodellene, TGL, og en type for de større mellomklassevariantene som TGM. 

- Vi er veldig spente på mottakelsen i markedet av nye Power Matic. Dette er en konverter-girkasse som gir en sømløs giring, i motsetning til automatiserte manuelle girkasser, sier Martinsen. 

BOOST: Johnny Martinsen (t.v.), produktsjef for lastebil, og Mikkel Lindquist, nyoppstartet salgssjef for lastebil i MAN Truck & Bus Norge, forteller at karavanen foruten å vekke interesse hos kunder gir en boost internt i organisasjonen.
NY: PowerMatic-girkasse fra ZF.

Konverter-automatgir MAN PowerMatic 08.13 OD har 8 gir framover og 1 reversgir. Den er utført som en overdrive-girkasse (i7= 0,84, i8= 0,64) og designet for et maksimalt inngangsdreiemoment på 1 250 Nm. Girspredningen er 7,65.

Søstergirkassen MAN PowerMatic 08.09 OD er på sin side designet for et maksimalt inngangsdreiemoment på 900 Nm, men har for øvrig de samme spesifikasjonene.

MAN fremhever lav egenvekt for girkassen, som betyr mer nyttelast. 

Den hydrodynamiske momentomformeren gir både svært kraftig og nesten slitasjefri igangkjøring og fintfølende, presis manøvrering, hevder MAN. 

Det passende startgiret velges automatisk avhengig av størrelsen på lasten og stigningen. Integrerte lamellkoblinger sørger på sin side for at et girskift utføres uten avbrudd i trekkraften (under belastning) - noe som skal gi blant annet god akselerasjon. 

Låseclutch

For å øke effektiviteten har MAN PowerMatic en låseclutch. Ved konstant kjøring kobler girkassens inngående aksel direkte til den utgående akselen og forhindrer dermed at omformeren slurer.

Føreren kan velge mellom forskjellige, innsatsspesifikke kjøreprogrammer ved å bruke høyre styrearm (avhengig av individuell kjøretøykonfigurasjon). Hvert kjøreprogram er basert på sin egen programvare, som bruker data som kjøremotstand, tonnasje og topografi for å bestemme tid for girskift og hastighet ved girskift.

Den speilfrie kameraløsningen MAN OptiView er også blant nyhetene som kundene kan teste. 

Her treffer du Team 1

Servicepunkt Sted Dato
Auto Last Møre ASÅLESUND16-17 Sep
Trucknor Førde ASFØRDE19-20 Sep
Kveen ASSTRYN23-24 Sep
MAN Truck and Bus avd. BergenBERGEN26-27 Sep
Last Haugesund ASSVEIO30 Sep - 01 Oct
Skude Transport & Spedisjon ASKOPERVIK02-03 Oct
MAN Truck and Bus avd. StavangerSTAVANGER14-15 Oct
Maskin & Auto Service Sør ASKRISTIANSAND17-18 Oct
Larvik Last og Buss ASLARVIK22-23 Oct
MAN Truck and Bus avd. DrammenDRAMMEN24-25 Oct
MAN Truck and Bus avd. FjellhamarFJELLHAMAR28-30 Oct

Her treffer du Team 2

Service-punktStedDato
Voss ASSKULESTADMO18.sep
ValdresBil ASFAGERNES23-24 Sep
Team Verksted avd. OttaOTTA26-27 Sep
Jonstad Auto ASALVDAL07-08 Oct
Glåmdal Bilco ASKONGSVINGER10-11 Oct
MAN Truck and Bus avd. RudshogdaRUDSHØGDA14-15 Oct
Team Verksted avd. AskimASKIM17-18 Oct
MAN Truck and Bus avd. SarpsborgSARPSBORG23-24 Oct

Powered by Labrador CMS