-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
![Den første Sprinter-generasjonen ble lansert i 1995 og satte nye standarder i klassen.](https://image.yrkesbil.no/4131756.webp?imageId=4131756&x=0.05&y=8.42&cropw=96.00&croph=68.18&width=960&height=442&format=jpg)
30 år med Sprinter
I 1995 lanserte Mercedes-Benz modellen Sprinter, en varebil som gjennom årene har vært populær og tjenestegjort i mange forskjellige bransjer.
Sprinter hadde premiere våren 1995. Modellen var etterfølgeren til den legendariske T1/TN og var den første Mercedes-varebil som hadde et navn i stedet for nøkterne tall- og bokstavkoder.
Sprinter tok kun over det grunnleggende tekniske konseptet fra forgjengeren, mens alt annet ble konstruert og designet fra bunnen av.
Kombinasjonen av selvbærende karosseri, moderne chassis med uavhengig fjæring foran og kraftige motorer var stort fremskritt på denne tiden.
Moderne teknologi
I tillegg tilbød den nye varebilen flere sikkerhetsfunksjoner som gjerne var forbeholdt personbiler. Sprinter hadde blant annet skivebremser foran og bak, ABS og høydejusterbare trepunkts sikkerhetsbelter som standard.
En førerkollisjonspute var tilgjengelig som ekstrautstyr.
![Mercedes-Benz Sprinter ble også levert som buss.](https://image.yrkesbil.no/4131759.webp?imageId=4131759&width=960&height=548&format=jpg)
Når den første Sprinter-generasjonen ble lansert i 1995 kom den i mange utgaver.
Disse omfattet chassis, planbil, tippbil med dobbel- eller enkelkabin, varebil og minibuss med fem eller ni seter, og med flatt eller høyt tak.
Akselavstandene varierte fra 3.000 til 4.025 millimeter. Den tillatte totalvekten var i utgangspunktet 2.590 kg, 2.800 kg eller 3.500 kg.
Oppdatering i 2000
Sprinter fikk en oppdatering i år 2000 og førerkollisjonsputen var nå også en del av standardutstyret, med en valgfri kollisjonspute på passasjersiden.
![I den omfattende oppdateringen i år 2000 la Mercedes-Benz enda mer vekt på sikkerhet.](https://image.yrkesbil.no/4131741.webp?imageId=4131741&width=960&height=548&format=jpg)
Traction control ASR var også tilgjengelig fra midten av år 2000. Med introduksjonen av det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP tok Sprinter enda et nytt skritt nærmere personbilstandarden innen aktiv sikkerhet.
Andre generasjon kom i 2006
Andre generasjon Sprinter ble lansert i begynnelsen av 2006, og nå hadde den allsidige modellen ytterligere variasjonsmuligheter. Kundene kunne velge mellom tre akselavstander, fire lengder, tre takhøyder og en totalvekt fra 3.000 kg til 5.000 kg.
![Andre generasjon Sprinter ble lansert i begynnelsen av 2006 og modellen fikk ytterligere variasjonsmuligheter.](https://image.yrkesbil.no/4131744.webp?imageId=4131744&width=960&height=548&format=jpg)
Luft kom inn
Et valgfritt luftfjæringssystem ble lagt til i utvalget for 2008. I 2009 ble BlueEFFICIENCY introdusert, som sammen med den nye sekstrinns manuelle girkassen, og automatisk start-stopp-system, økte dynamikken og reduserte drivstofforbruket. I 2013 ble Crosswind Assist introdusert, et helt nytt sikkerhetssystem i en varebil. Fra 2016 var Sprinter tilgjengelig med 5.500 kg totalvekt.
I 2018 fikk vi hilse på tredje generasjon Sprinter
Tredje generasjon Sprinter ble lansert i 2018 og den nye modellen utvidet variasjonsmulighetene ytterligere, blant annet ved å introdusere forhjulstrekk.
Den nye modellen fikk oppgradert infotainment og tilkobling, takket være multimediasystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience), som for første gang ble gjort tilgjengelig i et nyttekjøretøy.
![Tredje generasjon Sprinter ble lansert i 2018 og året etter ble eSprinter tilgjengelig.](https://image.yrkesbil.no/4131743.webp?imageId=4131743&width=960&height=548&format=jpg)
Når det gjelder sikkerhetsfunksjoner, hevet Mercedes-Benz nivået med eksempelvis DISTRONIC Active Distance Assist.
I 2019 kom den første elektriske eSprinter.
![Sprinter 4X4 i arbeid.](https://image.yrkesbil.no/4131758.webp?imageId=4131758&width=960&height=548&format=jpg)
I 2025 er Sprinter-familien stadig aktuell med eSprinter i porteføljen
eSprinter har vært tilgjengelig i sin nåværende form siden i fjor og finnes nå i to karosserityper og to lengder. I tillegg er det mulig å velge mellom tre batteristørrelser.
Elektriske eSprinter har en rekkevidde på opptil 440 kilometer (WLTP) og er basert på et nytt konsept bestående av tre moduler som gjør at plattformen enkelt kan tilpasses til ytterligere varianter.
Dette åpner også helt nye muligheter for påbyggere til å utvikle bransjespesifikke løsninger basert på eSprinter. Modellen har et lastevolum på opptil 14 kubikkmeter og en totalvekt på opptil 4.250 kg.