Til venstre, deleansvarlig BOS Jessheim Christian Herlufsen og plassjef Carl Thorstein Fossum.

Brukte M-B-deler for tung og lett

Nå forteller Bertel O. Steen Lastebil og Buss at de satser på brukte deler i nytt bruktdelesenter på Jessheim.

Egentlig ble jeg mer overrasket da jeg plutselig snublet over en liten stand på Automechanika for noen år siden. Da var det Mercedes-Benz Gebrauchtteile som vakte oppmerksomhet.

Jeg ante ikke at de fantes.

Det sto at de også sendte deler til Norge, men da jeg spurte Bertel O. Steen ante ikke de heller noe om fenomenet.

De har simpelthen vært alt for dårlige til å vise seg frem var beskjeden jeg fikk. (De er blitt flinkere siden, de var der i fjor også).

Og nå, i slutten av januar kom beskjeden om at på Jessheim har lastebilforhandleren der skapt et nytt bruktdelesenter.

Det er ikke det at brukte deler er noe nytt (!) for virksomheten, men nå satses det altså ytterligere på området for å sikre raskere og mer miljøvennlige løsninger for lastebilkundene.

Raskt og miljøvennlig

- Dette er både et miljøvennlig alternativ og en viktig brikke for å få lastebiler ut på veien igjen så raskt som mulig. Dersom en ny del har lang leveringstid, kan vi ha den på lager som brukt, noe som gjør at lastebilen kan komme seg på veien og tjene penger igjen umiddelbart," sier Christian Herlufsen, deleansvarlig ved forhandleren.

Fra Jessheim sendes deler til hele Norge, og i tillegg til egne merker kan det skaffes brukte deler eller alternativdeler til andre merker når bilene er på verksted hos oss. "Vi skal hjelpe alle lastebilkunder, uansett merke. Selv om vi ikke har bruktdeler til alle merker på lager, kan vi ofte skaffe det som trengs for å få bilen raskt tilbake på veien," legger Herlufsen til.

Dyrtid gir økt investering i vedlikehold

Bertel O. Steen Lastebil og Buss Jessheim har ambisiøse vekstplaner for bruktdelesatsningen.

- Målet er å øke omsetningen på brukte deler med 25 %, sier Herlufsen.

- Vi ser at i dyrere tider beholder kundene lastebilene sine lenger og investerer mer i vedlikehold og reparasjoner. Dette er både kostnadseffektivt for kundene og bedre for miljøet.

-Når vi hugger en lastebil, er det visse deler som alltid er etterspurt. Vi tar vare på fangerhjørner, stigtrinn, lamper, bremsecalippere, bremseklokker og luftventiler, blant annet, forklarer Herlufsen.

Prosessen med å hugge en lastebil tar i snitt 14 dager, og omtrent 60 % av lastebilen blir utnyttet.

Siden jeg visste at Moderfabrikken drev med brukte personbildeler var jeg interessert i å få vite om de solgte tunge også.

Svaret var: “Also in Germany we are pursuing a holistic strategy towards a circular economy. Used parts are part of this."

Takk, jeg vet det. Jeg spurte om lastebildeler.

Svaret finnes faktisk på egne hjemmesider:

Timeline:

1996 Alt-teile Center opprettes.

2021 50 % samarbeide med Truck Store for brukte, tunge bildeler.

2005 100 % takeover av forretningsvirksomheten med brukte commercial vehicle parts.

Dessverre var altså ikke Jessheim førstemann ut i organisasjonen. Men en spennende pionerrolle har hun.

 

Sentrallager i Tyskland.
Powered by Labrador CMS