-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Første glimt: «En ny æra» for Mercedes-Benz varebiler
Varsler store nyheter som skal vises våren 2025 og introduseres i markedet i 2026.
«Hallo, verden! Her er Mercedes-Benz Vans' visjon for en ny æra. Bare et første glimt, men vær sikker: Det kommer mye mer». Slik starter pressemeldingen som ledsager skissen du ser over her.
At Mercedes-Benz har store ting på gang på varebilsiden, har vært kjent en stund.
Ny plattform
Første gang vi hørte om VAN.EA-plattformen var i 2021. Den gangen «alle» bilprodusentene kappes i å sette den korteste fristen for når de skulle være helelektriske. Mercedes-Benz sa 2030. Siden har den ene og den andre justert på disse målsettingene.
Men utviklingen i retning elektrisk fortsetter - kanskje bare ikke så fort som de mest optimistiske trodde.
Fra 2026 skal i alle fall alle nyutviklede mellomstore og store biler fra Mercedes-Benz Vans være basert på den modulære, fleksible og skalerbare elektriske plattformen VAN.EA (Van Electric Architecture).
I oktober ble de første prototypene observert på offentlige veier.
Nå slippes altså det første offisielle glimtet av hvordan produktet trolig skal se ut.
I kjent bilprodusent-dramaturgi kan vi nok vente oss en rekke mindre og noen større drypp i tiden fremover, for det er magert med konkret informasjon som følger med dette første glimtet.


Luksus og premium
Men Mercedes skriver at det med VAN.EA skal ligge muligheter for «en klar differensiering mellom personbilorienterte utgaver til luksussegmentet, og kommersielle varebiler i premiumsegmentet».
Det fremgår videre at «fremtidens portefølje av personbilrettede modeller fra Mercedes-Benz Vans vil strekke seg fra høykvalitets familiebiler og ekslusive VIP-fraktere til romslige limousiner som skal tilfredsstille forventningene til svært sofistikerte kunder».
Ved å utvide topp-enden i produktporteføljen (Mercedes-Benz' egne ord), hevder produsenten at de nå definerer sitt eget, unike segment. Intet mindre.
Skissen øverst i artikkelen skal forresten vise nettopp konturene av en luksuriøs limousin-variant, som vil få sin offisielle verdensdebut våren 2025.
Du kan også få noen flere små glimt i denne teaservideoen:
LES OGSÅ:
-
Ny Mercedes-Benz nærmer seg
-
– 2025 ser litt lysere ut enn vi først trodde
-
30 år med Sprinter
-
Brukte M-B-deler for tung og lett
-
Amazon går for eActros
-
Styrker laget med to nye selgere
-
Bertel O. Steen gjør endringer: - Vi ønsker å satse ytterligere på lastebil og buss
-
Her tester Mercedes sin fremtidige varebilplattform
-
Stort steg for eSprinter
-
På grensen til luksus